Ekonomiska beslut

Bästa: Att köpa hus i storstad när vi var relativt unga. Huset dubblerades i värde på de 7 år vi bodde där och gjorde att vi kunde köpa nuvarande hus med förhållandevis låg belåning.

Sämsta: Att välja att jobba inom detaljhandeln (tjänsteman) istället för att välja något mer högavlönat (och mansdominerat). Hade förmodligen haft en högre lön både nu, tidigare och i framtiden (givet liknande arbetsuppgifter och ansvar) om jag valt annan branch, men det är ju så kul med handel :love: Och det är inte försent ännu om jag skulle få för mig att vilja byta.
 
Vilket är det bästa ekonomiska beslut du tagit?
Givetvis lgh som jag tjänat på när jag sålt, men mer i nutid, elcykeln! Använder den jämt, så jag slipper använda bilen så mycket. Sparar mycket diesel på det :) (men givetvis utbildningar så jag har kunnat tjäna mer pengar även om jag skulle vilja tjäna mer pengar, dyrt att vara ensamstående på heltid!)

Vilket är det sämsta ekonomiska beslut du tagit?
Gifta mig utan äktenskapsförord, JÄVLAR vad mycket skulder exet hade vid bodelningen som jag inte hade någon aning om... Jag hade gjort bostadskarriär innan, i stort sett allt försvann vid bodelningen. Det som blev kvar gick till advokater och jag fick börja om från noll ekonomiskt. Han gick givetvis som en vinnare ur det.
 
Vilket är det bästa ekonomiska beslut du tagit?
Givetvis lgh som jag tjänat på när jag sålt, men mer i nutid, elcykeln! Använder den jämt, så jag slipper använda bilen så mycket. Sparar mycket diesel på det :) (men givetvis utbildningar så jag har kunnat tjäna mer pengar även om jag skulle vilja tjäna mer pengar, dyrt att vara ensamstående på heltid!)

Vilket är det sämsta ekonomiska beslut du tagit?
Gifta mig utan äktenskapsförord, JÄVLAR vad mycket skulder exet hade vid bodelningen som jag inte hade någon aning om... Jag hade gjort bostadskarriär innan, i stort sett allt försvann vid bodelningen. Det som blev kvar gick till advokater och jag fick börja om från noll ekonomiskt. Han gick givetvis som en vinnare ur det.
Gjorde samma tabbe som du och gifte mig med en person som tog flera lån och köpte grejer bakom ryggen på mig. Ett kallt uppvaknande vid skilsmässan. Dyrt, jag blev förloraren men det var fan värt varenda öre ändå! Jag var fri!!
 
Bästa - att försöka att häst när jag trädde ut i vuxenlivet - alla pengar från deltidsanställningen i handeln gick till hästen, själv försökte jag överleva genom provisionen på extrajobbet som telefonförsäljare. Det gav mig motivation till att läsa vidare och att välja en utbildning som på papperet gav en bra löneutveckling! (Vet inte om jag hade kommit till skott annars om jag hade fått ett halvbra jobb som jag klarat mig på)

Sedan att köpa ett hus i ett up and coming område under finanskrisen 2008 visade sig också vara ganska bra.

Sämsta
1. Barn
2. Börja med hockey (tid och pengar)
3. Låta barnen bli hockeymålvakter (utrustningen kostar som ett mindre lands BNP, men i alla fall inte som en ponny! De kan heller inte ärva varandra då de har helt olika kroppstyper :crazy:)

Fast jag skulle aldrig välja bort någon av de tre ovanstående punkterna för det ger så mycket tillbaka :love:
 
Gjorde samma tabbe som du och gifte mig med en person som tog flera lån och köpte grejer bakom ryggen på mig. Ett kallt uppvaknande vid skilsmässan. Dyrt, jag blev förloraren men det var fan värt varenda öre ändå! Jag var fri!!
Håller med, friheten blev värd det och det är så skönt att ha koll på hela ekonomin nu mot innan! Och ha stenkoll på vart pengarna går till! Fick rädda honom ett par gånger från KF och inkasso, det kommer jag aldrig göra om, rädda en partner ekonomiskt när det partnern enbart är slarvig och inte tänker.
Kommer aldrig gifta mig igen heller, haha! Eller vara sambo!
 
Vilket är det bästa ekonomiska beslut du tagit?
Vilket är det sämsta ekonomiska beslut du tagit?
Bästa: skaffa mig utbildningar och få bra fasta jobb, vara medveten varje gång jag tagit lån, eller sökt nya arbeten eller köpt bostäder om risk, avtal etc
Sämsta: hela hästeriet genom åren. Att inte byta bil i tid och att jag köpte en hästlastbil….
 
Bästa: skaffa mig en universitetsutbildning och ett antal år senare investera i en annan kortare utbildning
Sämsta: skaffa barn
 
Sämsta: finns många, jag är inte ekonomiskt begåvad 🙃 men att inte veta vad jag vill bli, och därmed studerat i 3x2 år år med CSN, har fortfarande inte gett mig någon stadig och bra inkomst (men hoppas väl att det kan ändras lite åtminstone).
Att ha häst samtidigt som jag studerade var heller inte ett bra val.

Bästa: tyvärr har jag nog inget som platsar här 🤣
 
Vilket är det bästa ekonomiska beslut du tagit?
Vilket är det sämsta ekonomiska beslut du tagit?
Det bästa var när jag gav upp tanken att särbo är det bästa alternativet när man träffar en ny partner. Det gjorde mig helt lånfri.
Det sämsta ekonomiska beslut är att jag hellre valde att betala av mitt lån istället för att placera pengarna på börsen den tiden det är rea på rea. Men jag var fast bestämd att bli lånfri.
Gjorde samma tabbe som du och gifte mig med en person som tog flera lån och köpte grejer bakom ryggen på mig. Ett kallt uppvaknande vid skilsmässan.
Hur är det möjligt att äkta hälft kan ta lån utan den andra hälften? Jag talar banklån
 
Det bästa var när jag gav upp tanken att särbo är det bästa alternativet när man träffar en ny partner. Det gjorde mig helt lånfri.
Det sämsta ekonomiska beslut är att jag hellre valde att betala av mitt lån istället för att placera pengarna på börsen den tiden det är rea på rea. Men jag var fast bestämd att bli lånfri.

Hur är det möjligt att äkta hälft kan ta lån utan den andra hälften? Jag talar banklån
Hur enkelt som helst, du tar ett lån på bank, eller köper något på kredit på ditt personnummer. Eller tar ett lån av dina föräldrar som är amorteringsfritt och aldrig behövs betalas tillbaka, men ett lån är det och räknas in i bodelningen
 
Bästa har helt klart varit min universitetsutbildning, jag tjänar mycket mer än vad jag skulle gjort utan den.

Sämst var nog att köpa häst, 21 år sen idag, men det finns inget som har fått mig att må bättre än hästarna ❤️

Exakt samma för mig :)

/Lizzie
 
Bästa är nog facket och deras kurser och utbildningar. Inte för att det varit den främsta drivkraften men det har gett min ekonomi ett lyft. Att bli så pass frisk att jag kan jobba lite har såklart också bidragit mycket men det är inget beslut jag kunnat ta.

Sämsta är nuvarande tiken, förra tiken också visserligen. Hanarna har varit billigare men alla djur kostar.
 
Det bästa var när jag gav upp tanken att särbo är det bästa alternativet när man träffar en ny partner. Det gjorde mig helt lånfri.
Det sämsta ekonomiska beslut är att jag hellre valde att betala av mitt lån istället för att placera pengarna på börsen den tiden det är rea på rea. Men jag var fast bestämd att bli lånfri.

Hur är det möjligt att äkta hälft kan ta lån utan den andra hälften? Jag talar banklån
Jodå har de deras bankid mm
Kompisens exman fixade miljonskulder med sin exfrus och sönernas bankid
Pengarna gick till hans nya
 
Har ingen aning? Plugga var bra, har höjt min lön och gett mig ett skonsammare jobb för kroppen, men har gett mig stort studielån😅

Sämsta var kanske en bil med högskatt? Men den är bra i övrigt.
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska slå slag i saken och ta BEkort och köpa en begagnad bil. Vad ska jag leta efter? Ska alltså dra bra och vara ekonomisk i inköp...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
4 702
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag har ibland otroligt svårt att bestämma mig. Så svårt att jag får ångest av att ta beslut. Ibland tar jag beslutet utan att bry mig...
2
Svar
23
· Visningar
1 668
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Hästnyheter Danska ridsportförbundets disciplinnämnd har nu tagit beslut om vilka konsekvenser den omstridda videon som ska visa Carina Cassoe Kruth...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 250
  • Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
12 450
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridbana i sand, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp