Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
lakrits skrev:Lite nyfiken ..helt från tråden..........du var möjligtvis inte på RHC på HC? Rosa keps som det stog Join up på?
hovis skrev:Nej jag va i Linköping och ngn rosa keps blev jag förbjuden att ha tack o lov
Och så undanber jag mig ngn lustig komentar ang, detta från lilla skutt.
hästhandlarjävel skrev:*kl*
Hur många gånger har en 14 månaders häst träffat hovslagaren?
Håller helt med,hästen är då över ett år gammal!! och skall helt klart kunna uppfylla de kraven.Nafayette skrev:Räknade ut att våra ungar vid den åldern har haft med hovslagaren att göra 11 gånger..
Lägg sedan på alla tillfällen som vi grejar också...
En 14 månaders unghäst ska kunna stå uppbunden och skapligt still på gången utan tjafs.
AM
lakrits skrev:Idag skulle min lillkille verkas. Han går på bete och i stället för min ordinare hovslagare så skulle vi använda den som dom brukar ha i stället.
Redan i början när han tog de andra hästarna blev jag tveksam, hård och rufflig. Hästarna rörde knappt på sig men fick ändå tillsägelser.
Läget var akut och hovarna var tvungna att tas.
Jag förklarade för hovslagaren att han kan vifta ett par gånger med bak men slutar. Är man lugn och metodisk så fungerar det bra.
Direkt säger hovslagaren -" Det hoppas jag han inte gör för då vet jag inte om jag vill verka honom."
Nähä,,,tänkte jag, hoppas han står still då.
Fram går bra. Han tycker det är lite otäckt att stå på tre ben.
Han är regelbundet verkad sedan nyfödd och lyft hovar osv. men tycker inte om det i bak ännu.
Hovslagaren börjar bak, hästen sparkar lite. Hovslagaren ryter till. Nytt försök, samma igen, ryter till.
Så frågar hovslagaren om vi har någon brems
Jag säger direkt i från att det får du inte änvända på honom. Surt svarar hovslagaren "Nähä...får väl försöka ändå då".
Jag började nu fundera allvarligt vad jag gett mig in på. Känner hur det börjar koka inom mig.
Hovslagaren provar igen fast tar nu ett grimskaft runt hästens bakben för att få upp det och kunna hålla fast utan att bli träffad,,,helt ok. Det funkar men håller fast hela tiden utan att berömma och en bra stund så till slut så säger hästen i från igen.
Håller fast när hästen springer ifrån och hästen blir rädd.
Jag sa i från att strunta i bak,,,Min tanke var att jag tar ut min egen hovslagare som fixar min häst galant utan åthutningar och rytande.
Inte en gång lugnade hovslagaren hästen. Klappade eller berömmde honom inte, röt åt honom och hästen var rädd för hovslagaren så fort hovslagaren kom i närheten.
Säger åt mig att öva med hästen för den är livsfarlig.
Hovslagaren råkade ut för en olycka för ett par veckor sedan där en häst var inblandad och det syntes klart och tydligt att han var rädd för hästarna. Jag känner att jag kanske inte skulle sko då,,,särskilt inte unghästar. Alla kan vi bli rädda,,,klandrar inte för det men hade då istället skött det hela mer metodiskt.
Jag själv är nu orolig för vad min häst känner för hovslagare och lyfta bakben över huvud taget.
Har kontaktat min egna hovslagare som ska komma och fixa bakhovarna och får väl svaret då.
Ville bara dela med mig och gärna höra era åsikter. Är jag nojjig angående hovslagarens sätt?
Ska tillägga att jag är konsekvent i hästens uppfostran och hantering och han är inte bortskämd på nåt vis. Brukar inte ge mig när det är något men kände att idag var det bättre att ge upp för annars hade hästen min nog haft ännu svårare att verka framöver.
Någon som har tips på hur man ska få hästen villig att fixa med i bak så säg gärna till.