Jag säger inte att någon inbillar sig att denne mår dåligt. Men när man inte kan/vill berätta vad det är som är fel, hur ska man då kunna göra kopplingar till något alls?
Som att gå till läkare med brutet nyckelben och säga att det gör ont men inte var.
Jag har hittills bara fått höra/läsa att man blir sjuk, men inte på vilket sätt.
Jag tror på att elapparater m.m påverkar oss, har ju själv problem med ljud från vissa saker, och grusiga ögon av tv/datorskärmar. Men då kan jag ju säga att jag får störd sömn utav ljudet och ansträngda ögon, konstigare än så är det ju inte.

Mina ansträngda ögon kommer sig av att kontoret har extremt torr luft. Skärmen är oskyldig, jag får inte samma problem hemma.

Mina ansträngda ögon kommer sig av att kontoret har extremt torr luft. Skärmen är oskyldig, jag får inte samma problem hemma.

Mörklagt rum och starkt lysande skärm är ingen bra kombination för mina ögon, men jag tycker det är mysigare att spela och kolla film så. Så jag får väl skylla på mig själv där. Blir väldigt röd i ögonen då och då :angel:

Om du tolkar mig mer bokstavligt än så.
Farligt=risk för liv.

Det tillhör verkligen de extrema undantagen att en person ska bli dålig av att någon annan i en annan del av ett flygplan äter nötter.
Och att personen då blir dålig, beror inte på att den som blir dålig får del av nötterna utan den gången beror det på betingning.

Ungefär som när en person som behandlats med cytostatika (som gett kräkning under behandlingen) börjar kräkas när den kommer in på sjukhuset. Den typen av reaktion är inte vanlig men förekommer. Och det vore ju synd att förbjuda cytostatikaanvändning på sjukhuset för att en person får betingad reaktion.

(nej, jag tycker inte heller att nötter är nödvändiga på sjukhus eller varken här eller där, men jag kan tycka att det får lite orimliga proportioner att en individs extrema rädsla för allergi, ska styra 250 andra människors beteende)

Menar du även jordnötter eller bara nötter?

Menar du även jordnötter eller bara nötter?

Egentligen, vilket var otydligt, både - och.
Det är extremt ovanligt att en person som är allergisk mot något födoämne blir allvarligt påverkad av att någon individ i samma lokal äter ämnet i fråga.

Ett tänkbart undantag kan vara fisk och skaldjur, som oftast är luftburna allergener (udda, inte sant?).

Extremt ovanligt.

Det är extremt ovanligt att en person som är allergisk mot något födoämne blir allvarligt påverkad av att någon individ i samma lokal äter ämnet i fråga.

Ett tänkbart undantag kan vara fisk och skaldjur, som oftast är luftburna allergener (udda, inte sant?).

Extremt ovanligt.

Vi hade en i skolan, serverades fisk gick han hem vid lunch, han blev jättedålig av att andra varit i matsalen.
Jag har en bekant som inte tål att man öppnar citrusfrukter, något i skalen hen reagerar på.

Extremt ovanligt.

Okej. Jag har vid två tillfällen varit med när min jordnötsallergiske kusins läppar och tunga svullnat upp utan att hon varit medveten om att hon varit "utsatt" för jordnötter. Jag såg själv den fysiska förändringen så inte så
att det var hennes "upplevelse". Hur skulle detta kunna vara pga betingning?

Samma gäller för män som jobbar på ubåt.
Då har jag en egen teori. Jag gissar att både ubåtar och högspänningsledningar är ytterst mansdominerade yrken, där man dessutom ligger borta under långa perioder och tenderar att bo trångt ihop. Männens kroppar påverkas av det extrema överskottet av manliga feromoner och en evolutionär strategi gör att de producerar mer x-spermier för att jämna ut könsfördelningen i populationen = högre sannolikhet att skapa xx-embryon när de kommer hem till frun efter flera månader.

Så nu skapade jag en internetmyt genom att killgissa vilt
:angel:

Då har jag en egen teori. Jag gissar att både ubåtar och högspänningsledningar är ytterst mansdominerade yrken, där man dessutom ligger borta under långa perioder och tenderar att bo trångt ihop. Männens kroppar påverkas av det extrema överskottet av manliga feromoner och en evolutionär strategi gör att de producerar mer x-spermier för att jämna ut könsfördelningen i populationen = högre sannolikhet att skapa xx-embryon när de kommer hem till frun efter flera månader.

Äntligen får jag en plausibel förklaring på varför så många förskollärare föder döttrar.

Senast ändrad:

Ubåtsvapnets egen teori är att den ytterst lilla men ändå befintliga strålningen i större utsträckning tar kål på pojkspermierna då dessa är lite känsligare än flickspermier.

Extremt ovanligt.

Oj, det där var nytt för mig! :eek:
Jag är nämligen fisk och skaldjursallergisk sedan födseln, men jag kräks om jag får i mig det, och har inget som helst problem att sitta vid samma bord som fisk-ätare. Nu känner jag inte så jättemånga andra fiskallergiker, men de jag väl känner får samma reaktion som mig och kan också sitta vid samma bord som fisk-ätare utan problem.

Nja...
Det är ett gammalt fenomen och tidigare hade varje lokalt elbolag sina egna montörer. Montörer som fick fler döttrar

Det är inte så att strömavbrotten lagas av folk som kommer resande från andra sidan landet.

/Tidigare gift med en linjemontör

Jag vill absolut INTE ta ifrån den som känner sig sjuk, denna persons upplevelse. Mår man dåligt så förtjänar man uppmärksamhet från vårdens sida, och hjälp till bot eller lindring.

Ja vården ska ge hjälp till de som behöver den, efterfrågar den och är villiga att ta emot den. Vi ska jobba efter vetenskap och beprövad erfarenhet, och inte efter vad självdiagnosticerade patienter bestämt och vad de sedan bestämt är rätt behandling (dessutom söker ju sällan "elallergiker" vård för just det primärt då de anser att lösningen är undvikande vilket vi inte riktigt kan bistå med).

Kolla kolla kolla - jag kan bevisa ett fysiskt symptom som resultat av känslighet mot el! Kolla knottrorna!
36705156_10155836229598666_7846542080242352128_n.jpg

(Jag har kontaktöverkänslighet och gick emot elstaketet :D )

Nej. Tills det finns vetenskapliga studier som visar på det så tror jag inte på el"allergi"!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Efter att jag ätit fick jag yrsel, ett konstant högt sssshhhh-ljud i huvet/örat på höger sida, blev varm och högre puls (kunde inte...
Svar
6
· Visningar
401
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama