Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Usch jaa..det finns så många hovslagare som är elaka..jag menar..man ska ju säjja till hästen..men man ska oxå kunna berömma..
En hovslagare skodde min häst, innan han var min, tiden då han stod på ridskola..o min pålle tyckte om att undersöka me mulen..o det gjorde han, i häcken på hovslagaren..Inte bet på NÅT sätt..bara "veva" med mulen..då får han en FET SMÄLL MITT I HUVUDET!!Av tången!!Idiot..så arg jag blev..Hade räckt att han sagt ifrån..men nää..han larmade..

Min hovslagre som jag haft sen många år tillbax, är tuff, men samtidigt väldigt snäll o berömmer..har alltid lite godis me sig till pållen..:love:

TS: tyckte dte var rätt att du sa ifrån!!:bow:
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Berömer du en häst som slår mot en människa uppmuntrar du ju försjutton bettendet, Blir lika förvånad över denna uppfostran..

I läget med din häst had e brems varit bäst för både hovslagare och häst, fjant att inte använda bra hjälpmedel när dom finns.

Plus att det verkar som om din häst är en aning ouppfostrad då den inte kan lyfta på benet och ha det uppe..
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Jag tycker inte du är nojjig! Det verkar som om du förstår att det inte är lätt för hovslagarne många gånger och att det är viktigt att hästarna får lära sig stå still. Men det finns hovisar som är onödigt bryska och som gör situationen värre än vad den kunde varit.

När vi köpte vår häst var han mycket väluppfostrad, stod lugnt och stilla när hovis kom. Men sen hände något - hovis vart mer och mer stressad när han kom. Han gav sig inte på hästen eller röt på honom men han for in i stallet med full fart, ryckte nästan upp benen på honom och allt gick med väldans fart.

Man märkte att hästen blev nervös, han började bajsa i stallgången mer och mer. Sista gången den hovisen var här bajsade häststackaren löst och flera högar. Han var så nervös och steppade hit och dit. Då tar hovis och drämmer in handflatan i sidan på hästen och ryter på honom! :eek:

Det var sista gången, det lovar jag er! Nu har vi en suverän hovis som är lugnet själv. Han stressar aldrig och rycker inte upp benen utan ger hästen tid. Hästen? Ja han är lugnet själv igen! :) Står och filosoferar eller nåt medans hovis fixar "naglarna". :bow:
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

jag har provat flera innan jag hittat rätt, egentligen skulle man väl ha olika hovslagar för varje häst, för jag tycker personkemi är viktigt, men jag rangordnar en hovslagares kvaliteer så här:
1. snäll och tålmodig mot hästarna,
2. tillräckligt kompetent för mina hästars behov (där måste man ha lite eget öga),
3. kunna diskutera förklara och motivera (jag vill ju kunna säga min åsikt och få en förklaring till varför han vill eller inte vill göra nåt speciellt)
4. helst vara lite flexibel med tider

min hovis nu uppfyller alla de kraven så honom håller vi hårt i:)
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Huga. vi har en hovslagare som är ganska lustig på många sätt han har lite svårt att komma när han ska låter ganska barsk när han är igång och av hela hans uppsyn kan man tänka men vad är det här för typ. Men han är ruggit cool och tar det alltid försiktigt med hästar som visar upp ett osäkert beteende. Vi hade bla en åsna som bara vägrade stå still när han skulle sko. Han var väldigt försiktig med honom och tog god tid på sig. Några gånger senare så lyfte lilla åsnan fint på alla sina hovar. Han trodde själv att den lilla inte hade så bra upplevelser av hovslagare sen tidigare. En bra hovslagare är värd sin vikt i guld
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Jag tycker att det är du som har fel. Jag skulle inte anlita en hovslagare om min häst inte var tillräckligt uppfostrad för det syftet. Hästar är starka djur och en hovslagare har faktiskt bara en kropp och sin egna hälsa att tänka på.

Se till att din häst står som den ska så att hovslagaren inte ens behöver säga till den. Jag hade tyckt att det var enormt pinsamt om en hovslagare hade sagt till mej att jag skulle öva lite mer på att lyfta hästens ben.

Oftast är det så att hovslagare träffar en massa hästar under en dag och de har enorm erfarenhet av hästhantering. De gör att de flesta hovslagare faktiskt är bättre på att hantera hästarna än vad vissa ägare själva är.
Och att säga att hästen bara är en unghäst är verkligen ingen ursäkt. Ok om det var första gången hästen verkades eller fick benen hanterade, men så är ju inte fallet!!

Skäms på dej att du ens vågade fråga en hovslagare att ställa sej under din ouppfostrade häst!! Inser du att hovslagaren måste vara frisk och hel för att kunna jobba????
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

hmm tyvärr kan det faktiskt vara så att hovslagare kan bli rädd i sitt yrke och på så sätt bli både osäker och ganska klumpig i sitt utövande. Håller med om att hovslagare ska kunna sitt yrke och att dom borde veta om en häst är ofostrad eller osäker eller vad dom nu är men om hovslagaren i sin tur är den som är osäker och kanske rädd så blir det som ingen bra kombination. en rädd eller osäker människa kan ofta ta till lite väl mycket våld i en situation som antagligen inte kräver det. får jag välja så vill jag naturligtvis ha en häst som står helt stilla och en hovslagare som är cool och tar sin tid men om de två motpolerna möter varandra kan det aldrig bli bra. Det är min åsikt i alla fall
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 689
Senast: Askur2017
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp