Ekonomiska beslut

Bästa: När jag precis hade flyttat hemifrån hade jag det rätt knapert, och levde så i några år. Sen fick vi nåt på jobbet (optioner?), vilket jag inte fattade nånting av, men plötsligt hade jag x antal hundra tusen på kontot. Jag la in en större del i bostad och har sedan gjort "bostadskarriär", vilket har varit bra, men det bästa var nog att jag unnade mig 5000 kr extra varje månad under en tid. Det kändes så fantastiskt lyxigt för en fd fattigråtta att ha råd att äta middag, köpa kläder och lyxa till det rent allmänt!! 🤩

Sämsta: När jag blev äldre och hade det väldigt gott ställt så blev jag shopaholic och brände pengar på löpande band. 😑
 
Antagligen är det sämsta att utbilda mig till litteraturvetare istället för något ”riktigt” men jag ångrar det inte. Visst, rejäla lån (pluggade i England) och så, men jag har betydligt högre lön nu än jag hade haft som lärare eller bibliotekarie som jag antagligen hade utbildat mig till annars.

Bästa är väl att ha sett till att få såpass hög lön som jag har idag. Och att fortsätta bo i hyresrätt tillsvidare för rackarns vad dyrt det verkar vara att bo i bostadsrätt och/eller hus.
 
Sämsta blir definitivt CSN-lånet. Även om det normalt sett är en god investering och att det hjälpte mig att flytta hemifrån, förstå hushållsekonomi och liknande så kommer jag aldrig bli frisk nog att arbeta inom musei-och kulturarvssektorn vilket jag är utbildad för.

Jag har inte gjort så många stora ekonomiska beslut, men kanske terminsavgiften på folkhögskolan när jag läste upp mina betyg? Har så mycket goda minnen därifrån och det var en push för självförtroendet. :love:
 
Bästa: gifta mig. När han dog blev det 12 år med ekonomisk ersättning (änkepension) som gjorde det möjligt att jobba halvtid och utbilda mig osv även om det inte var många pengar var det ändå så det blev som en lön.

Sämsta: barn och djur.
 
Bästa har helt klart varit min universitetsutbildning, jag tjänar mycket mer än vad jag skulle gjort utan den.

Sämst var nog att köpa häst, 21 år sen idag, men det finns inget som har fått mig att må bättre än hästarna ❤️
 
Sämsta: Att jag inte investerade de pengar jag fick efter att vi sålde gård 2009.

Bästa: Jobbar i Norge nu under 6 månader och sparar mycket pengar. (Hoppas det blir det bästa iaf :D)
 
Bästa: att jag hade en engagerad samhällslärare i nian som fick mig intresserad av börsen. Läste på riktigt aktiesidan i papperstidningen varje morgon (och ibland på text-TV på eftermiddagen), och ”fick lov” av mina föräldrar att investera ett litet arv jag fick året därpå (var fortf omyndig). Bästa del 2: att jag sålde av nämnda aktier av en slump en månad innan den globala finanskrisen 2007. Pengarna som hade mångdubblats satt i tryggt förvar på ett sparkonto och blev kontantinsats i min första lägenhet 7 år senare.

Sämsta: Köpa hus på peak husmarknad i slutet av pandemin :p
 
Vilket är det bästa ekonomiska beslut du tagit?
Vilket är det sämsta ekonomiska beslut du tagit?
Bästa: Sälja ett hus långt innan vi behövde flytta, innan vi ens visste om vi skulle behöva ta in på hotell eller kunde hyra ett annat i väntan på nästa boende. Det var många hundra tusen vi "tjänade" på det. Speciellt eftersom att huspriserna tokrasade strax efter och elen kostade skjortan.

Sämsta: måste vara alla djur. De är inte gratis bannemig. Och varje gång jag blivit av med djur (sålt/avlivat) tänker jag att jag ska spara pengarna. Sen köper jag ett till.
 
Sämsta, studerat på universitet i många år, för att sedan aldrig lyckas få ett relevant jobb i branchen.

Bästa, flytta från exet, som inte hade något ekonomiskt sinne över huvudtaget, och ständigt behövde av mina pengar.
 
Bästa: att köpa lägenhet med låg månadsavgift i stället för att hyra en lägenhet vars hyra var ungefär dubbelt så hög.
Sämsta: att köpa två gamla hästar i dåligt skick, men jag ångrar det inte.
 
Bästa: Utbildningen som gett mig ett mycket välbetalt jobb. Och att jag av ren tur band räntan på huslånet året innan räntan började stiga.

Sämsta: Hästen jag hade innan och hunden jag har nu. Men jag ångrar dem inte.
Sämsta som jag ångrar är inga stora saker, utan sådant jag köpt och sedan inte använt (och sålt mycket billigare) som en motionscykel och ett elpiano.
 
Vilket är det bästa ekonomiska beslut du tagit?
Vilket är det sämsta ekonomiska beslut du tagit?
Vet inte om jag tagit något "bästa ekonomiska beslut" ever. Eller jo, jag lever rätt hårt efter min mammas devis "har du inte råd att köpa det kontant har du inte råd att köpa det" undantaget bostäder och studier typ.

Sämsta beslut, jag har en separation med tillhörande bostadsaffär jag gjorde ett väldig ostrategiskt ekonomiskt val. Men moraliskt riktigt. Nu är det 20 år sedan så ingen idé att gråta den spillda mjölken.

Just nu är det nog dykeriet Det börjar nästan närma sig hästkostnader på den här nivån. jag la nästan 15000 bara på primärlampor förra året. Och det var inte den enda jag köpte/reparerade kan jag säga.
Kurser, projekt, ny utrustning, löpande underhåll av befintlig utrustning, resor osv. Ska jag dessutom räkna in sånt som hotellnätter, bensinkostnader och sådant svindlar det nästan. Och då har jag inte ens börjat med helium...
 
Bästa, köpa och sälja hus med vinst. Inte skaffa barn 😁

Sämsta, hästarna 😆
Men utan dem hade jag levt ett skitliv så hellre pank och lycklig än massa stålar och må uselt.
 
Sämsta: att anlita den entreprenör vi anlitade för att bygga till huset.

Bästa: att skapa olika konton för vissa utgifter. Jag får ofta en oro att det är slut på pengar men då ligger det både pengar på matkontot, klädkontot, bostadskontot, semesterkontot och pengar till barnens och vårt sparande är iväg skickat. Men jag kollar bara på lönekontot och där brukar det inte ligga så mycket kvar när allt är betalat och pengar allokerade på andra konton. 😁
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ibland otroligt svårt att bestämma mig. Så svårt att jag får ångest av att ta beslut. Ibland tar jag beslutet utan att bry mig...
2
Svar
23
· Visningar
1 552
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
11 841
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Person A har avlidit och några år innan han avled skrev han ett testamente. De ekonomiska tillgångarna skulle fördelas på 10 personer. 8...
Svar
5
· Visningar
1 004
Relationer Jag blir glad över tanken men tycker ärligt talat att det ofta ( inte alltid!) är onödigt. Dottern ger mig blommor då och då och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
2 671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Linser
  • Turister och värmen
  • Konstiga uppringningar.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp