Ej godkänd hingst

Sv: Ej godkänd hingst

Inom halvblodsaveln finns dte flera kvalificerade hingstar med låga språng- och/eller fölavgifter. De är dock inte modehingstar, så de som inte är så insatta i aveln saknar kanske kunskap om dem.

Vad kostar en "bra" hbl hingst då...typ Briar( e han hingst:o )

Jag kollade också 2 årshingsten :rofl: och NYBLIVEN också...tänk om han inte ens är fertil då :bump: :bump:
Ja, jag säger då det....man blir bara stum.....

*martha med ETT hemkok och ETT gdk i år *

Briar
Avgifter 2004:

Språngavgift: 1 500:-
Vid 90 dagars dräktighet: 7 500:-
Priser är exkl moms och övriga avgifter.

Så nu vet du vilka pinsamt låga priser det är inom ridsporten:)

Härom året kostade Briar mellan 1500 - 2000 (minns inte exakt) i språng- eller dräktighetsavgift och 7 500:- i levandeföl-avgift. Plus moms.

Robin Z kostade förra året 4000 i dräktighetsavgift och 8000:- levandeföl-avgift. Också det plus moms.

skrämmande :eek:

Jag betäckte med en "billig" hingst förra året, han kostar 2 000 vid bokning+ 14 000 vid levande föl...prutade ner till 10 000 och jag anser att han nästa är GRATIS.....

Men hur mycket kan man få för ett föl efter en hingst med de avgifterna? Jag antar att det är mera än för en avkomma till Briar, det är väl därför travhingstarnas språngavgifter är så höga, eller har jag missuppfattat?

Och "Gulle Kometen" kostar 3000:- vid bokning och 20.000:- vid levande föl exkl moms...
COMETS20%5F600%5F911%2Ejpg

Görel skrev:
Men hur mycket kan man få för ett föl efter en hingst med de avgifterna? Jag antar att det är mera än för en avkomma till Briar, det är väl därför travhingstarnas språngavgifter är så höga, eller har jag missuppfattat?

Det beror lite på...mitt föl som föds i år är redan sålt faktiskt..jag begärde 25 000 + moms.
Har du en bra mor och det är en fin individ så ligger det nog omkring där, även om den är 1,5- 2 år...OM den har resultat KAN ju läget förbättras eller försämras...

Jag hade ung samma prisklass på hingst på min förra avkomma, henne fick jag det dubbla för....det är omöjligt att veta vad man får för dom....om du inte har ett KANONsto..förstås

Våra språngavgifter är inte höga, eller vi kallar det bokningsavg..det ligger oftast på runt 2 000 en del ta 5 000 men dom är få...sen betalar vi levande föl avgift...alltså aldrig vid typ 90 dgr eller så...

Samtidigt är det mängder med travföl som kostat runt 30-40 tusen i fölavgift, som uppfödarna får sälja för mindre än 20 tusen när de är 1½-2 år.

En del hbl hingstar tar första avgiften vid 20 dgr dräktighet ca 1500 och resten vid levande föl 6000- 8000 :- + moms å de avgifterna, så det är olika på olika hingstar, så om stoet inte blir dräktigt så betalar man inte mer än "de fasta kostnaderna".

25.000 + moms är inte någon konstig siffra för hlbs föl heller "trots sin billiga tillverkning" .

Senast ändrad av en moderator:

VAd händer då om hon kastar efter 90 dagar?? Om det är betalt då , menar jag...står man där med långnäsa då??

Den som har betalning på 90 dagar, då får man står där med lång näsa om man inte har tagit fosterförsäkring.

Japp, man har ungefär råd att mista 1 av 4 föl om man skippar försäkringen, men den finns om man vill ta den.

Fast man kan ju få ut en liten del på stoets försäkring ändå.

Görel skrev:
Härom året kostade Briar mellan 1500 - 2000 (minns inte exakt) i språng- eller dräktighetsavgift och 7 500:- i levandeföl-avgift. Plus moms.

Robin Z kostade förra året 4000 i dräktighetsavgift och 8000:- levandeföl-avgift. Också det plus moms.

Och då envisas jag att säga:
Har man inte råd att betäcka med t.ex. Robin Z så har man inte råd att avla över huvud taget.
Eller hur?

AM

Jag valde inte Robin Z. Jag valde en godkänd hingst med prestationer i svår internationell hoppning efter en hingst som deltagit i OS i dressyr. Den hingsten kostade 1 500:- i språngavgift och antingen 3 500:- vid 90 dagars dräktighet eller 4 500:- vid levande fött föl.
Det finns också ett par hingstar som bara har avgift för levande fött föl. Tror att dessa ligger på 5 000:-.

Nu tog jag bara Robin Z prisklassen som exempel.
Att föda upp ungen i ett par år är ju mångfalt mer kostsamt eller hur??

Och det är en kostnad man måste ta i beräkningen..

AM

Nu kanske jag förstår dig!

Antar att du mena att själva språngavgiften är relativt sekundär eftersom alla föl kostar ungefär lika att föda upp, oavsett far?

Precis.

Någon här hänvisade nämligen att det är bara dom som är välbärgade som har råd med bra hingstar.
Och då kontrar jag genom att säga:
Är Robin Z en hingst som skulle vara dyr??

En ganska oansenlig summa om man betänker att det kostar så mycket mer att föda och underhålla föl i ett par år.

Många tänker för kortsiktigt.
Och använder då hingst av den klassen som i annonsen.
Eller resonerar att man tar en för tusenlappen eller grannhingst, för då får man ju i alla fall ett föl..

Det resonemanget håller inte.
Fölungen ska ha mat/verkas/vaccineras/försäkras och utbildas.
Den kostnaden är så mycket större.
Därför hävdar jag att dom som väljer "grannhingsten eller annonshingsten" är avelsmarodörer med okunskap som en sten.

AM

Liknande trådar

Avel Nu har jag äntligen hittat ett avelssto med vad jag anser toppstam. Hon är efter Quasimodo Z - Quickstar. Har däremot inte gjort nåt...
Svar
14
· Visningar
1 842
Senast: token
·
S
Avel Nu på vårkanten poppar annonser upp överallt om hingstar som står till förfogande o jag reagerar med lite blandade känslor på vissa...
Svar
2
· Visningar
1 054
Senast: Ramona
·
A
Ekonomi & Juridik Person A köper en egyptisk arabhingst av person B. B har också en syster till den hingsten som A är intresserad av och man kommer...
Svar
2
· Visningar
1 032
Avel Detta ämnet är egentligen en konstant debatt, men som återigen i samband med bruksprovet blossat upp. I krönikor, i bloggar och i...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 165
Senast: Elisabet Linnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025