Ekonomiska beslut

Bästa: Byta jobb
Sämsta: Ha häst (har inte det nu av olika anledningar). Hade jag inte haft det jämt så kunde jag ha sparat ihop en handpenning till bostad eller så tidigare i livet.

Det sämsta var nog att skaffa häst. En sommar betalade han sig själv och mig när vi jobbade ihop, men i övrigt bara en massa utgifter.

Bästa beslutet var att jobba samtidigt som jag studerade så jag hade råd med den dyra hästen. 😅

Vilket är det bästa ekonomiska beslut du tagit?
Vilket är det sämsta ekonomiska beslut du tagit?

Köpa gården är absolut det bästa ekonomiska beslutet och det finns väl tagna ca en halv miljard mer eller mindre dåliga ekonomiska beslut genom åren, men inget som skjutit livet helt i ekonomisk sank.

Har inte tagit så många men det sämsta får väl vara att ha haft häst.
Och det bästa att lyssna på vad pappa lärde oss om pengar när vi var små.

Vilket är det bästa ekonomiska beslut du tagit?
Vilket är det sämsta ekonomiska beslut du tagit?
Bästa: Köpa dyrare lägenhet än planerat. Den var visserligen över vår budget då, men ganska omgående fick båda ordentliga lönelyft, och det visar sig att det är fler än vi som gillar läget, så den har stadigt ökat i värde sen vi köpte den, även när bostadsmarknaden i övrigt varit sval.
Sämsta: Vet inte riktigt. Men förmodligen ha hästintresse istället för typ löpintresse. 😅

Bästa: Köpa min första lägenhet. Intresset för just ettorna i just det området gick upp ordentligt under tiden jag bodde där, så på ca 5 år ökade värdet till ca 2,5 ggr vad jag betalade.

Sämsta: Gifta mig utan äktenskapsförord. Det var ren jäkla tur att mitt ex höll med om att vi borde skaffa ett och var med på att göra som om vi hade haft ett, trots att vi aldrig tog tag i det. Vid skilsmässan delade vi alltså som om papper hade funnits. Men det var bara baserat på att han var schysst, annars hade det blivit dyrt för mig.

Ribban är så låg på bästa att det får bli fondspar i allmänhet.
Sämsta kunde ha varit mitt bästa men inte just nu. Köpte en lägenhet som i dagens läge förmodligen inte kommer kunna säljas till ett pris som ens täcker lånet.

Bästa: Äktenskapsförord, var egentligen mitt ex som ville ha det så att jag inte skulle kunna "ta" gården han fick köpa billigt.
Sämsta: Att jag gifte mig.

Sämsta måste varit att ha häst de åren av mitt liv när jag annars kanske hade kunnat bygga ett sparkapital. (Eller så hade jag rest och festat för alla pengar som andra 20-25åringar)
Att ha alla pengar i IT-aktier när bubblan sprack var också superdåligt men jag var inte myndig då och pappa förvaltade sparpengarna så beslutet var ju egentligen inte mitt. Men det hade annars också kunnat bli startkapital till mycket som nog gagnat mig senare, typ lägenhet.

Bästa.. vet inte? Jag tror jag mer i allmänhet haft tur och privilegierade förutsättningar som gör att jag idag har det ekonomiskt bra ställt trots det jag listar under "sämsta". Kanske att skaffa mig en utbildning som idag gett mig ett välbetalt jobb kan vara bland det bästa...

Bästa: Att gå en utbildning som ger roligt jobb och bra lön, samt att jag hyfsat tidigt börjat spara och efter ett tag mer aktivt börjat investera besparingarna.
Sämsta: Några nybörjaraktieaffärer när jag höll på att lära mig hur man ska tänka med aktier. Lyssnade på "råd" utan att förstå eller ha kunskap att göra egna analyser.

Har nog två bästa. Köpa gården som vi bor på, den har nästan dubblat i värde på åtta år. Och utbilda mig, har nästan dubblat lönen mot det jag hade innan också.
Sämsta? Inte så mycket grejer, köpt någon bil som stulat. Jag ser inte hästarna som ekonomiskt dåliga beslut, de gav mig så enormt mycket glädje att det var värt varenda krona. Kanske att inte binda elavtalet längre när det fortfarande var billigt? 🤭

Sämsta: Att gå en utbildning som "bara var rolig och intressant" och som inte ledde till relevant jobb. Det tog både tid och pengar, även om det var väldigt roligt och intressant.

Bästa: Byta jobb. Gav 10 000 mer i månaden och är den mest stabila anställning jag någonsin haft. Att jobbet är skitkul gör det bara bättre.

Sämsta: häst och barn. Sålde min första lägenhet superbilligt, skulle ha hyrt ut den och haft kvar tills barnen flyttar.

Bästa: inte bli kvar hos en arbetsgivare.
På 9 år har jag höjt bruttolönen med 18'000.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 274
Senast: Squie
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Nu när räntorna sjunker sker detsamma med räntan på sparkonton. Jag har Coop och SBAB men skulle vilja ha ytterligare en bank, och vill...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 735
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 147
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar