Jag har träffat en person som är överkänslig mot el. Det är en kvinna som är högst jordnära och inte hetsar upp sig över småsaker. (jag minns inte exakt hur ingående utredd hon är, men tämligen ordentligt tror jag)
Hon lever ett så normalt liv som är möjligt, sedan de elsanerat sitt hus. Jag vet inte exakt vad elsaneringen innebär, mer än att det är speciella typer av ledningar och uttag.
När man träffar den här kvinnan i någon annans hem så tar det en timme eller så, tills förändringen är synlig, då blir hon "grå" i ansiktsfärgen och hon blir allt tröttare.
Hon har också fungerat som "detektor" för felaktig elsanering. Dvs, de renoverade och elsanerade ett litet fritidshus och allt skulle vara frid och fröjd, men hon kände i ett visst hörn av huset att det var något där som var galet, för där reagerade hon. Det visade sig att hon hade rätt, elektrikerna hade gjort en fuling och satt dit ett vanligt eluttag på ett ställe, för de hade fått med sig ett specialuttag för lite. När uttaget blev utbytt försvann besvären.
Vi har diskuterat en del om att det är så kontroversiellt med elöverkänslighet. Och det jag minns mest från de diskussionerna (det är flera år sen jag träffade henne nu) var dels hennes önskan om att slippa bli ifrågasatt. Många vill ha "bevis" och det är fullt begripligt. Men, som hon sa, hur ska jag kunna bevisa det? Jag vet ju bara hur jag mår och reagerar. Och hon jämförde med huvudvärk. "Har du ont i huvudet? Kan du bevisa det?" Och nej, man kan ju faktiskt inte bevisa att man har ont i huvudet heller. Ibland måste man bara acceptera och tro på det personen ifråga säger.