Eksemhäst i högre tävlingsnivå

Tibra

Trådstartare
Vart väldigt nyfiken på en sak.
har aldrig sett eller hört talas om en islandshäst med eksem
som tävlat i de här lite högre tävlingsnivåerna, som tex sm o.s.v
Eller är jag så blind:d
Finns och syns dom där på banan?
jag måste vara besatt av eksem:crazy:

Sv: Eksemhäst i högre tävlingsnivå

Jag vet en eksemhäst som tävlat sm.
Nu var det några år sedan. Jag tror hon kom 5:a i någon av passgrenarna för 7 år sedan eller nåt. Hon heter Skrugga frá Eiríkstöðum. Jättehärlig fux.
// Cicci

Okej!:) härligt att även eksem-pållarna kan visa vad de går för;)
De är värd all uppmärksam och beröm de kan få:crazy:

Gamla Sókrates som tävlat båda NM och VM har eksem.

/Malin

Kappi frá Krossi är ännu en eksemhäst som tävlat i alla fall SM. Såvitt jag vet...

Hur ser dessa hästar ut, alltså med eksembehandlingen?
Är de alldeles såriga, lite man och svans? Eller syns det knappt att de har eksem?

Tibra skrev:
Är de alldeles såriga, lite man och svans? Eller syns det knappt att de har eksem?

Med största sannolikhet är dessa hästar ganska symtomfria, det är så att eksem påverkar allmäntillståndet. Vid en tävling skulle en häst med grava synliga problem inte få tävla, här brukar veterinär säga ifrån.

Tibra skrev:
Okej!:) härligt att även eksem-pållarna kan visa vad de går för;)
De är värd all uppmärksam och beröm de kan få:crazy:

Jag hade hellre önskat att det inte fanns några eksemhästar!!

jag tycker man borde forska i massor i detta så kasnke alla föl kan få en spruta som gör de imuna mot gift från krott och mygg broms mm=)

Jag såg en eksemhäst på en tävling för några år sedan som jag tycker borde fått stanna hemma. Hon var tunn, matt i pälsen, trött, hade avskavd man och sår i ansiktet. :(

Kom på en till. Gamla Ögri som tävlat SM och NM och massvis med ungdoms Lag-SM osv har eksem.
Tyvärr är det rätt mycket eksemhästar som syns på banorna på lättklasstävlingar som inte borde tävlas. Endel stoppar veterinären, och ibland kan domarna kommentera det i kommentarerna.

/Malin

Krapi som tävlades på VM har ju nyligen fått eksem.

Kjarni har ju eksem men han tävlas väl inte längre (?) och var väl eksemfri under sin tid landslaget.

Freyr skrev:
Kom på en till. Gamla Ögri som tävlat SM och NM och massvis med ungdoms Lag-SM osv har eksem.
Tyvärr är det rätt mycket eksemhästar som syns på banorna på lättklasstävlingar som inte borde tävlas. Endel stoppar veterinären, och ibland kan domarna kommentera det i kommentarerna.

/Malin

ögri? skimmel? eller är jag heelt fel ute :smirk:

Tibra skrev:

De kan väl i regel ha lite mindre man och svans, men i övrigt syns det inte särskilt mycket. En sårig häst som uppenbart har svåra symptom, tävlas inte på sådana nivåer...

När säjer ni STOPP, vid en eksemhäst i banan?
alltså, hur mkt engligt er får det vara.

marijaa skrev:
Jag hade hellre önskat att det inte fanns några eksemhästar!!

nej nej såklart!!
Men nu när det ändå finns sådana hästar som får kämpa så pass mkt tycker jag de är värd all den kärlek och beröm den kan få.

Någon som har bilder på någon av dessa nämda eksemhästar?

Maja-Lina Sterners Ögri? Dem såg jag på SM 1994. Härlig häst!

På SM 1994 träffade jag förresten min första svenskfödda eksemhäst, Vargur.

Liknande trådar

R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 006
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 192
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 144
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar