Varför är då Sverige dyrast? Bara Hong Kong som är dyrare.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför är då Sverige dyrast? Bara Hong Kong som är dyrare.
Jag mådde skit i våras, både fysiskt och psykiskt, så jag missade helt att binda elen. Fick bita i det sura äpplet och binda idag. 1,16 kr i tre år.Trevliga nyheter såhär för nyblivna husägare som flyttar in i sitt hus om sisådär 3 veckor...
Hur ska man tänka i den här sitsen då, när priserna är ett faktum? Rida stormen ut med rörligt eller binda nu till höga priser?
Jag hoppas de som röstat rödgrönt är nöjda nu när allt går åt skogen.
Fast alltså det är ju redan skatt på el, energiskatt heter det.
De i mellanskiktet då? Som haft råd köpa ett billigt hus, men som pga alla skenande skatter och kostnader inte längre mäktar med? Som får ha +5 grader i sin villa på vintern och inget varmvatten? Och kom inte och säg att det inte finns, jag har sett detta på nära håll, jag vet att det är realitet i Sverige för helt vanliga Svenssons. De kan inte spara eller låna till elbil eller solceller. Inte heller byta till annan uppvärmning för pengarna finns inte.
Det drabbar inte mig personligen, visst. Men jag har sett folk, familjer rent av som har det så. Och det är helt sjukt att det är så.
Nej det fattar alla. Men dubbel el kan liksom slå ut dig om du redan lever fattigt.
Om du lever på gränsen så är det svårt att klara övergången från 500 till 1500.
Det fixade alliansen på sin tid och de rödgröna har funderat i två mandatperioder nu hur de skall kunna höja igen utan att folk gör upprorMen vilka skatter är det som skenat och skenar? Inkomstskatten har tuffat nedåt rejält sedan 15 år tillbaka. Arvsskatt , gåvoskatt och förmögenhetsskatt är unikt nollade. Skattetrycket har minskat jämfört med andra länder.
Ja, vi måste sluta tro att regeringen finns där för att hjälpa svenska folket med så goda förutsättningar som möjligtJa, då borde man vara noga med att inte ha rörligt elpris om man har så små marginaler. Men så är det alltid, prishöjningar drabbar framförallt de svagaste och de med för små marginaler. Många har invaggats i nån typ av tro på att någon annan ska rädda oss när vi riskerar vår ekonomi.
Ja, vi måste sluta tro att det finns noll personligt ansvar och att exempelvis rörligt pris innebär att man ska ha lågt pris när det är lågt och att staten ska ta smällen när det är högt en tid.Ja, vi måste sluta tro att regeringen finns där för att hjälpa svenska folket med så goda förutsättningar som möjligt
Jag band igår, för första gången. Ringde Compricer och fick hjälp av en rådgivare. Han sa att han ALLTID förespråkat rörligt, men hade han bott i villa skulle han bundit nu. Jag frågade också hur mycket jag förlorat jämfört men om jag bundit i somras och det var tydligen ingen jätteskillnad. Så jag kommer ha förra årets "januaripris" i ett helt år. Det kommer alltså bli generellt dyrare elräkningar, men vi kommer inte få någon galen räkning i vinter.Trevliga nyheter såhär för nyblivna husägare som flyttar in i sitt hus om sisådär 3 veckor...
Hur ska man tänka i den här sitsen då, när priserna är ett faktum? Rida stormen ut med rörligt eller binda nu till höga priser?
Mitt avtal (52 öre/kWh + moms) går ut i februari och mina alternativ från EON är 118+m på två år eller 109+m på tre år. I min kristallkula syns inga signifikanta förändringar på elmarknaden inom rätt lång tid - både utbyggnader av elstamnät och produktionsanläggningar av någon dignitet tar ju många år att realisera - så jag lutar åt att binda på tre år.Vi har också haft rörligt men bor under en sten så har missat ökningen
Ni som binder nu, på hur länge binder ni?
Ett år. Rådgivaren jag pratade med rekommenderade inte att binda längre.Vi har också haft rörligt men bor under en sten så har missat ökningen
Ni som binder nu, på hur länge binder ni?
Ja, vi måste sluta tro att regeringen finns där för att hjälpa svenska folket med så goda förutsättningar som möjligt
Motsvarande just nu i Sverige för dyraste området (Malmö)Kollade precis priserna pa tva elbolag har i UK, vilket inte ar ett sarskilt valskott land..
Bulb som ar en ung och "gront" energibolag har i UK.
Deras elpriser i nulaget::
2.77 SEK i fast daglig avgift
2.47 SEK per kWh
Eon:
2.64 SEK i fast daglig avgift
2.36 SEK per KwH
Nu är ju inte 250 snittpriset direkt. Men ja har man valt rörligt var det en risk man var beredd att ta, det är ju inte så att det kom som någon direkt överraskning.Ja att priserna ändras lite är sånt man räknar med men från 42 öre till 250? Tycker du på riktigt att det är rimligt?
Om jag förstått rätt finns till och med industrier och fabriker som inte fått tillstånd att byggas (med arbetstillfällen) i Skåne pga energibrist. Och företag som sätter ned bopålarna i Danmark istället av samma orsak.Ja, då borde man vara noga med att inte ha rörligt elpris om man har så små marginaler. Men så är det alltid, prishöjningar drabbar framförallt de svagaste och de med för små marginaler. Många har invaggats i nån typ av tro på att någon annan ska rädda oss när vi riskerar vår ekonomi.
Jag gillar helt enkelt inte katastrofbeskrivningarna och de stora orden eftersom de blir så aningslöst perspektivlösa.
Jag gillar heller inte att vi bor i ett land som inte riktigt klarar energiförsörjningen trots enormt goda förutsättningar. Mest på grund av politiker som inte vill investera tillräckligt och väljer dogmer framför kunskap och vetenskap. Svenska Kraftnät och forskare har skrikit i 20 år för döva öron om överföringskapaciteten och att sol- och vindkraft inte får bli för stor andel av produktionen. Ändå står politikerna där och är stolta över att de satsat allt på det som inte skulle funka , och inte heller gör det.
Ja att priserna ändras lite är sånt man räknar med men från 42 öre till 250? Tycker du på riktigt att det är rimligt?