Eksemhäst i högre tävlingsnivå

Sv: Eksemhäst i högre tävlingsnivå

Brennir frá Kirkjubae på SM 2004

VeronikaBrennir.jpg

Jag har bara varit med om att tävlingsvet. stoppat eksemhäst från att starta vid EN tävling. Hästen hade bl.a. stora sår under magen, vid sadelgjordsläget. Det såg inte alls trevligt ut. :( Tyvärr blev en hel del, både hästägaren och andra, upprörda av detta veterinärbeslut, men det är ju därför vi har veterinärbesiktning före start, för att hindra hästar som inte är friska att starta av hälsoskäl. Jag tycker att det är självklart att en häst med dessa symtom inte ska tävla! Om hästen däremot är symtomfri eller i vart fall har symtomen under kontroll och inte lider av att ridas genom att ha stora sår, vara allmänpåverkad osv. kan den tävlas.

Min häst Hnútur har tävlat både Lag-SM och SM . Han har exem, men vi behandlar honom och han går alltid med täcke, så det syns knappt att han har exem. Ska se om jag kan lägga in bilder på honom.

Måste bara tillägga att jag tävlar med min andra häst också. Det är en häst som har haft väldigt svårt exem. Hade ingen man, sår i öron, ansikte, på mage, rygg och på benen. Nu har hon tjock man ända ner till bogen, och kilar varken man eller svans på sommaren. Jag använder en lotion som är otroligt bra och som har hjälpt båda mina exemhästar mycket :)

em76 skrev:
På SM 1994 träffade jag förresten min första svenskfödda eksemhäst, Vargur.

Vad var det för stam på honom?

Det är veterinären som säger stopp, tidigare var man inte så petig på den punkten. Numera ökar antalet hästar som inte får tävla pga eksem, genom det så har de värsta redan från början sållats bort så kanske det är därför man inte ser så mycket påtaglig eksem nu som tidigare.

Det har hänt senare också, och det var helt rätt anser jag.

Jag har tävlat SM med en eksemhäst. Skötte honom supernoga så det syntes aldrig.

Lotta

Hej! Jag tävlade SM 2003 i T2 med min valack Kátur frá Vidvik som tyvärr också har eksem. Har ingen bild på honom men det har funnits på broncophoto förut från just den tävlingen.

MVH Maria

Jag har en valack som tävlat VM två senaste gångerna och NM en gång. Han har exem fast lindrig.

M.V.H. Marica

Vad använder du för lotion?? Har du andra medel som du använder??
Mitt sto går i blåsig hage och har tillgång till utestall som mockas varje dag, hon har fri tillgång till Basiblock och jag smörjer och smörjer, men har inte hittat ngt riktigt bra. Självklart täcke.

em76 skrev:
E Fáni från Ekastorp u Brana från Skärblacka

Just det ja, Fánis mest kända eksemavkomma. Fast på den tiden Fáni tävlades hade han inte eksem. Det var först sedan han exporterats till Danmark som han utvecklade eksemen! Men jag har ägt tre avkommor efter Fáni, alla med eksem. Inte underligt om jag aktar mig för honom i stammen...

Kan tillägga att Brana var eksemfri vad jag vet.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 006
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 192
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 145
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden