Maten är dyrare i norra Sverige pga transporterna, att handla på mat.se eller Mathem förutsätter att de levererar till hela Sverige vilket de inte gör.Om jag beställer mat från t.ex. mat.se eller Mathem, är maten då dyrare i norra Sverige än i södra Sverige eller gäller det bara i fysiska butiker?
Att elen är dyrare i område 3 och 4 har jag redan förklarat i mitt inlägg. Det går inte att dra ner elen från norr rent fysiskt när det är hög förbrukning pga för svagt stomnät, vilket leder till att för att täcka efterfrågan i område tre och fyra krävs produktion söder om Sundsvall grovt räknat och ofta i område fyra som då ofta hamnar i samma prisområde med Danmark.
Sverige är en del av en elmarknad, varje elområde kan få ett eget pris beroende på överföringssvårigheter och för att täcka behovet prissätts elen utifrån vad det kostar att anskaffa den i respektive område. Av samma anledning så prissätts ofta område 4 tillsammans med Själland och emellanåt även med Jylland. När det inte är några överföringssvårigheter prissätts Sverige och resten av Norden till ett och samma pris.
Det finns fem elområden i Norge, fyra i Sverige, två i Danmark och ett i Finland. Om det går fullt på förbindelserna från Danmark och de har ett elöverskott pga vind och låg förbrukning kan de ha minuspriser på elen samtidigt som vi har ett högt elpris på andra sidan sundet. Går det inte att transportera elen fysiskt så går det inte även om Danmark är inom synhåll och detsamma gäller för elen i norr.