Elallergi som i ordets rätta bemärkelse tror jag inte att man kan ha. Forskningen verkar ju inte heller riktigt tro på det.

Däremot "elallergi" i en kontext av t.ex. huvudvärk och migrän av surrande och flimrande lysrör, surrande kontakter etc. etc. Det tror jag i allra högsta grad på, och är själv delvis drabbad av (pga. Lätt hörselnedsättning och tinnitus har jag inte surret, men har åtskilliga gånger fått migrän av att sitta i flimrande lysrörssken för länge).

Precis som @Milosari skriver så är ju hela människan laddad. Kroppsprocesser och rörelser fungerar för att elektroner och laddningar rör sig och byter platser i kroppen, precis som elektroner rör sig i en elkabel. Så jag tror inte heller på "ren" elallergi. Däremot kan det säkert finnas synergistiska effekter, till exempel annan påverkan/känslighet som kanske förstärks på något sätt.

Hon som jag köpte mitt hus av sa att hon var elallergiker. Alla eluttagen var bortkopplade, utom två som hade bytts till en modell som skulle vara bättre för allergin. Det var mycket förlängningssladdar i början, tills elektrikern kunde komma....

Jag minns ett tillfälle då jag väntade på min tid hos kiropraktorn i väntrummet och en kvinna kom in och satte sig ned i soffan bredvid. Efter ett tag började hon se mer och mer ansträngd ut och grimasera innan hon bad mig ta fram min mobiltelefon och stänga av den, hon var minsann elöverkänslig och tydligen så flödade elen från mig i det väntrum där bara vi två satt. Kruxet var, vilket jag påpekade, att min mobil redan var avstängd. Plötsligt mådde hon genast mycket bättre. Där kändes det som att det var något annat bakomliggande som triggade henne, bland detta kanske förväntningarna på att jag skulle ha en mobiltelefon på. :D
Den här anekdoten stämmer överens med min uppfattning i ämnet. Det är mer en förväntan än nåt annat som ger besvären.

Det finns ju tv-program om människor med elallergi. Men aldrig ställer inspelningsteamet till med några problem.
Man kanske kunde lära sig något från deras utrustning..?

Hade en kollega vars man är elöverkänslig. Hennes teori var att han utvecklade det i ett hus de bodde i där det var mögel som de inte visste om och sedan kopplade det till el, lampor etc...
(Minns inte exakt hur hon beskrev det men typ så).
Hon hade svårt att tro på att det verkligen var elen i sig samtidigt som hon trodde på honom och att han mådde dåligt.

Hade en kollega vars man är elöverkänslig. Hennes teori var att han utvecklade det i ett hus de bodde i där det var mögel som de inte visste om och sedan kopplade det till el, lampor etc...
(Minns inte exakt hur hon beskrev det men typ så).
Hon hade svårt att tro på att det verkligen var elen i sig samtidigt som hon trodde på honom och att han mådde dåligt.

Det är väl så jag tänker att de flesta resonerar:
Det är inte elen i sig samtidigt som det är sant att individerna mår dåligt.
Svårigheterna blir väl att folk lätt hamnar i clinch med varandra om förklaringsmodellerna är diametralt motsatta.

Ibland går ju "el-överkänsligheten" så långt att personen i fråga inte tål solljuset heller, utan lever i ett hus med helt igentejpade/täckta fönster och enbart levande ljus som ljuskälla.

Jag föreställer mig att överkänslighetens vara eller icke vara måste gå ganska lätt att påvisa via blind-tester?

Jag känner likadant inför tron på homeopati..... Dvs tror inte.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Efter att jag ätit fick jag yrsel, ett konstant högt sssshhhh-ljud i huvet/örat på höger sida, blev varm och högre puls (kunde inte...
Svar
6
· Visningar
401
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama