Folk som känner av åska brukar väl kanske främst reagera på förändringar i lufttrycket.
Jag tycker det känns av precis innan själva blixten kommer också, alltså inte bara lufttrycket, som om det kryper av spänning i kroppen. Jag tänker att det finns någon anledning till att jag känner så som inte är psykosomatisk :) Typ att det blir för mycket spänning koncentrerat och det känns av. Alltså känslighet.

Pappas granne är elallergisk enligt hen. Pappa får inte ha med sig mobiltelefonen dit, och barnen får inte ha mobiltelefoner. Men alla barn har mobiltelefoner i smyg. Det verkar gå bra :confused: Pappa har också glömt ibland och råkat ha telefonen med sig, det är inte förrän det typ ringer så han tagit fram den som hen skällt på honom över att den är med. Innan dess verkar den inte ha märkts. :angel:

Jag tycker det känns av precis innan själva blixten kommer också, alltså inte bara lufttrycket, som om det kryper av spänning i kroppen. Jag tänker att det finns någon anledning till att jag känner så som inte är psykosomatisk :) Typ att det blir för mycket spänning koncentrerat och det känns av. Alltså känslighet.
Alltså, lite olika reaktioner vid lågtryck och åska verkar inte så ovanligt. Du hittar lite info om du googlar bioväder och biometeorologi. Eller biowetter, om du läser tyska. Där används inte elallergi som förklaring, men både lufttryck och joner ingår i förklaringarna. Jag har reaktioner på lågtryck och åska, ofta med depressionssymtom.

Var har jag skrivit att jag tänkt exprementera med någon annans hälsa??? Vad jag skrev var vad jag har läst samt vad min syster har berättat, dvs att nöttallergi somsådan kräver kontakt men att det möjligen finns fall där personer har reagerar pga doften av psykosomatiska (?) orsaker. Något mer skrev jag inte så lägg inte in ord i min text som inte finns där.
Det var inte en uppmaning till specifikt dig att låta bli något jag trodde att du faktiskt tänkte göra (om det blir begripligt?), det var en allmän irritation över den lite här och var spridda attityden "det här kan faktiskt inte vara farligt så jag struntar i det" som jag sett lite här och var på sistone, och som råkade pysa över i en kommentar till dig. Ber om ursäkt.

Alltså, lite olika reaktioner vid lågtryck och åska verkar inte så ovanligt. Du hittar lite info om du googlar bioväder och biometeorologi. Eller biowetter, om du läser tyska. Där används inte elallergi som förklaring, men både lufttryck och joner ingår i förklaringarna. Jag har reaktioner på lågtryck och åska, ofta med depressionssymtom.
Ja alltså, jag tänker att folk är olika känsliga så att vissa skulle vara lite känsligare för ex ljudet som är i lysrör eller kraftfältet vid högspänningsledningar osv :) Om vi nu kan bli så påverkade av väder så tänker jag att vi kan bara olika känsliga för andra saker också utan att det för den sakens skull behöver vara en allergi.

Fast de serverar ju nötter? Inte cigg. Och serveras det nötter antar jag att man får äta dem.
De serverar nötter mer och mer sällan, och jag har varit på flygningar där de explicit sagt att "idag blir det inga nötter för vi har en allergiker med på planet". I det läget tänker jag att det är dumt att slita upp sin egen nötpåse eftersom allergin ju inte kan vara luftburen.

(Vi har en kollega på jobbet som säger sig vara så nötallergisk att vi inte får ha nötter alls på kontoret; inte i mat, som godis, på kakor eller lösa... Jag har ingen aning om hur hans nötallergi funkar (och tänker inte ta ett random påstående från någons släkting på ett webbforum som källa på att han minsann inte kan drabbas av något luftburet), men låter bli nötterna för att det inte ska finnas någon risk att hans allergi ska triggas, oavsett sätt.)

(Och, kanske bäst att tillägga, jag tror att de flesta beter sig likadant i det läget, så det är inte heller ett påhopp på någon specifik.)

De serverar nötter mer och mer sällan, och jag har varit på flygningar där de explicit sagt att "idag blir det inga nötter för vi har en allergiker med på planet". I det läget tänker jag att det är dumt att slita upp sin egen nötpåse eftersom allergin ju inte kan vara luftburen.

(Vi har en kollega på jobbet som säger sig vara så nötallergisk att vi inte får ha nötter alls på kontoret; inte i mat, som godis, på kakor eller lösa... Jag har ingen aning om hur hans nötallergi funkar (och tänker inte ta ett random påstående från någons släkting på ett webbforum som källa på att han minsann inte kan drabbas av något luftburet), men låter bli nötterna för att det inte ska finnas någon risk att hans allergi ska triggas, oavsett sätt.)

(Och, kanske bäst att tillägga, jag tror att de flesta beter sig likadant i det läget, så det är inte heller ett påhopp på någon specifik.)

Vi har nötfritt på jobbet och barnets skola, men det är ju för att konsekvenserna av en kaka med fel innehåll kan bli stora. Inte för att det är luftburen allergi.

Fast anledningen till att ni inte ska ha nötter på kontoret är ju eftersom det finns en risk för kontaktspridning. Folk som petar på saker med nötrester på fingrarna, folk som nyser med nötter i munnen, folk som skär sitt bröd med nötter på bänken och kontaminerar brödkniv och skärbräda osv osv.

På min utbildning så har vi en lärare som är extremt nötallergisk. Nötter är inte förbjudna på campus men väl när vi skriver tentor som hen ska rätta, eftersom det annars är en överhängande risk med nötrester på tentorna.

Vi har nötfritt på jobbet och barnets skola, men det är ju för att konsekvenserna av en kaka med fel innehåll kan bli stora. Inte för att det är luftburen allergi.
Nötallergi är visserligen inte luftburen men säg att du äter jordnötter med händerna och sedan tar i ett dörrhandtag. Nästa person som kommer är hyperallergisk mot jordnötter, tar i handtaget och kliar sig sen i ögat. Där kan reaktionen komma och det är därför man har nötförbud på exempelvis flyg, skolor och arbetsplatser. Nej alla med nötallergi är inte så känsliga men de som faktiskt är det kan reagerar kraftigt på så små mängder.

30 år gamla inne i en vägg, alltså bakom en gipsskiva och en tapet. Tillåt mig tvivla. Samma rör skapar inga symptom om huvudbrytaren slås av.
Jag tänker att det säkert kan finnas ämnen i plasten (mjukgörare t ex) som kan frisättas av elektrisk spänning men ja det låter osannolikt att der sker efter 30 år.

Mitt ex får svår allergi av att vistas i samma rum som vissa nötter. Han har behövt åka till sjukhus när någon har knäckt paranötter. Han är olika mycket allergisk mot olika nötter, men just paranötter är besvärliga för honom. Vad jag har förstått så finns det de som är helt extremt allergiska mot jordbnötter, dvs värre än mitt ex. Så jag som sett mitt ex bli helt igenkorkad i halsen kan absolut tänka mig att det kan bli besvärligt på ett flygplan utan tillgång till kortison.

Nötallergi är visserligen inte luftburen men säg att du äter jordnötter med händerna och sedan tar i ett dörrhandtag. Nästa person som kommer är hyperallergisk mot jordnötter, tar i handtaget och kliar sig sen i ögat. Där kan reaktionen komma och det är därför man har nötförbud på exempelvis flyg, skolor och arbetsplatser. Nej alla med nötallergi är inte så känsliga men de som faktiskt är det kan reagerar kraftigt på så små mängder.

Snälla, blanda inte nötter med jordnötter.
jordnötter är en baljväxt, släkt med ärtan.
Jordnötter är alltså, trots namnet, inte nötter.

I övrigt tror jag inte att det är farligt med den typ av kontakt som du beskriver.

I övrigt tror jag inte att det är farligt med den typ av kontakt som du beskriver.
Men vad Bra, Jag ska tala om för klasskompisen som fick åka ambulans att det inte alls behövdes.:up: Nej de är inte många som reagerar så starkt men för de som faktiskt gör det är det besvärligt. Så viktigt kan det inte vara att äta nötter att det är värt att riskera någons liv på ett flyg.
Ja jag vet att jordnötter är en baljväxt men det är vanligt med korsallergi mellan nötter och baljväxter.

Det kan det vara. Inte nödvändigtvis att personen blir dödssjuk, men jag har en närstående med jordnötsallergi som kan bli liggande och spy en hel kväll för att folk är oförsiktiga vid hantering av hans glas eller mat i en miljö där de även hanterar jordnötter. Inte helt ovanligt utomlands.

Personen har dock själv jobbat som bartender, så att befinna sig i en miljö med jordnötter funkar (kan bli lätt reaktion om det är extremt mycket överallt och instängd luft) så länge hanteringen är under kontroll så hen slipper råka få i sig något.

Ja jag vet att jordnötter är en baljväxt men det är vanligt med korsallergi mellan nötter och baljväxter.

Du behöver inte vara otrevlig (syftar på ditt första stycke).

Det är så vanligt med missuppfattningar åt alla håll så det är synd, tycker jag, att späda på dem genom att upprepa felaktigheterna.
Bra att du känner till skillnaden, då är det ju jättebra om du inte lurar andra till det där vanliga missförståndet.

Inte jättevanligt med korsallergi, faktiskt.
Betydligt vanligare med korsallergi mellan björk och nötter och äpplen.

Det kan det vara. Inte nödvändigtvis att personen blir dödssjuk, men jag har en närstående med jordnötsallergi som kan bli liggande och spy en hel kväll för att folk är oförsiktiga vid hantering av hans glas eller mat i en miljö där de även hanterar jordnötter. Inte helt ovanligt utomlands.

Personen har dock själv jobbat som bartender, så att befinna sig i en miljö med jordnötter funkar (kan bli lätt reaktion om det är extremt mycket överallt och instängd luft) så länge hanteringen är under kontroll så hen slipper råka få i sig något.

Jag tänker att när man för en generell diskussion så kan det vara klokt att försöka se det generella och inte fokusera mest av allt på de väldigt sällsynta undantagen.

Jag tänker att när man för en generell diskussion så kan det vara klokt att försöka se det generella och inte fokusera mest av allt på de väldigt sällsynta undantagen.
Fast varför skulle det vara de sällsynta undantagen? Du skrev ju att du tror att det inte är så farligt med den typen av kontakt, jag vet att det visst kan vara det. Och uppenbarligen är jag inte ensam. Så jag tänker snarare att det är vettigt att fokusera på fakta istället för antaganden. :)

Om man inte tillåter jordnötter på en flight är det med största sannolikhet pga en person som faktiskt reagerar starkt och är väldigt allergisk.

Fast varför skulle det vara de sällsynta undantagen? Du skrev ju att du tror att det inte är så farligt med den typen av kontakt, jag vet att det visst kan vara det. Och uppenbarligen är jag inte ensam. Så jag tänker snarare att det är vettigt att fokusera på fakta istället för antaganden. :)

Om man inte tillåter jordnötter på en flight är det med största sannolikhet pga en person som faktiskt reagerar starkt och är väldigt allergisk.

Om du tolkar mig mer bokstavligt än så.
Farligt=risk för liv.

Det tillhör verkligen de extrema undantagen att en person ska bli dålig av att någon annan i en annan del av ett flygplan äter nötter.
Och att personen då blir dålig, beror inte på att den som blir dålig får del av nötterna utan den gången beror det på betingning.

Ungefär som när en person som behandlats med cytostatika (som gett kräkning under behandlingen) börjar kräkas när den kommer in på sjukhuset. Den typen av reaktion är inte vanlig men förekommer. Och det vore ju synd att förbjuda cytostatikaanvändning på sjukhuset för att en person får betingad reaktion.

(nej, jag tycker inte heller att nötter är nödvändiga på sjukhus eller varken här eller där, men jag kan tycka att det får lite orimliga proportioner att en individs extrema rädsla för allergi, ska styra 250 andra människors beteende)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Efter att jag ätit fick jag yrsel, ett konstant högt sssshhhh-ljud i huvet/örat på höger sida, blev varm och högre puls (kunde inte...
Svar
6
· Visningar
401
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama