Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

lakrits

Trådstartare
Idag skulle min lillkille verkas. Han går på bete och i stället för min ordinare hovslagare så skulle vi använda den som dom brukar ha i stället.

Redan i början när han tog de andra hästarna blev jag tveksam, hård och rufflig. Hästarna rörde knappt på sig men fick ändå tillsägelser.
Läget var akut och hovarna var tvungna att tas.

Jag förklarade för hovslagaren att han kan vifta ett par gånger med bak men slutar. Är man lugn och metodisk så fungerar det bra.
Direkt säger hovslagaren -" Det hoppas jag han inte gör för då vet jag inte om jag vill verka honom."
Nähä,,,tänkte jag, hoppas han står still då.

Fram går bra. Han tycker det är lite otäckt att stå på tre ben.
Han är regelbundet verkad sedan nyfödd och lyft hovar osv. men tycker inte om det i bak ännu.

Hovslagaren börjar bak, hästen sparkar lite. Hovslagaren ryter till. Nytt försök, samma igen, ryter till.
Så frågar hovslagaren om vi har någon brems:eek:
Jag säger direkt i från att det får du inte änvända på honom. Surt svarar hovslagaren "Nähä...får väl försöka ändå då".
Jag började nu fundera allvarligt vad jag gett mig in på. Känner hur det börjar koka inom mig.

Hovslagaren provar igen fast tar nu ett grimskaft runt hästens bakben för att få upp det och kunna hålla fast utan att bli träffad,,,helt ok. Det funkar men håller fast hela tiden utan att berömma och en bra stund så till slut så säger hästen i från igen.
Håller fast när hästen springer ifrån och hästen blir rädd.
Jag sa i från att strunta i bak,,,Min tanke var att jag tar ut min egen hovslagare som fixar min häst galant utan åthutningar och rytande.

Inte en gång lugnade hovslagaren hästen. Klappade eller berömmde honom inte, röt åt honom och hästen var rädd för hovslagaren så fort hovslagaren kom i närheten.

Säger åt mig att öva med hästen för den är livsfarlig.

Hovslagaren råkade ut för en olycka för ett par veckor sedan där en häst var inblandad och det syntes klart och tydligt att han var rädd för hästarna. Jag känner att jag kanske inte skulle sko då,,,särskilt inte unghästar. Alla kan vi bli rädda,,,klandrar inte för det men hade då istället skött det hela mer metodiskt.

Jag själv är nu orolig för vad min häst känner för hovslagare och lyfta bakben över huvud taget.
Har kontaktat min egna hovslagare som ska komma och fixa bakhovarna och får väl svaret då.

Ville bara dela med mig och gärna höra era åsikter. Är jag nojjig angående hovslagarens sätt?
Ska tillägga att jag är konsekvent i hästens uppfostran och hantering och han är inte bortskämd på nåt vis. Brukar inte ge mig när det är något men kände att idag var det bättre att ge upp för annars hade hästen min nog haft ännu svårare att verka framöver.

Någon som har tips på hur man ska få hästen villig att fixa med i bak så säg gärna till.
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Du kan vara glad att han inte slog hästen med tillhygget han hade i handen, det har jag varit med om:eek: Tycker att du inte ska ta ut denna hovis igen, du gjorde rätt.

Hovslagare är underliga människor:cool: En kompis hade sin häst uppbunden i hov.spiltan då hon blev skodd och efter en stund kommer hästen med kedjor + träbrädorna från väggen springandes genom stallet:eek: Samma hovslagre verkade min unghäst och då var det ett evigt tuttenuttande och gullande med hästen.

Enda tipset till dig jag kan komma på nu är väl att träna på att hålla bakhovarna uppe länge (i hovslagarställning;) )och sen "slå" lite på hovarna som om du verkade/skodde.
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Den här hovslagaren kommer inte i närheten av min häst en gång till.
Som jag sa till hon som jag har honom på bete hos så visst..en äldre häst som vet vad det handlar om och som bara löjlar sig kan man ryta till på men inte på en unghäst. Visst han är 14 månader, borde veta vad som gäller men har än så länge inte accepterat att stå på tre ben när det gäller bakhovarna.
En sådan häst ryter man inte till på utan försöker få hästen att acceptera läget lugnt och metodiskt, så ser jag på det hela i alla fall.

Jag talade ju också om hur han kunde betee sig men att det går bra bara man är lugn. Inte då........det var hårdhandskarna direkt. Min häst skyggade bara hovslagaren kom i närheten.

Jag och min vanliga hovslagare brukar först ta upp benet, sparkar han så håller vi kvar men släpper så fort han står still. Tar upp igen och kör samma visa tills hästen förstår vad det handlar om. Det går alldeles utmärkt sedan.

Nu är jag rädd för att jag kommer inte ens i närheten av hans bakben utan att han kommer sparka så fort jag visar tendens till att jag ska lyfta det.
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

En hovslagare som jag hade till en sommarhäst dunka en träklubba i magen på henne för att hon inte lyfte på benet. Hästen var 6 år gammal... anlitade aldrig den hovslagaren igen! :/
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

:eek: han borde byta jobb!
Lite hänsyn får man ju faktistk visa när hästen är ung och oerfaren.
Inte lätt att va liten ju:)

Lyft benen på honom varje dag, och beröm i massor när han står lugnt och stilla. Låt honom sen vara. När du kan lyfta benen i lugn och ro så knacka lite på hoven och så massa beröm.
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Det är precis så jag gör.......
Tyvärr har jag inte möjlighet att göra det varje dag.
Nu går han ju på bete en bit bort och ser honom bara 1 gång i veckan.
När han är hemma i sitt vanliga stall så blir det 4 dagar i veckan.

Det har gått jättebra förut. Han är inte rädd för att man håller på med hovarna.....utan det är när man ska lyfta.
Och som sagt.........nu vet jag inte om jag ens kommer i närheten av hans bakben............
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Måste bara berömma dig för att du sa ifrån! :bow:

Alltför många hästar har fått stå ut med rent av "elaka" hovslagare bara för att ägaren inte vågar ryta till... bra gjort!

Hoppas hästen inte blivit alldeles för känslig tills er vanliga hovslagare är tillbaks.
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Finns inte en chans i världen att jag tillåtit honom bremsa :eek: hästen eller fortsatt........
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

hade jag varit hovslagare hade jag inte skott din häst alls...
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

jag förstår hovslagaren lite iaf, med att han var tveksam till att sko hästen.
Det är ju hans rygg eller vad det nu är som skadas om hästen sparkar eller rusar iväg.

Jag menar inte att du skulle ha bremsat, men vad har du emot det?
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Varför Ha brems?

Varför bara inte träna hästen så det inte behövs. :)
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Den enda gång jag ev. skulle använda en brems skulle vara vid ett akut tillfälle....absolut inte vid verkning av en unghäst.

Om nu hovslagaren i stället hade arbetat med hästen som en hovslagare ska hade inte det jag berättat om hänt.
Hovslagaren var hotfull och röt redan från början, även med de andra hästarna.
Han hälsade inte på hästen, klappade den inte, berömde den inte,,,,absolut ingenting. Gick bara hotfullt fram till hästen och röt på den.........skulle din häst stått still då?
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Jag tycker att du borde träna mer, en häst ska inte få dra åt sig benet ens som unghäst - för tror du det blir enklare att hållas med en vuxen häst som vevar med benen?

Jag klarade av det där redan när min häst var föl, för första gången. Hon sprang runt och jag blåhöll bakbenet för jag vägrade låta henne vinna. Efter det stod hon still.
När hon senare i livet skulle testa om det gick att dra undan bakbenen så sade jag till ordentligt och gjorde sedan om och då berömde jag när hon stod still.
Har aldrig några problem, hon är jättelätt att sko. Om hon idag 3 år gammal bråkar då lappar jag till henne över låret och säger "skärp dig" för sådant beteende är helt oacceptabelt.

Man slipper så mycket trassel i framtiden om man tar tag i problem direkt. Din häst kommer fortsätta trassla tills du säger till den ordentligt och tar tag i problemet.

Sedan finns det ju hovslagare som är mer eller mindre lämpade för yrket, jag vet.
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Jag förstår hur du menar och nej..han ska inte få göra vad som helst för att han är en unghäst men samtidigt måste man tänka på att han är en unghäst.
Han är regelbundet verkad osv. sedan nyfödd och det har fungerat jättebra. Ja...han viftar med bak men gör det inte av elakhet utan för att det är otäckt att bara ha ett bakben i marken (balans).
Ska man då ryta till och göra det mer obehagligt för hästen då?

Jag tycker inte det men jag kan ju ha fel?

Jag anser att man istället ska visa hästen att det är ok att stå på tre ben...det är inte farligt och tycker inte man gör det genom att ryta.

Det är svårt att förklara i ord men hela inställningen hovslagaren hade till hästarna överhuvudtaget var hotfull och även de snällaste hästarna reagerade på honom direkt.

Jag har aldrig varit med om att en hovslagare INTE tagit hänsyn till om hästen är rädd eller bara tramsar.
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Håller med dig om att man vinner mer på att vara mjuk mot hästen om den är rädd. Sen finns det självklart hästägare som är överpjåskiga med sina hästar men så uppfattar jag inte din situation med hovis.
I vintras när vår foderponny 6 år skulle skos för första gången var jag lite nervös, vet att hovis kan bli sur om de inte står stilla och guldpojken hade lite tendens att rycka med benen när man höll länge. Glatt överraskad blev jag när hovis pratade på något konstigt utomjordiskt språk så att grabben stod helt stilla. "såna här hästar ska man ta det lugnt med" sade han när han var klar.
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Alla hästar är olika och det går inte dra alla över en kam.
Jag som känner min häst vet att det inte är trams i den bemärkelsen.
Om jag sedan också talar om för hovslagaren hur det ligger till...är det då inte bättre att "kolla" av hästen först då? Se hur den reagerar och utgå från det?

Jag är bara lite chockad för jag har aldrig under hela mitt hästliv (26 år) sett en hovslagare på detta vis.
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Det kvittar varför hästen viftar med bakbenen, de gör lika ont att bli träffad av ändå.

Att träna hästen att stå på tre ben, att visa den att det är ok som du skriver, det är ditt jobb, inte din hovslagares. Hovslagare är bara juat hovslagare, inte hästuppfostrare. Det ska vara tränat innan hovis kommer.

Vad var det han gjorde som var så farligt? Han föreslog brems och du sa nej. Han envisades inte utan böjde sig för det du ville.

Han verkade utan att berömma och lugna hästen? Varför gjorde inte du det då? Du var ju där? Det är ju upp till dig att få hästen att uppföra sig.
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Jag var på bornholm för några år sedan, det var på ett medeltidsläger och där fanns hästar på gården där vi ducshade, gick på toa osv. En dag när vi var där nere så var det en stor vit häst som skulle skos. Hästen stod hur lungt som helst och en flicka runt kanske 14 höll i grimskaftet. Så när jag hade varit inne på toa och var påväg upp mot lägret igen ser jag i ögonvrån hur hästen viftar till lite med bakbenet. Tjejen som häller i hästen säger då till hästen, rycker lite i grimmskaftet och så, helt okej! Men hovslagaren!!:mad: Han backar flera steg, tar sats och springer framåt och ger den stackars hästen en sånn spark underifrån rakt upp i buken!!:mad: Hästen tar kanske två steg framåt, jätteförvånad med en min liknande--> :eek: . Men inte var det nog med det. Nej! Så fort hovslagaren hade fått tillbaka sin balans så tar han sitt verktyg (det var en hammare eller en sånn där tång som jag glömt vad den heter nu) och drämmer till uppe på länden! :eek: :mad: :cry: Jag trodde att jag skulle dö! Och flickan bara stod där, sa inget. Man vet ju inte det kanske inte var hennes häst men i alla fall! Hur kan en "hästmänniska" göra på det viset?? För om man är hovslagare så borde man iaf tycka om hästar lite...Jag hade inte tyckt att det var konstigt om hovslagaren hade sagt till på ett normalt vis, för som många skriver, det spelar ingen roll vad anledningen till viftet är. Hovslagaren får inte mindre ont för att hästen sparkade för att den var rädd. Men det här!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Givetvis är det mitt jobb och inte hovslagarens,,,,inte sagt nåt annat.
Jag stod och lugnade och berömde hästen men vad hjälpte det när hovslagaren röt till och var hotfull bara hästen vred på huvudet?


Vad det var som var farligt? Anser inte det är förnuftigt att använda brems på unghäst vid verkning när situationen kunde varit annorlunda. Jag förstår att säkerhet är viktigt för dessa människor, säger inte emot, men om det då är så viktigt så borde den här männiksan ändra sin inställning till hästarna. Det är klart om man ryter och är hotfull och den lugnaste häst reagerar så är det inte konstigt att det händer olyckor.

Ja, hovslagaren tog att jag sa nej angående bremsen.....hur tror du h*n var efteråt? Du kan gissa.........

Viftet är inte OK...tycker inte det heller men jag kan inte göra mer än öva och träna med honom. För vissa hästar tar det längre tid att acceptera saker och ting...alla är olika. Ska jag låta honom gå overkad då tills han slutar?

Jag tycker bara att hovslagaren i detta fall kunde varit mera försiktig och förstått. Jag talade ju om precis hur det låg till men det struntade hovslagaren i och gick på burdust i stället vilket förvärrade det hela.
Vet nu också att det är fler som reagerat på inställningen hovslagaren har till hästar så jag är inte ensam. Detta har hänt tidigare.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 689
Senast: Askur2017
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp