Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Det valet hade hovslagaren själv. Jag talade om för han innan hur hästen var.
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

TACK.......

Ja...hästen hade inte varit så besvärlig om bara hovslagaren kunde tagit till sig det jag sa....men hovslagaren valde att inte göra det.

Lite nyfiken ..helt från tråden..........du var möjligtvis inte på RHC på HC? Rosa keps som det stog Join up på?
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

TACK så jättemycket för ditt tips........:bow: :bow: :bow: :bow:

Precis min syn på hantering................underbart.
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Jag förstår inte heller vad dom hackar om.

Saken med det hela var om en hovslagare som inte kunde lyssna på mig och som förvärrade hela situationen genom att ryta åt en häst som tycker det är otäckt............
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Jag gjorde allt du skrev...berömde och klappade honom lugnt och stilla hela tiden men vad hjälper det när en främmande person ryter till vid minsta lilla. Hästen var livrädd så fort han närmade sig till slut.
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

lakrits skrev:
Lite nyfiken ..helt från tråden..........du var möjligtvis inte på RHC på HC? Rosa keps som det stog Join up på?

Nej jag va i Linköping och ngn rosa keps blev jag förbjuden att ha tack o lov:p

Och så undanber jag mig ngn lustig komentar ang, detta från lilla skutt.
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Påminner mig om min fd. hovslagare som jag har nu "sparkat" pga brutalitet mot min häst.:eek:
Han var ut till min häst för snart 6 veckor sedan, skulle sko honom bara i bak( fram skoddes några veckor innan). Han har skott min häst i ca 2½ år utan problem innan detta hände så han visste att min häst är gammal och stel (är 25 år:love: ), framförallt vb, men det går bra att sko honom så länge man tar det lugnt, inte lyfter benet för högt och låter honom vila imellan.
Jag hann knappt ställa in hästen i stallgången innan han skulle börja lyfta vb, fick inte sätta fast honom heller, inte ta av bootsen pållen hade på vb för skon var helt lös (satt kvar i 1½ söm!). Han bara röck (stavning?) upp vb och skulle slita av skon, inte "förbereda" hästen som man brukar göra vid ett bakbenslyft. Min häst höll på att ramla omkull i gången flera gånger pga av detta, både vb (som är "krångelbenet") och hb som det går bättre på. Hästen blir helt uppstressad av hovisen och tycker allt är obehagligt.
Sur och grining hovis, stressade mest för att bli klar fort och ut och röka med de andra "tjejerna". Han pratar/pratade inte med MIG och min häst, utan bara med de hästägarna som var där i stallet, så har det varit de senaste 6 mån.
Skodde slarvigt, ser ut som hästen har gått läänge med de skorna, i stället för vara nyskodd.
Åkte väg snabbt utan att boka ny tid, vilket han brukar.
Märker att senare på kvällen/dagen efteråt att det knäpper/knackar i höfterna på båda sidorna av hästen, även öm/svullen. Har aldrig gjort det förut, kommit efter skoningen.
När det inte försvinner efter ca 1½ vecka ringer jag vet som kommer ut.
Lindrig höftledsinflammation både höger och vänster sida:eek: , Pronaxen i 14 dagar, vila i hagen eller promenader, massera in linement. Ska vila hela sommarbetet, om det inte blir bättre då, ska jag ringa vet igen.
Har fått tag på en ny hovis, superduktig och suverän. :love: Skodde gammelman utan några problem alls i fram för 3 veckor sedan, ska vänta lite med bakfötterna.
Få se hur det går då, minnet från det brutala skoningen sitter fortfarande i, jag kan inte lyfta bak lika lätt som innan skoningen.
Min häst är mkt snäll och lugn att sko annars, men nu har det blivit "förstört" pga en klant-hovis som bara vill tjäna snabba pengar.:eek:
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

hovis skrev:
Nej jag va i Linköping och ngn rosa keps blev jag förbjuden att ha tack o lov:p

Och så undanber jag mig ngn lustig komentar ang, detta från lilla skutt.
:rofl:
Vaddå jag har väl inget sagt?:angel:

Jag e alltid snäll:devil: ,du fick ju jobba o slå på tappsko där ,du var allt värd en liten rosa keps.;)

Eller förrässten..ett lasso och cowboyhatt vill du nog hellre ha!:angel: :rofl: say no more..:D
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Håller med dig. Min var väldigt rädd om bakbenen, speciellt ett av dem när hon var ung. Nu när hon är gammal och klok, 4 år så har det gått över. Tycker nog att hovslagaren också kan göra vad den kan för att underlätta det hela. På unghästar handlar ju allt om inlärning och alla de kommer i kontakt med är viktiga för unghästen, jag menar hur de människorna beter sig.
Sen är det ju förstås ett problem om hovslagaren har varit med om ngn olyckshändelse, det påverkar ju förstås, men det påverkar ju också en ung osäker häst negativt, kanske bättre att avstå helt då.
Ja det är inte lätt, finns alltid en fram och en baksida. Hur man än vänder sig så har man "röva" bak. :smirk:
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Ush vilken hemskt hovslagare.

Min förra hovslagare var superbra. Mitt sto hade ont i bogmuskulaturen ett tag och kunde börja lägga sig ner,även stegra. Hovslagaren bara höll kvar i benet tills hon lugnade ner sig och då lät han henne vila. Sånna hovslagare vill man ju ha.

Men sen har hon även sparkat honom en gång på låret och då fick hon faktiskt en spark tillbaka,sen sparkade aldrig honom en endaste gång till.
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

*Knapplån*

Det är hovisens ansvar (och även hästägarens!)att lära sig läsa av hästen på rätt ,är hästen osäker,rädd,busig,har den ont,kan den ha smärtor pga skada som gör den besvärlig vid verkningen??
Varför beter den sig som den gör?Har hästen blivit skrämd vid nåt tillfälle?

Att banka först och fråga sen är väldigt oproffessionellt av en hovis,och framförallt väldigt orättvist mot hästen, om den bråkar pga smärta eller rädsla.Har sett även hästägare som bankar på sin häst i onödan..:cry:

Det är inte hästens fel om den är lite eller felaktigt hanterad,blivit skrämd,eller har onormal växtvärk pga överutfodring av kraftfoder tex osv osv.

Hästar är fenomenala på att läsa av ens avsikter,man kan inte spela lugn och avslappnad om man är som ett åskmoln innuti.
Finns även människor både hovisar och hästägare som är rejält hästrädda eller stressade pga olika orsaker,hästar blir knappast lugnare om människorna runt i kring är oroliga och utstrålar allt annat än lugn.

Hästar är oerhört känsliga och lyhörda om vi bara tar oss tid att lyssna på deras små fina signaler,även en häst med smärta kan man få att samarbeta om den förstår att vi förstår.
Tänk själv va vidrigt det måste vara om du är häst och har ont tex i bäcken eller rygg och nån sliter och drar i dig i alla möjliga och omöjliga vinklar ,visar du obehag får du stryk:confused: fruktansvärt.

En stel eller rädd häst behöver många små pauser och mkt beröm när den gör rätt,då kan man sen förlänga perioderna då den har ett ben i luften.
Att mordhålla en häst ben till varje pris funkar inte i längden,hästen är starkast ,visst vi kan låsa benet i ett visst läge ,men det skapar knappast ett förtroende om hästen har ont.

Precis som i ridning eller annan träning är eftergift i rätt sekund mkt viktigt, och att vara konsekvent.
Och att hålla sin egen puls nere och uppträda lugnt vad som än händer.

Det är mänskligt att bli irriterad och förbannad i bland,men det får inte gå ut över oskyldig häst.

För att jobba med hästar måste man tycka om hästar och lära sig tänka som en häst.
Tyvärr finns det folk som jobbar med hästar fastän de inte gillar djuren de skall samarbeta med.Konstigt..:crazy:

På problemhästar måste man för att kunna lösa problemet hitta orsaken.

Kolla först upp hästen fysiskt från topp till tå,tyvärr får alltför många hästar stämpel på sig som problemhäsdtar när de i själva verket försöker förmedla att de har fysisk smärta,eller inte förstår vad de ska göra pga okonsekventa människor.

Har hästen blivet skrämd/felbehandlad får man bygga upp ett förtroende steg för steg igen.
Att få en häst att få tillbaks tilliten tar tid,men det går.
Även de fall som verkar helt hopplösa.
Men den som skall träna hästen måste ha empati och förståelse för hur hästar fungerar,att de är flyktdjur,att de kan bete sig konstigt pga fysisk smärta osv.
Man kan inte tvinga en häst att få tillbaks förtroendet.

Att jobba med problem hästar är på ett sätt väldigt ledsamt då man lider med hur hästen haft det,men också mkt givande då hästar får tillbaks förtroendet för människan igen och problemen försviner.
Och när man ser hur lättad hästen blir,och tacksam..:love:

Hästar lär oss oerhört mkt om vi tar oss tid att lyssna,och kliver ner från våra "höga hästar" och lyssnar på HÄSTEN ,och inte på vårt ofta feta ego..*host* :angel:


Sen ska vi inte bara lyssna på hästarna utan också på varandra!

oops vad låångt det blev:o
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

*kl*

till er som tycker hovis gjorde rätt.

Jag är inte den som daltar med hästar men jag kräver inte att en 14 månaders häst skall kunna verkas utan att reagera och tycka det är lite läskigt. Att kunna lyfta hovarna och kratsa och hålla på för ägaren kanske inte är något problem, men det behöver inte betyda att den är lika lugn när hovslagaren kommer. Hur många gånger har en 14 månaders häst träffat hovslagaren?
Jag hade en unghäst hemma som var totalt omöjlig och livrädd att sko. Även om jag hemma tränade och tränade att lyfta hovar, ta en påse med skramlande bestick i och dunka på hovarna så var han aldrig lugn och trygg när hovslagaren kom.
Efter att ha anlitat en jävligt vettig hovslagare som inte behövde vara macho utan som tog det i hästens takt med mkt beröm så tog det inte många verkningar förräns hästen var som en normal häst att sko.
Så jag anser inte att det bara är ägarens ansvar att se till att hästen skall kunna verkas utan en förstående hovslagare underlättar mkt.
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

ingen har väl sagt att hovslagaren gjorde rätt? :confused: jag har då inte läst en enda..men jag har inte heller läst alla...jag menade absolut inte att hovslagaren gjorde rätt i detta fallet. Men dem har all rätt i världen att säga ifrån (att dem inte vill sko just den hästen). det är upp till ägaren att uppfostra ej hovslagaren.
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

har varit med om nått liknande.. det var när jag precis hade köpt min ursöta lilla b-ponny för några år sedan.. hon hade aldrig vart skodd men skulle nu få skor i fram.. hon var totalt livrädd när han började spika i sömmen.. och då drog han åt grimmskaften som min lille älskling var bunden i så hårt så att hennes huvud var tryckt mot väggen.. och då fick hon jätte svårt med balansen och varje gång hon drog undan hoven så smällde han till henne i magen med verktyget.:crazy: Jag var bara 12 år då och vågade inte säga ifrån.. Efter det bytte jag hovslagare och det tog lång tid innan man kunde sko min lilla tös utan att hon var livrädd.. nu går det hur bra som helst:)
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Jag tycker du gjorde rätt! Visst är det hästägaren sak att uppfostra hästen men hovslagaren får ju ändå uppföra sig. Han kan säga att han inte vill ta din häst, men eftersom det var första gången han var i kontakt med din häst borde han avbrutit o frågat dig hur han skulle hantera situationen (o du hade ju redan sagt till honom). Vissa hästar kan ju behöva en tillsägelse om bättre uppförande men det kan ju vara lite svårt för en ny hovslagare att bedöma varför hästen gör som den gör. Det är väl aldrig direkt lämpligt att ta till hårdhandskarna det första man gör. Jag läste någonstans nåt i stil men att först ber man sedan säger man till sedan ser man till o det tycker jag känns ok. Vissa hästar får man gulla lite med o vissa kan man vara lite mer rakt på sak med. Och jag tycker nog det är självklart att en unghäst får lite mer tid på sig. Det är väl investerad tid om den blir lättskodd som vuxen!
Jag har världens bästa hovslagare på alla sätt o det är värt hur mkt som helst! Hon har skott alla hästar jag haft i flera år o hon hetsar inte upp sig.
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

hästhandlarjävel skrev:
*kl*

Hur många gånger har en 14 månaders häst träffat hovslagaren?

Räknade ut att våra ungar vid den åldern har haft med hovslagaren att göra 11 gånger..
Lägg sedan på alla tillfällen som vi grejar också...

En 14 månaders unghäst ska kunna stå uppbunden och skapligt still på gången utan tjafs.

AM
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

Nafayette skrev:
Räknade ut att våra ungar vid den åldern har haft med hovslagaren att göra 11 gånger..
Lägg sedan på alla tillfällen som vi grejar också...

En 14 månaders unghäst ska kunna stå uppbunden och skapligt still på gången utan tjafs.

AM
:bow: Håller helt med,hästen är då över ett år gammal!! och skall helt klart kunna uppfylla de kraven.
Det är inte hästens fel att den ev är ouppfostrad/ohanterad.:angel: (nu babblar jag i största allmänhet,menar inte trådskaparens häst)

Mina unghästar skall redan långt innan avvänjning kunna stå uppbundna och lyfta alla ben utan tjafs,finns ingen anledning att "vänta" med att fostra/träna ett föl/ unghäst.
Ju tidigare den lär sig vad som gäller, desto lugnare för alla parter inkl hästen.
Som uppfödare är det självklart att man lär fölisen grundläggande kunskaper och hyfs,precis som med människoungar;):D
Då är de bättre förberedda för verkligheten som väntar senare där ute i stora världen.
En häst som kan uppföra sig ,och är lugn o trygg,har fått en bra start i livet och slipper kanske vandra runt hos hästhandlare..:crazy:
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

håller med om att hovslagarn är viktig! inte bara för hästens hovar.

själv har jag en klok och förstående hovis som förstår att man måste träna föl o unghästar (jo, jag tränar dem innan han kommer ...) och han har tålamod med dem. att ta ner hoven och "rasta" i halvtid kan vara skönt för en liten en som inte är van att stå med benet i vädret. :crazy: och naturligtvis måste man berömma när de gör något bra.

och som någon skrev; att de får luta sig mot väggen!!! det är jättebra. då kan de slappna av och inte vara rädda för att ramla omkull.

man räknar ju med att hovslagaren har hjärna. eller? :confused: varför skulle h*n hålla på och bråka och skrika med hästen?? tror h*n att det går bättre då? eller att h*n får komma tillbaka? knappast hos mig iaf.:mad:

samtidigt har jag förståelse för hovslagarens arbetsmiljö. hur många gånger har inte hovis varit försenad pga någon knäppgök som bråkat. jag brukar säga till honom att ta extra betalt för de hästarna; de tar ju längre tid. (jag räknar med att eftersom mina hästar är så snälla så kommer vi att få rabatt :D )
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

lakrits skrev:
Idag skulle min lillkille verkas. Han går på bete och i stället för min ordinare hovslagare så skulle vi använda den som dom brukar ha i stället.

Redan i början när han tog de andra hästarna blev jag tveksam, hård och rufflig. Hästarna rörde knappt på sig men fick ändå tillsägelser.
Läget var akut och hovarna var tvungna att tas.

Jag förklarade för hovslagaren att han kan vifta ett par gånger med bak men slutar. Är man lugn och metodisk så fungerar det bra.
Direkt säger hovslagaren -" Det hoppas jag han inte gör för då vet jag inte om jag vill verka honom."
Nähä,,,tänkte jag, hoppas han står still då.

Fram går bra. Han tycker det är lite otäckt att stå på tre ben.
Han är regelbundet verkad sedan nyfödd och lyft hovar osv. men tycker inte om det i bak ännu.

Hovslagaren börjar bak, hästen sparkar lite. Hovslagaren ryter till. Nytt försök, samma igen, ryter till.
Så frågar hovslagaren om vi har någon brems:eek:
Jag säger direkt i från att det får du inte änvända på honom. Surt svarar hovslagaren "Nähä...får väl försöka ändå då".
Jag började nu fundera allvarligt vad jag gett mig in på. Känner hur det börjar koka inom mig.

Hovslagaren provar igen fast tar nu ett grimskaft runt hästens bakben för att få upp det och kunna hålla fast utan att bli träffad,,,helt ok. Det funkar men håller fast hela tiden utan att berömma och en bra stund så till slut så säger hästen i från igen.
Håller fast när hästen springer ifrån och hästen blir rädd.
Jag sa i från att strunta i bak,,,Min tanke var att jag tar ut min egen hovslagare som fixar min häst galant utan åthutningar och rytande.

Inte en gång lugnade hovslagaren hästen. Klappade eller berömmde honom inte, röt åt honom och hästen var rädd för hovslagaren så fort hovslagaren kom i närheten.

Säger åt mig att öva med hästen för den är livsfarlig.

Hovslagaren råkade ut för en olycka för ett par veckor sedan där en häst var inblandad och det syntes klart och tydligt att han var rädd för hästarna. Jag känner att jag kanske inte skulle sko då,,,särskilt inte unghästar. Alla kan vi bli rädda,,,klandrar inte för det men hade då istället skött det hela mer metodiskt.

Jag själv är nu orolig för vad min häst känner för hovslagare och lyfta bakben över huvud taget.
Har kontaktat min egna hovslagare som ska komma och fixa bakhovarna och får väl svaret då.

Ville bara dela med mig och gärna höra era åsikter. Är jag nojjig angående hovslagarens sätt?
Ska tillägga att jag är konsekvent i hästens uppfostran och hantering och han är inte bortskämd på nåt vis. Brukar inte ge mig när det är något men kände att idag var det bättre att ge upp för annars hade hästen min nog haft ännu svårare att verka framöver.

Någon som har tips på hur man ska få hästen villig att fixa med i bak så säg gärna till.

Du gjorde helt rätt och du är inne på rätt spår hur du ska fortsätta framöver. Glöm alla hårda tag följ din magkänsla och beröm vid rätt tillfälle.
Det som har hänt har säkert satt sina spår men som tur är så är våra underbara varelser ganska förlåtande för enstaka misstag. Är oxå övertygad om att din häst kommer att känna sig tryggare i alla fall efter en stund med din vanliga hovslagare.
Lycka till, inga konkreta råd men ville ändå svara
 
Sv: Ej trevlig upplevelse idag med hovslagare

jag håller med när det gäller att hovis kan tröttna såklart när hästen inte ger med sig men att straffa hästen genom slag, sparkar och rytande fungerar ju inte riktigt och gör ju inte direkt saken bättre till nästa gång...?
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 689
Senast: Askur2017
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp