Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

KL

Kan förstå hovlagarna, han har ingen anledning att ryta på din häst men han kan om han vill säga att jag skor inte din häst. Deras arbetsverktyg är kroppen och går något sänder i ryggen så kan de inte jobba på ett bra tag. Han har ingen rätt att slå eller uppfostra din häst men jag tycker att man som ägare har en skyldighet gentimot hovlagaren att se till att hästen är så pass tränad att den kan stå still. Vi har en suoerbra hovslagare men han åker ifrån kunder som inte har pli på sina hästar och jag förstår honom, det är jobbigt nog att bara hålla upp en hov så pass länge och i den arbetsställnigen, om hästen då ska börja bråka så förstår jag att de tkr det är jobbigt och tålamodet tryter. som sagt De har ej rätt att bli arga men att de tröttnar, de förstår jag..
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Snuffsan skrev:
Det kvittar varför hästen viftar med bakbenen, de gör lika ont att bli träffad av ändå.

Att träna hästen att stå på tre ben, att visa den att det är ok som du skriver, det är ditt jobb, inte din hovslagares. Hovslagare är bara juat hovslagare, inte hästuppfostrare. Det ska vara tränat innan hovis kommer.

Vad var det han gjorde som var så farligt? Han föreslog brems och du sa nej. Han envisades inte utan böjde sig för det du ville.

Han verkade utan att berömma och lugna hästen? Varför gjorde inte du det då? Du var ju där? Det är ju upp till dig att få hästen att uppföra sig.

håller med dig helt :bow:
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Kanske lättare om hästen får ta stöd mot en vägg med rumpan så han känner att han inte välter.

Jag skulle blivit vansinnig om min hovis betedde sig så. Fast nu gör han inte det som tur är. Då hade han fått sova på soffan ;)

Jag är kanske bortskämd med en sambo som är hovis men jag har varit med på många ställen där han skott. Bråkar hästen så får man ju ta reda på varför och om man kan göra det lättare samt att ägaren visst ska träna hästen.
Men när hästen är duktig så berömmer han den. Alltid!
Det tycker jag hör till gott uppförande från hovslagaren.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Ja, det är skönt att man har en bra hovis. Unghästen jag har här träffade på en mindre bra vid knappa året fyllda och som såg till att hon inte litade på en enda karl/hovis. Hon kom till mig vid 1,5 års ålder och jag kunde dona med hovarna hur som helst men ingen karl fick närma sig...då bad jag min hovis att komma ut då och då och bara prova att lyfta (jag betalade) och om det inte gick fick vi göra om det senare efter mer träning hemma. Det gick inte lång tid förrän hovis fick börja raspa och nu står hon som ett ljus med honom...med små osäkra undantag s.k. "Flashbacks"...det är iallafall inte förenat med livsfara att verka henne. Skulle det inte funka någon gång avbryter vi och provar en annan dag istället. Finns ingen anledning att begära att allt ska ske just "denna dag". Och, varför stressa? Både häst och hovis tjänar på att det går lugnt tillväga;)...Ju fler positiva hovisbesök desto lugnare häst:cool:
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

att jag hade inte riskerat min hälsa för hästägare inte kan uppfostra sina hästar - och i och med det ska daltas med hästen och tar en en vighet längre än vad det ska - resultat hovslagern hinner med mindre kunder
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Känner igen det där. Sambon har en häst som är rädd om sina bakben. Har tydligen fått stryk i samband med skoning. Så han åker dit då och då och bara lyfter och pratar med henne. Kanske slår lite på skon o så.
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Det är guld värt att ha en hovslagare som jobbar lungt med hästarna. Oavsett om det är unga eller erfarna hästar.
Och om man stöter på en som gärna blir våldsam så vill man ju inte gärna ta ut samma igen. Det gäller förövrigt veterinärer också.

Samtidigt så är det ju ett kännt faktum att hästägare ofta inte tränar/uppfostrar hästarna tillräckligt. Och det kan till slut få den mest lugna och stabila hovslagare att tappa tålamodet. Och ofta har ägaren också väntat så länge mellan verkningarna att det bara måste göras nu.. helst igår... Vilket innebär att man inte har tid att ta det lungt eller avbryta och fortsätta en annan dag om det av någon anledning strular.

När jag hade unghäst... kom till mig dryga året gamal så tränade jag dessa situationer nästan dagligen... Att stå på tre ben längre än den stund det tar att kratsa hovarna. Passade på att dona och fixa med hoven lite mer än bara kratsning. När jag visste att hon kunde stå stilla med benet uppe... då började jag också kräva av henne att hon skulle stå stilla...

Så fort det kom någon hit för att hälsa på så skickades de in i stallet.. Sambon, kompisar, grannar, barn.. alla fick de gå in och lyfta fötterna på henne.
En del var ovana... och del till och med rädda för att göra det men de ställde upp... och hästen vandes vid att lyfta fötterna även för dem som inte gav "rätt signaler"... Gjorde hon inte rätt så tillrättavisade jag henne. Och krävde att hon skulle skärpa sig... och sen stå stilla.

Långt innan det var dags att sko första gången så var hon van att man bankade och slog i hovarna. Jag "simulerade" sömning .... Genom att ta en gamal hästsko.. lägga den mot hoven och sen banka lite på den med en hammare...

Hon var och är en dröm att verka och sko redan som unghäst... Och det är kunskaper som sedan sitter i. Om hästen är lugn och trygg i situationen och inte stimmar så minskar ju risken för att de får otrevliga upplevelser med hovisar som tappar tålamodet.
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

syrran skrev:
Så fort det kom någon hit för att hälsa på så skickades de in i stallet.. Sambon, kompisar, grannar, barn.. alla fick de gå in och lyfta fötterna på henne.

Själv hade jag med ungponnyn till klubben där alla fick lyfta fötterna på henne. ;)
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

suisyola skrev:
att jag hade inte riskerat min hälsa för hästägare inte kan uppfostra sina hästar - och i och med det ska daltas med hästen och tar en en vighet längre än vad det ska - resultat hovslagern hinner med mindre kunder
Allt hovslagaren behöver göra är att säga: Nej, den är inte redo för mig än! Och, ge tusan i att försöka uppfostra hästen själv och lämna det till ägaren;)
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Du har tur att den hovslagaren inte slog din häst iaf..
När mamma hade sin unghäst(han är 16 nu + såld) så var våran hovslagare sjuk och en annan fick komma. det var 3:e gången han skulle verkas och då brukar ju inte hästarna vilja stå stilla för det kan ju vara lite obehagligt då röt hovslagaren till och tog fram en gummiklubba:eek: (ändå inte så mjuk som den låter) och slog hästen i revbenen så han var tvungen att kippa efter andan!
Hovslagaren blev utslängd och det var tur att det var den sista hoven och han fick inte betalt. Sedan dess har han inte ens vågat titta på mamma, utan tittar ner i backen men de e rätt åt han! Man gör ju inte sådant! tur för honom att mamma inte anmälde honom.
Hoppas att dessa hovslagare inte upprepar sina MISStag!
Ha de Bra!
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

*Lånar knapp*

Som sagt, det är inte hovis sak att hantera hästen så den kan klara av att verkas eller bli skodd. Däremot så är det hovis sak att förklara för hästägaren hur den skall träna sin häst för att den med förtroende och lugn är hanterbar för hovis.

Det finns ett mkt bra hjälpmedel att som hovis delge hästägaren för att i lugn och ro förstå hur man skall gå tillväga.

Här är länken till denna enkla hjälp.http://www.montyroberts-shop.se/

Tyvärr så kan för dagen vem som helst kalla sig för hovis oavsett om man har utbildning eller inte och det finns för dagen INGET som säger att en hovis har den minsta hästkunskap, däremot så kan man känna sig ganska trygg utifrån att en utbildad hovis även i sin utbildning för dagen även utbildas i hästkännedom.

Själv så anser jag att det bara måste vare en fördel att som hovis ha långvarig hästkunskap samt även tidigare varit verksam som tävlingsryttare.

En osäker eller ännu värre rädd hovis kan bara utifrån främst unghästar ge en rädd och oförstående unghäst.

Ett av dom absolut svåraste men endå mest kunskapsgivande fallen är just dom hästar som på ett eller annat sätt blivit skrämda av en tidigare kollega och det finns ingen känsla i världen som man kan känna sig mer stolt över än den dagen denna häst finner förtroende för hovis arbete och lungt står och är avslappnad. Det är en av det största en hovis kan uppleva i sin yrkesroll.
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Nu är det så som jag skrivit ett X antal gånger att hästen ÄR hanterad. Han är INTE ouppfostrad.

Det är inga problem i vanliga fall OM man är lugn och metodisk när det gäller bakhovarna.

Jag talade om för hovslagaren hur hästen var men det struntade hovslagaren i och tog absolut ingen hänsyn till hästen alls. Jag anser att hovslagaren själv förvärrade allting.
Hade hovslagaren varit lugn så hade det hela inte blivit så dramatiskt.

Det är stor skillnad på en rädd häst och en ohanterad.
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Men när tom. stora, äldre, vana hästar reagerar som inte reagerar i vanliga fall,,,,,,,är det konstigt om en unghäst reagerar då?
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Kollade på länken men vet inte vad jag ska leta efter?
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Möjligtvis inte så tydligt........ber om ursäkt..........:smirk:
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Har du en häst som är osäker med bakbenen, MÅSTE du hantera fötterna mer än 1 gång i veckan. Först denna händelse och sen ingen som rör fötterna på en vecka.
Hur tror du att han ska kunna lära sig balansera på tre ben då?
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Sedan han började gå på betet så ja.....jag har träffat honom en gång i veckan pga. att han går ett antal mil här ifrån.

Vanligtvis hanteras han betydligt oftare.

Och återigen..........det är inget stort problem i vanliga fall.
NU blev det ett stort problem pga. hovslagarens attityd och inställning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 689
Senast: Askur2017
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp