http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/spoklika-lysror-flimrar-i-morkret

Gammalt men icke desto mindre sant. För ca 20 år sedan jobbade jag på industri vid en maskin. Om man höll ett lysrör bredvid den började lysröret lysa. Svagt. Men ändå. Och det kraftfältet stod jag i.

Jag är lite känslig så där och känner av spänningar. Vill jag tro ialf.

Det finns också fall beskrivna inom psykiatrin där människor med multipla personligheter kan vara allergisk mot en sak som en av personligheterna men inte allergisk (alla reaktioner upphör) som en annan. Det är mkt intressant.

Allt sammantaget; absolut att man kan känna el. Absolut att man kan framkalla symtom i ngn mån och ta bort det i ngn mån.

Jag säger dock absolut inte att all allergi är egenframkallad eller att man kan ta bort den med viljestyrka. Bara att vi ännu inte riktigt har helt klart för oss om hur vi samverkar med vår kropp, både påverkar och vad vi inte kan påverka.

Jag tror att elöverkänslighet är en kombo av känslighet och framkallande.

Om du tolkar mig mer bokstavligt än så.
Farligt=risk för liv.

Det tillhör verkligen de extrema undantagen att en person ska bli dålig av att någon annan i en annan del av ett flygplan äter nötter.
Och att personen då blir dålig, beror inte på att den som blir dålig får del av nötterna utan den gången beror det på betingning.

Ungefär som när en person som behandlats med cytostatika (som gett kräkning under behandlingen) börjar kräkas när den kommer in på sjukhuset. Den typen av reaktion är inte vanlig men förekommer. Och det vore ju synd att förbjuda cytostatikaanvändning på sjukhuset för att en person får betingad reaktion.

(nej, jag tycker inte heller att nötter är nödvändiga på sjukhus eller varken här eller där, men jag kan tycka att det får lite orimliga proportioner att en individs extrema rädsla för allergi, ska styra 250 andra människors beteende)
Fast det gör det ju sällan? Jag flyger en hel del och har bara varit med om en flight där de inte serverade jordnötter av den anledningen (uttalat). Och nej, ingen har väl skrivit att personen blir jättesjuk av att en i andra änden av flyget äter jordnötter heller? I regel är det ju kontakten som är farlig, men som någon skrevs kan den spridas väldigt enkelt av att någon som tagit i jordnötter sen tar i annat. Och det är väl sällan bara en person som äter jordnötter om det serveras på ett flyg.

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/spoklika-lysror-flimrar-i-morkret

Gammalt men icke desto mindre sant. För ca 20 år sedan jobbade jag på industri vid en maskin. Om man höll ett lysrör bredvid den började lysröret lysa. Svagt. Men ändå. Och det kraftfältet stod jag i.

Jag är lite känslig så där och känner av spänningar. Vill jag tro ialf.

Det finns också fall beskrivna inom psykiatrin där människor med multipla personligheter kan vara allergisk mot en sak som en av personligheterna men inte allergisk (alla reaktioner upphör) som en annan. Det är mkt intressant.

Allt sammantaget; absolut att man kan känna el. Absolut att man kan framkalla symtom i ngn mån och ta bort det i ngn mån.

Jag säger dock absolut inte att all allergi är egenframkallad eller att man kan ta bort den med viljestyrka. Bara att vi ännu inte riktigt har helt klart för oss om hur vi samverkar med vår kropp, både påverkar och vad vi inte kan påverka.

Jag tror att elöverkänslighet är en kombo av känslighet och framkallande.

En allergi är, som jag skrivit tidigt i tråden, är en specifik immunologisk reaktion där immunförsvaret bildar antikroppar.
De antikropparna kan vi inte viljemässigt ta bort, men allergi kan påverkas bland annat genom ASIT-behandling där man "tränar bort" reaktiviteten på kontrollerat sätt.

Det du beskriver med multipla personligheter, talar för att den individ det gäller, inte hade en allergi. Immunförsvaret ändrar sig ju inte beroende på vilken av multipla personligheterna som är aktuell för dagen.
Där torde det ha handlat om något annat än en specifik allergi.

Fortfarande inga svar på vilka symptom/vilket sätt man blir sjuk på, bara att man blir sjuk.
Alltså jag är öppen för att överbevisas i min tro att man inte kan vara allergisk mot el, men när jag bara får ”hen blir/blev jättesjuk och fick flytta ut i skogen” så blir det svårt.
Det måste väl gå att specificera lite mer än så? Om man nu själv anser sig allergisk eller känner andra som anser sig allergiska så vet man väl på vilket sätt man mår dåligt?
Annars blir det lite som att man bara döljer vad som är fel egentligen (något man inte vill prata om) och skyller på el.

Om du tolkar mig mer bokstavligt än så.
Farligt=risk för liv.

Det tillhör verkligen de extrema undantagen att en person ska bli dålig av att någon annan i en annan del av ett flygplan äter nötter.
Och att personen då blir dålig, beror inte på att den som blir dålig får del av nötterna utan den gången beror det på betingning.

Ungefär som när en person som behandlats med cytostatika (som gett kräkning under behandlingen) börjar kräkas när den kommer in på sjukhuset. Den typen av reaktion är inte vanlig men förekommer. Och det vore ju synd att förbjuda cytostatikaanvändning på sjukhuset för att en person får betingad reaktion.

(nej, jag tycker inte heller att nötter är nödvändiga på sjukhus eller varken här eller där, men jag kan tycka att det får lite orimliga proportioner att en individs extrema rädsla för allergi, ska styra 250 andra människors beteende)
Jag skulle inte kalla mitt ex för extremt allergisk, men han får alltså inte luft när någon knäcker paranötter i samma rum som han vistas i. Trots att han äter antihistaminer som snacks och har flera olika astmamediciner. Det är verkligen inte någon orimlig rädsla när lufttillförseln stryps... Han är ändå jättevan vid att inte kunna andas pga många andra allergier.

Du behöver inte vara otrevlig (syftar på ditt första stycke).

Det är så vanligt med missuppfattningar åt alla håll så det är synd, tycker jag, att späda på dem genom att upprepa felaktigheterna.
Bra att du känner till skillnaden, då är det ju jättebra om du inte lurar andra till det där vanliga missförståndet.

Inte jättevanligt med korsallergi, faktiskt.
Betydligt vanligare med korsallergi mellan björk och nötter och äpplen.
Ja det är synd att många verkar missuppfatta att nöt och jordnötsallergi inte är så farligt. Nej folk dör inte knall och fall men att få svårt att andas och vara tvungen att uppsöka sjukhusvård anser jag är tillräckligt för att avstå nötter i de situationer jag blir ombedd. På samma sätt som jag inte tar med mig hunden där pälsdjur undanbes.

Jag tänker att det säkert kan finnas ämnen i plasten (mjukgörare t ex) som kan frisättas av elektrisk spänning men ja det låter osannolikt att der sker efter 30 år.
Ftalater frigörs så länge plastprodukten är mjuk och än mer när vi tror att den torkat. Den kan nog torka lite till.

Jag tror det är långsökt att det är allergi mot plast/mjukgörare som blandas ihop med elöverkänslighet. Plast med mjukgörare finns överallt. Även i en stuga i skogen.

I övrigt har jag inget att tillägga om elöverkänslighet för jag har aldrig funderat på det :)

Tills forskning säger annat ser jag det som att elallergi inte finns.
Jag tror dock på symptomen och jag tror att symptomen uppstår på ungefär samma sätt som min "allergi" mot torkade äpplen och räkor uppenbarar sig. När jag var liten, kanske sju år ungefär, satt jag vid ett matbord och skulle äta räkor för första gången. Bredvid mig stod ett fat med torkade äppelbitar. Jag kände doften av de torkade äpplena, tittade på räkorna, och skulle precis ta en tugga när jag plötsligt mådde superilla och sprang ut i trädgården för att kräkas kraftigt. Sedan var jag magsjuk i någon vecka eller två.
Jag mår fortfarande superilla och det kryper i hela kroppen och jag blir yr när jag ser räkor, och när jag känner lukten av torkade äpplen. Det händer att jag kräks, ibland får jag migrän.
Jag har testat mig och jag är varken allergisk mot räkor eller äpplen. Min hjärna har däremot av någon anledning gjort ett extra starkt minne av denna isolerade händelse, för att skydda mig från att bli magsjuk igen. Hjärnan är ganska korkad på så sätt.

Nej, jag tror inte att det finns elallergi. Det finns naturligtvis människor som är sjuka, men de har inte blivit det av el.

Däremot är det inte bra med väldigt starka elektromagnetiska fält. Som t ex från högspänningsledningar. Men det har inget med allergi att göra.

En allergi är, som jag skrivit tidigt i tråden, är en specifik immunologisk reaktion där immunförsvaret bildar antikroppar.
De antikropparna kan vi inte viljemässigt ta bort, men allergi kan påverkas bland annat genom ASIT-behandling där man "tränar bort" reaktiviteten på kontrollerat sätt.

Det du beskriver med multipla personligheter, talar för att den individ det gäller, inte hade en allergi. Immunförsvaret ändrar sig ju inte beroende på vilken av multipla personligheterna som är aktuell för dagen.
Där torde det ha handlat om något annat än en specifik allergi.

Apelsinallergi ville jag minnas att det var. Fallet är väl beskrivet inom psykiatrin. Jag har svårt att se att det inte var ”riktig” allergi då det var mkt väl beskrivet av psykiatriker mm.

Apelsinallergi ville jag minnas att det var. Fallet är väl beskrivet inom psykiatrin. Jag har svårt att se att det inte var ”riktig” allergi då det var mkt väl beskrivet av psykiatriker mm.
Just att det var psykiatriker som beskrev det tyder väl på att orsaken satt i hjärnan, skulle jag tro.

Det är ju som om någon med multipla personligheter skulle ha astma eller migrän i av sina personer men inte i de andra.

Om multipla personligheter tror jag dock att det finns mycket spännande mytbildning (jag STAL boken Sybil av en kompis på 80-talet, läste den bortåt ett tresiffrigt antal gånger tills jag växte ifrån den och hittade en massa på internet om att den är fejk. Stor besvikelse!)

Jag är inte säker på att alla psykiatriker kommer ihåg grunderna kring allergi.

Det finns ju många sorters kroppsliga reaktioner på saker och ting, som inte handlar om specifik allergi. Eller, jag kan få härliga eksem av att klia mig. Jag kan få allergiska eksem av hö, men de flesta gångerna jag får eksem är de så kallat traumiterativa: genom att klia mig, retar jag upp huden och får en eksemreaktion som ju inte är allergiskt utlöst.

Nässelutslag är ett annat exempel, där MAST-celler släpper ut stora mängder histamin. Dock är det väldigt sällan som det beror på en specifik allergi utan vanligast är att det beror på "inget särskilt" typ "det bara blev så" eller att vissa saker (exempelvis rödvin) orsakar frisättning av histamin.

Fortfarande inga svar på vilka symptom/vilket sätt man blir sjuk på, bara att man blir sjuk.
Alltså jag är öppen för att överbevisas i min tro att man inte kan vara allergisk mot el, men när jag bara får ”hen blir/blev jättesjuk och fick flytta ut i skogen” så blir det svårt.
Det måste väl gå att specificera lite mer än så? Om man nu själv anser sig allergisk eller känner andra som anser sig allergiska så vet man väl på vilket sätt man mår dåligt?
Annars blir det lite som att man bara döljer vad som är fel egentligen (något man inte vill prata om) och skyller på el.
Jag tror inte att någon menar att elallergi handlar om en faktisk allergisk reaktion, som när man är allergisk mot tomater eller så. Allergi i ordet elallergi, används nog i någon överförd mening, och betyder snarare "överkänslig" eller något liknande.

Men då återstår ju frågan om sådan känslighet existerar. De beskrivna symtomen verkar ofta handla om trötthet, huvudvärk, ljuskänslighet, obehag i kroppen och liknande - alltså symtom som hänger ihop med ganska många olika tillstånd.

Eftersom sådana symtom kan tyda på så många saker, är det ju inte helt överraskande att några av de många som lider av dem, känner sig bättre om de helt byter livsstil. Så himla många kan det väl inte vara som flyttat ut i skogen och lever helt utan el?

Jag tror att man brister i ödmjukhet om man rätt upp och ner säger att de här personerna inbillar sig eller att de skyller sitt lidande på just el. De mår ju uppenbarligen dåligt, det skulle ju vara vansinnigt jobbigt att uppleva att man inte kan vistas i vanliga miljöer!

Att flytta ut i skogen är ju inget botemedel, utan mer ett sätt att hantera problemet. (Om man är allergisk mot tomater och då undviker tomater, så är man ju fortfarande allergisk. Man är inte "botad".)

Enligt vad jag hörde i samband med jobbet, så är det ändå så att det som kan bota de här hårt drabbade personerna, är samtalsterapi. Tyvärr upplever de förstås ofta att inte bli tagna på allvar inför det behandlingsalternativet. Så sett är väl elallergi bara en av många åkommor, som personer självdiagnostiserar sig med och sedan endast kan bli nöjda med sjukvården om den ger full bekräftelse åt den diagnos personen själv har gett sig.

Jag tror inte att någon menar att elallergi handlar om en faktisk allergisk reaktion, som när man är allergisk mot tomater eller så. Allergi i ordet elallergi, används nog i någon överförd mening, och betyder snarare "överkänslig" eller något liknande.

Men då återstår ju frågan om sådan känslighet existerar. De beskrivna symtomen verkar ofta handla om trötthet, huvudvärk, ljuskänslighet, obehag i kroppen och liknande - alltså symtom som hänger ihop med ganska många olika tillstånd.

Eftersom sådana symtom kan tyda på så många saker, är det ju inte helt överraskande att några av de många som lider av dem, känner sig bättre om de helt byter livsstil. Så himla många kan det väl inte vara som flyttat ut i skogen och lever helt utan el?

Jag tror att man brister i ödmjukhet om man rätt upp och ner säger att de här personerna inbillar sig eller att de skyller sitt lidande på just el. De mår ju uppenbarligen dåligt, det skulle ju vara vansinnigt jobbigt att uppleva att man inte kan vistas i vanliga miljöer!

Att flytta ut i skogen är ju inget botemedel, utan mer ett sätt att hantera problemet. (Om man är allergisk mot tomater och då undviker tomater, så är man ju fortfarande allergisk. Man är inte "botad".)

Enligt vad jag hörde i samband med jobbet, så är det ändå så att det som kan bota de här hårt drabbade personerna, är samtalsterapi. Tyvärr upplever de förstås ofta att inte bli tagna på allvar inför det behandlingsalternativet. Så sett är väl elallergi bara en av många åkommor, som personer självdiagnostiserar sig med och sedan endast kan bli nöjda med sjukvården om den ger full bekräftelse åt den diagnos personen själv har gett sig.

https://www.dagensmedicin.se/blogg/hanna-brus/2015/01/26/ratten-att-vara-eloverkanslig/

På samma spår (och en bra artikel).

Jag tycker du skriver väldigt bra om det med att "självdiagnosticera sig".

Det verkar vara väldigt många som "självdiagnosticerar sig" via dubiös information på nätet, ofta avseende sjukdomar/åkommor/tillstånd som absolut inte är livshotande, men som kan vara rejält "livsbegränsande".
Det kan gälla sjukdomar vars existens är vetenskapligt väldigt ifrågasatta (t.ex. trådens Elallergi), eller sjukdomar som faktiskt är påvisbara, men där den som upplever symtom, inte vill bli undersökt/testad för för sjukdomen (t.ex. det alltmer populära att hävda att man har Glutenallergi)

Självdiagnosticeringen får sedan näring genom kontakter via sociala medier eller andra nätbaserade grupperingar, där man umgås med likasinnade, och ofta undviker lindrande eller vårdande behandling av symtomen, eftersom man vill att sjukdomen ska ha 100% fysiska orsaker och dessutom stämma överens med självdiagnosen.

Jag vill absolut INTE ta ifrån den som känner sig sjuk, denna persons upplevelse. Mår man dåligt så förtjänar man uppmärksamhet från vårdens sida, och hjälp till bot eller lindring.

Problemet med självdiagnoserna, är att man låser sig vid ett orsakssamband ("elen gör mig sjuk"=ta bort all el så blir jag frisk), istället för att med öppet sinnelag söka svar i både yttre faktorer, och/eller i "inre mående", med hjälp av läkare och terapeuter, för att må bättre.

Jag säger inte att någon inbillar sig att denne mår dåligt. Men när man inte kan/vill berätta vad det är som är fel, hur ska man då kunna göra kopplingar till något alls?
Som att gå till läkare med brutet nyckelben och säga att det gör ont men inte var.
Jag har hittills bara fått höra/läsa att man blir sjuk, men inte på vilket sätt.
Jag tror på att elapparater m.m påverkar oss, har ju själv problem med ljud från vissa saker, och grusiga ögon av tv/datorskärmar. Men då kan jag ju säga att jag får störd sömn utav ljudet och ansträngda ögon, konstigare än så är det ju inte.

Jag tycker du skriver väldigt bra om det med att "självdiagnosticera sig".

Det verkar vara väldigt många som "självdiagnosticerar sig" via dubiös information på nätet, ofta avseende sjukdomar/åkommor/tillstånd som absolut inte är livshotande, men som kan vara rejält "livsbegränsande".
Det kan gälla sjukdomar vars existens är vetenskapligt väldigt ifrågasatta (t.ex. trådens Elallergi), eller sjukdomar som faktiskt är påvisbara, men där den som upplever symtom, inte vill bli undersökt/testad för för sjukdomen (t.ex. det alltmer populära att hävda att man har Glutenallergi)

Självdiagnosticeringen får sedan näring genom kontakter via sociala medier eller andra nätbaserade grupperingar, där man umgås med likasinnade, och ofta undviker lindrande eller vårdande behandling av symtomen, eftersom man vill att sjukdomen ska ha 100% fysiska orsaker och dessutom stämma överens med självdiagnosen.

Jag vill absolut INTE ta ifrån den som känner sig sjuk, denna persons upplevelse. Mår man dåligt så förtjänar man uppmärksamhet från vårdens sida, och hjälp till bot eller lindring.

Problemet med självdiagnoserna, är att man låser sig vid ett orsakssamband ("elen gör mig sjuk"=ta bort all el så blir jag frisk), istället för att med öppet sinnelag söka svar i både yttre faktorer, och/eller i "inre mående", med hjälp av läkare och terapeuter, för att må bättre.

Jag håller med om hela ditt inlägg.
Särskilt sista stycket: när man har bestämt sig för ett specifikt (och felaktigt) orsakssamband så tycker man sig ha lösningen och har då svårt för att se att det kan finnas andra vägar.

Dessutom kan det vara ett hinder för förbättring att man bestämt sig för att det ska finnas bot för problemet; att det måste ha en specifik orsak som ska åtgärdas.
I stället för att förstå att det finns många symtom i våra kroppar som vi i dagens läge inte har förklaring på och därför får hantera så gott det går.
Hantera, inte åtgärda.
Och att största delen av hanterandet handlar om att hitta vägar att må bra och ha livskvalitet trots att man har ett antal symtom.

Jag säger inte att någon inbillar sig att denne mår dåligt. Men när man inte kan/vill berätta vad det är som är fel, hur ska man då kunna göra kopplingar till något alls?
Som att gå till läkare med brutet nyckelben och säga att det gör ont men inte var.
Jag har hittills bara fått höra/läsa att man blir sjuk, men inte på vilket sätt.
Jag tror på att elapparater m.m påverkar oss, har ju själv problem med ljud från vissa saker, och grusiga ögon av tv/datorskärmar. Men då kan jag ju säga att jag får störd sömn utav ljudet och ansträngda ögon, konstigare än så är det ju inte.

Ja, och så kan du hantera problemet genom att sätta i öronproppar mot ljudet och använda smörjande ögondroppar när du får grus i ögonen.
Utan att försöka bestämma att ljudkällorna eller skärmarna inte får finnas.

Vilket torde vara en väldigt välfungerande strategi.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Efter att jag ätit fick jag yrsel, ett konstant högt sssshhhh-ljud i huvet/örat på höger sida, blev varm och högre puls (kunde inte...
Svar
6
· Visningar
401
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama