Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Som jag har skrivit i nån annan tråd så vet jag två hovisar som inte skor mer på grund av skador dom fått av "snälla" hästar.

I första inlägget skriver du detta

lakrits skrev:
Jag förklarade för hovslagaren att han kan vifta ett par gånger med bak men slutar. Är man lugn och metodisk så fungerar det bra.
Direkt säger hovslagaren -" Det hoppas jag han inte gör för då vet jag inte om jag vill verka honom."
Nähä,,,tänkte jag, hoppas han står still då.

Men nu påstår du att hästen uppför sig om man tar det lungt?
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Hästen viftar ja...........men är man lugn så är det inget allvarligt.
Det är inga hotfulla sparkar han gör....

Samma sak som jag skrivit hela tiden.........

Är man hårdhänt och ryter så blir ju sparkarna värre...........
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

lakrits skrev:
Sedan han började gå på betet så ja.....jag har träffat honom en gång i veckan pga. att han går ett antal mil här ifrån.

Vanligtvis hanteras han betydligt oftare.

Och återigen..........det är inget stort problem i vanliga fall.
NU blev det ett stort problem pga. hovslagarens attityd och inställning.
Jag tycker att hantering 4ggr/vecka är för lite på en unghäst. Men det är ju jag det.;)
Om du är rädd för att det ska bli ett stort problem, måste du hantera honom mer än 1 g/vecka även om han står på bete. Det spelar ingen roll om det är en bit att åka...
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

lakrits skrev:
Men när tom. stora, äldre, vana hästar reagerar som inte reagerar i vanliga fall,,,,,,,är det konstigt om en unghäst reagerar då?

Inte för att det ursäktar ett dåligt beteende hos en hovslagare...

Men hade det varit min häst och jag visste att den kan vara krånglig... då hade jag aldrig låtit hovslagaren börja överhuvudtaget om hästarna innan reagerade så kraftigt.

Samt att jag hade lyssnat på hovslagaren när denna var tveksam till att ta sig an din häst överhuvudtaget.
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

lakrits skrev:
Jag förstår hur du menar och nej..han ska inte få göra vad som helst för att han är en unghäst men samtidigt måste man tänka på att han är en unghäst.
Han är regelbundet verkad osv. sedan nyfödd och det har fungerat jättebra. Ja...han viftar med bak men gör det inte av elakhet utan för att det är otäckt att bara ha ett bakben i marken (balans).
Ska man då ryta till och göra det mer obehagligt för hästen då?

Jag tycker inte det men jag kan ju ha fel?

Jag anser att man istället ska visa hästen att det är ok att stå på tre ben...det är inte farligt och tycker inte man gör det genom att ryta.

Det är svårt att förklara i ord men hela inställningen hovslagaren hade till hästarna överhuvudtaget var hotfull och även de snällaste hästarna reagerade på honom direkt.

Jag har aldrig varit med om att en hovslagare INTE tagit hänsyn till om hästen är rädd eller bara tramsar.

Det beror helt på hästen, många hästar spelar på att verka "rädda" och osäkra för de märker att de vinner på beteendet. Om man är lite tuff utan att vara elak, så kan man i många fall få bort det bättre än om man är för mesig och låter hästen hållas en stund varje gång. Att gå den mjuka vägen enbart kan göra att hästen aldrig slutar.
Jag skulle om jag vore du, som känner hästen, försöka bli lite tuffare och hålla i benet utav bara f-n samtidigt som någon kanske står framför hästen och berömmer med ev. en godbit såfort det går bra. Hästen får inte få vinst i att dra åt sig benet, då ska man säga till. Men så fort hästen lyfter utan att göra detta så beröm.
Lyft bara någon dm från backen, beröm, sätt ner. Lyft igen, beröm, sätt ner.
Öka höjden och så fort hästen lyfter utan att dra åt sig eller veva, beröm, ryt till så fort den drar åt sig och SLÄPP INTE.
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

bonde skrev:
Jag tycker att hantering 4ggr/vecka är för lite på en unghäst. Men det är ju jag det.;)
Om du är rädd för att det ska bli ett stort problem, måste du hantera honom mer än 1 g/vecka även om han står på bete. Det spelar ingen roll om det är en bit att åka...


Men nu är ju situvationen som den är. Jag tycer att det verkar vara en väldigt klok häst. Sedan så är det ju spm TS, skriver att han är van vid att bli hanterad. Att han nu går på bete några mil bort i ett par månader tycker jag bara är bra för hans mognad. Man kan ju inte begära att TS skall åka flera mil per dag för att lyfta två par ben eller?:eek:
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Har inte läst hela tråden men jag har en 11åring som fortfarande tycker de e lite jobbigt att bli skodd bak, han har svårt att stå på tre ben men jag och min hovslagare klarar de utan att ryta eller på något sätt vara dum mot honom , utan bara vara tåliga och vänta ut honom. Låta han hitta sin balans innan hovis börjar.
När jag hämtade hem honom för ett par veckor sen hade han problem med att bara bli kratsad bak. Man fick hålla hoven långt ner för att han inte skulle hoppa runt. Nu har han blivit jätteduktig och klarar det galant , även om de blir jobbit efter ett tag.
Det ända man kan göra de e träna , träna och åter träna. Ha tålamod men ändå vara bestämd.

Oj blev mest svamel :crazy: :p
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Åke, trådskaparen skriver att:
"Nu är jag rädd för att jag kommer inte ens i närheten av hans bakben utan att han kommer sparka så fort jag visar tendens till att jag ska lyfta det."
Därför menar jag att hon behöver hantera hästen oftare, även om den står på bete.
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

bonde skrev:
Åke, trådskaparen skriver att:
"Nu är jag rädd för att jag kommer inte ens i närheten av hans bakben utan att han kommer sparka så fort jag visar tendens till att jag ska lyfta det."
Därför menar jag att hon behöver hantera hästen oftare, även om den står på bete.

Visst är det så att man dagligen måste träna unghästarna, det kan tyvärr vara så att den ngt brutala hanteringen som hovis gjorde (om han nu gjorde som det påstås) så kan denna unghäst ha blivit rädd och därmed ännu mer sparkbenägen.

Jobbar man med unghästar måste man ha klart för sig att dels ta det lungt,ge dom lite tid och låta dom lyfta benet och i det läget skall det benet som man vill lyfta vara helt obalanserat. Sedan skall man inte kasta sig på benet som om man vore en tiger och krampaktigt hålla i det, gör man så så är det ganska naturligt för en unghäst att försöka slå sig fri då det är lika med döden att man fastnar med ett ben eller ett rovdjur börjar slita och dra i det.
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Tips:

Öva inne

Låt hästen luta mot en vägg

Ha en begåvad LUGN människa i grimskaften fram

Lyft benet med rätt teknik.

VÄNSTER BAK;
Stå ganska nära hästen med din sida mot hästens sida men titta i olika riktninger

Lägg din vänstra hand på hästen rygg, accepterar den - så beröm
Upprepa...

Lägg din högra hand på hästens rumpa accepterar den - så beröm.
Upprepa.

Följ rumpans form nedåt, accepterar den så beröm.
Upprepa

Någonstans så har du en Zoon där hästen accepterar där du tar i den, och någonstans har en du en stretchzoon där den accepterar med tvekan, och någonstans har den en stresszoon där den inte accpeterar.

Ditt jobb är att förflytta stretchzonen nedåt benet:D
Detta gör du med klassisk betingning. dvs du ändrar hästens upplevelse av hanteringen geom att få den att känna sig skitduktig och tillfreds när du tar i den.:)

Detta kräver tålamod och timing balans och trygghet från den som gör det.

När man kommer till själva lyftet så brukar jag ha vänster hand på höftknölen för min balans och höger hand på skenans baksida.

Jag har verkat månag krångliga hsätar bla. en unghäst som slog som en väderkvarn.
Den som hanterar hästen måste själv vara lugn ha självvkontroll och stå i balans.
Hästen måste också stå i balans och får inte känan sig trängd.


Hästar som viftar/ slåss, lyfter själva och då tar man bara tag i skenan och håller lite uppåt, där kan de vifta men inte slåss särskilt hårt.
Som hovis skrev så får man INTE blåhålla. - Därför måste den som gör det här bara tillräckligt starka så att den kan stå i balans bara låta benet hänga i sin hand.

Om man låter hästen sprattla (väderkvarnen fick in några träffar också) men står kvar lugnt utan att blåhålla så kommer det alltid en punkt, där de slappnar av en sekund och det är då man Berömmer och släpper ned.
Upprepa!

När hästen fixar denna fas är det dags att byta grepp

Hästen skena hänger i din högra hand
Din vänstra går då innifrån skenan och byter grepp.
Detta nåste göras mjukt och försiktigt utan att balansen ändras på hovsl, det stör då hästen som börjar om att sprattla :crazy:

När då får högra handen fri så tar du tag om tån och håller upp den. - Då är du i kontroll.
Har du bara tag i tån och håller upp den, så har hästen ingen kraft i benet.

Håller du upp hela benet däremot så gör du bort dig. Benet skall hänga - det är tån du håller upp. När hästen slappnar av så berömemr vi och släpper.
Upprepa

Detta är ju din egen häst så du behöver inte ha bråttom, det är mycket svårare för en hovlsagare som måste lösa problemet på en dag.
Du kan istället dela upp det i så många delmoment du vill. Du behöver inte komma i mål förrän efter ett par veckor.

Du lyckas snabbare ju fortare du kan ändra hsätens attityd till det som pågår.
Om du bärjar med en övning som hsäten tycker är lätt så blir det ju roligt i stälelt för läskigt.
Tricket är att öka svårighetsgrden som en lek utan att stressa upp hästen.

Använder du dig av en "shapingmetod" Dvs väljer ett ord som du säger klart och tydligt likadant varje gång och som följs utav en godisbit, så får du hästen snart att ret av gilla sin benlyftarträning.
Som tjej har jag fått mycket hästar som ingen annan velat hålla på med, och låter man bar adet ta tid i början så går detta att ändar förutsatt att hästen inte krånglar pga av smärta.

Tänk på att använda dig av en vägg. Unghästar ar dålig balans därför är det svårt för dem att stå på tre ben.
Tänk på att alla varelser vill ha någon slags egenkontroll.
Om du låter hästen tycka att det är roligt att göra rätt - så har du snart vänt en negativ situation til din fördel.

Därmed inte sagt att det är hästen som skall ha kontrollen, men om den känenr att den kan påverka sin situation så blir den mer sammarbetsvillig.

LYCKA TILL SUS

Denna metod kräver självdisciplin - men är ohh så effektiv
 
Senast ändrad:
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Jag tycker att du agerade helt rätt.
Sweety gjorde också så fast han kastade sig mycket bakåt just för att han inte hade balansen till det absolut inte för att vara elak på något vis. Men min hovslagare berömde honom så fort det gick bra och Sweety gillar beröm så han försökte ju verkligen så gott han kunde.

Vi tränade mycket med att lyfta ben när han var uppstallad, och även om jag innan och efter betet lyfte alla hans ben i princip varje dag händer det faktiskt fortfarande att han tappar balansen.

Det gäller att man kan läsa av fall det är balans eller osäkerhet som framkallar viftandet/kastandet.
Fortsätt att lyfta benen när han kommer hem från betet så ska du se att han hittar balansen.

Men en stor :bow: till dig som sa ifrån och du pussa lillkillen från mig:love:
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

lakrits skrev:
Kollade på länken men vet inte vad jag ska leta efter?

Utbildningsmaterial, där finns böcker om hur man går tillväga att vänja hästen inför hovisbesök.
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Jag förstår inte vad alla hackar på dig om.
Jag vet också att hovslagare inte vill ta hand om några ouppfostrade monster, men det är ju heller inte din.

Även en hovslagare måste väl förstå att hästar är individer, de lär sig saker och accepterar dem olika fort. En del hästar kanske har svårt att överhuvudtaget vänja sig vid en viss sak.
Jag trodde också att man blev hovis för att man hade ett genuint hästintresse och såg till hästens bästa. Annars kan man ju bli en annan typ av hantverkare om man inte klarar av att handskas med levande varelser som kanse inte alltid beter sig som väntat.

En hovis SKA förstå att en del hästar är lite ängsliga med nya personer som de inte lärt känna.

Våran nordis i 3 år gammal och har lyft fötter i princip varje dag sedan fölstadiet men han har ändå nåt problem med att lyfta höger bak ibland. Skriker man åt honom då blir han bara ännu mer stressad. Det måste tas lugnt och försiktigt, då går det bra.
Han är dessutom den känsliga typen som är lite misstänksam mot nya som ska greja med honom och blir oerhört ledsen om han får stryk utan anledning.
Han har fått rejäla och hårda tillsägelser om han krånglat men han tycker ändå bakbenen kan vara jobbiga, trots att han är såpass gammal och har hållts på med så grymt mycket.
Det har klingat av med tiden mer och mer allteftersom han mognat. Mognadsprocessen har tagit lite tid med den här grabben.
Det är först denna sommaren han helt accepterar att stå ute på gräset fritt och bli spolad med slangen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

tycker det var bra att du sa ifrån.
Totte har ju inte varit skodd bak o är ung o oerfaren där var mitt val av hovslagare nogrant när han fick bakskor.
Jag har inga problem att lyfta fötter på honom men han är lite reserverad mot främlingar.
Men hittade en suer kille, fram gick åprecis som med din häst jättebra.
Bak började inte alls bra, han hoppade runt, la sig nästan ner drog åt sig hoven o ville inte alls va med, men hovis gick fram viskade lite i örat kliade honom i pannan o på kroppen, inte ett hårt ord utan tog det lugnt o metrodisiskt o rätt som det var stoid Totte helt still o det var inga problem alls, vill inte ens tänka på vad som hade hänt om hovslagaren hade blivit arg på honom :crazy:

Hoppas du kommer få ordning på det o att hästen kommer över detta.
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Har inte orkat läsa igenom alla inlägg, men här kommer iaf ett tips.

Vet inte vad du själv gör när hovis fixar, men om du VET att bakfötterna är besvärliga, och hovis är dålig på att berömma, så tror jag det skulle fungera om du står o pratar massor med din häst, berömmer o distraherar.
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

En kompis häst har som blivit skrämd av en hovslagare. Så klart har hon en annan hovslagare nu som är lugn och har kommit mycket långt med att få hästen säkrare när den skos. Hovslagare som är våldsamma har inget i mitt stall att göra. Visst har en hovslagare rätt att tillrättavisa hästar men inte på vilket sätt som helst.
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Har själv varit med om en hovslagare som
fick ett "anfall" och slog hästen med
raspen allt han orkade i raseri på skenbenet.
Fick anlita vet efter pga svullnad.
Kan bara tala om att han åkte ut fortare än f*n.
Chockad som jag va betalade jag honom också.
Detta är några år sen,
men jag har gjort allt som står i min makt för att stoppa honom.
Vi måste värna om våra djur,
och inte acceptera dåligt humör.
Det får aldrig gå ut över djuren.
Känner hovslagaren att han inte behärskar hästen,
får han hellre tacka för sig.
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

om jag har fattat TS rätt så var dom ute och verkade. Då han hästen lika väl ha vevet efter flugor och annan skit som flyger i luften och inte efter han.
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 689
Senast: Askur2017
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp