Var det hon på TV för inte så länge sen?Lite stötande så att säga. Inte så långt härifrån bor det en kvinna i total isolering i skogen pga sin el-allergi. Hon kan inte ta sig nånstans. Det måste vara oerhört plågsamt att leva så.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Var det hon på TV för inte så länge sen?Lite stötande så att säga. Inte så långt härifrån bor det en kvinna i total isolering i skogen pga sin el-allergi. Hon kan inte ta sig nånstans. Det måste vara oerhört plågsamt att leva så.
Oavsett om det är psykosomatiska symptom eller ej så verkar det lite dumt att experimentera med andras hälsa i ett flygplan. Den allergiker jag känner är fullt medveten om att den psykiska reaktionen är en stor del av hans allergi, men likafullt kommer det reaktioner som att det kliar och kan bli jobbigt att andas.Min syster nämnde dock att det eventuellt möjligen finns fall där en nötallergiker har, omedvetet eller medvetet, känt av doften av nötter och att personen då upplevt allergisympton (det skulle då alltså inte vara allergin som ger upphov till reaktionen).
Jag tror inte man kan vara allergisk mot el. Därmed inte sagt att folk inte får symptom men jag tror de utlöses av andra saker.
Jag var hemma hos en man som var sängliggandes och hade assistent dygnet runt, han bodde i urskogen utan el. Allergi eller inte, något gjorde honom så fruktansvärt sjuk och det är ett tragiskt öde.
För många år sedan, när plattskärmar nog inte ens var uppfunna, fanns det människor som inte tålde "tjockbildskärmar".
Jag jobbade rätt mycket med datorer redan då och fick eksem kring ögonen. När jag sökte hjälp hos läkare fick jag förstås höra att det berodde på mina kontaktlinser ("förstås" därför att vad du än söker läkarhjälp för, om det så är för nageltrång, så det kontaktlinsernas fel så fort de får höra att man har sådana).
Nåväl, isolerande skärmskydd införskaffades, anslöts till elementet för att jordas och mina eksem försvann - härligt!
Sen började det igen - blä! Röda eksem som kliade något fruktansvärt, och det enda läkaren hade att säga var att jag skulle använda kortisonkräm och sluta med kontaktlinser.
Ända till den dagen då jag upptäckte att kabeln hade lossnat från elementet, vilket jag alltså inte hade upptäckt tidigare. Kopplade in den - problemen försvann.
Sedan den dagen är jag liiite försiktig med att förkasta elöverkänslighet som "hitte-på"...
Var har jag skrivit att jag tänkt exprementera med någon annans hälsa??? Vad jag skrev var vad jag har läst samt vad min syster har berättat, dvs att nöttallergi somsådan kräver kontakt men att det möjligen finns fall där personer har reagerar pga doften av psykosomatiska (?) orsaker. Något mer skrev jag inte så lägg inte in ord i min text som inte finns där.Oavsett om det är psykosomatiska symptom eller ej så verkar det lite dumt att experimentera med andras hälsa i ett flygplan. Den allergiker jag känner är fullt medveten om att den psykiska reaktionen är en stor del av hans allergi, men likafullt kommer det reaktioner som att det kliar och kan bli jobbigt att andas.
Och jag har hört om lite för många som råkat ut för lustigkurrar som påstått att de inte alls kan vara så allergiska mot cigarettrök - och sen behövt åka ambulans, efter att lustigkurren blåst rök på dem för att bevisa sin tes.
Så experimentera med er egen hälsa, eller på ställen där den drabbade åtminstone kan gå sin väg från era experiment - men inte i ett flygplan - det är inte bara dumt, det är aktivt elakt och i värsta fall farligt.
Oavsett om det är psykosomatiska symptom eller ej så verkar det lite dumt att experimentera med andras hälsa i ett flygplan. Den allergiker jag känner är fullt medveten om att den psykiska reaktionen är en stor del av hans allergi, men likafullt kommer det reaktioner som att det kliar och kan bli jobbigt att andas.
Och jag har hört om lite för många som råkat ut för lustigkurrar som påstått att de inte alls kan vara så allergiska mot cigarettrök - och sen behövt åka ambulans, efter att lustigkurren blåst rök på dem för att bevisa sin tes.
Så experimentera med er egen hälsa, eller på ställen där den drabbade åtminstone kan gå sin väg från era experiment - men inte i ett flygplan - det är inte bara dumt, det är aktivt elakt och i värsta fall farligt.
Fast alltså nej. Det här får du producera nån form av källa på. Har precis talat med en vän som arbetar som ingenjör med el och hen säger att det du säger är total jäkla bullshit. Hen hade en lång föreläsning för mig om varför det du säger inte stämmer.Växelströmmen avger ett magnetfält som skiftar hela tiden och det är det man känner av. Det samma gäller mobiltelefon och annan utrustning med radiovågor.
Likström avger också ett magnetfält men det växlar inte. Därför brukar elöverkänsliga klara det bättre
Fast om det hade gjorts några studier som kunnat påvisa koppling mellan elöverkänslighet och faktisk elexponering så vill jag gärna tro att vi (åtminstone jag, eftersom det ligger inom mitt yrkesområde) hade hört talas om det.Läste lite om det när jag skulle skriva ett arbete om det i skolan för 12 år sen. Men det kan ha kommit mer inom det ämnet under den tiden
Jag skrev att jag läste om det för 12år sen och hade källor då på det samt att det kunde ha kommit nytt inom ämnet på senare tid.Fast alltså nej. Det här får du producera nån form av källa på. Har precis talat med en vän som arbetar som ingenjör med el och hen säger att det du säger är total jäkla bullshit. Hen hade en lång föreläsning för mig om varför det du säger inte stämmer.
För mig låter det som när alla alternativare slänger in lite riktiga ord och försöker få det att framstå som vetenskap.
Jag tror inte för en milimeter att det fanns källor för 12 år sen om stödjer det du påstår.Jag skrev att jag läste om det för 12år sen och hade källor då på det samt att det kunde ha kommit nytt inom ämnet på senare tid.
Du avgör det själv vad du tror på.Jag tror inte för en milimeter att det fanns källor för 12 år sen om stödjer det du påstår.
Du menar att man för 12 år sen bevisade att människor kan vara överkänsliga mot el, att de mår dåligt av växelströmmen men inte av likströmmen. På fullaste allvar?Du avgör det själv vad du tror på.