Ej godkänd hingst

Sv: Ej godkänd hingst

Frågan är väl varför man väljer att ta föl på sitt sto.
Är det för att stoet är så snällt och sött så att man vill ha ett föl som förhoppningsvis blir lika snällt och sött som mamman (fast gärna skäck eller någon annan "rolig" färg :devil: ), eller för att stoet vill bli mamma, som jag vill minnas att någo skrev här förra året.
Eller är det för att man har ett sto av åtminstone hyfsat kvalitet med någon form av meriter i sig själv/stammen och man tänker till och väljer en hingst som man tror ska stärka stoets goda sidor och kompensera hennes dåliga?

Jag tycker nog att stoägaren måste själv få avgöra användningsområdet för sin uppfödning även om omgivningen tycker annorlunda för vi svenskar älskar att tycka vad andra skall göra och så mycket har jag här i forumet tittat på hemsidor från personer som diskuterar här och man kanske tycker att en del skulle städa sin egen farstu först

Man kan avla för att driva en verksamhet, och för att hålla på med hästar behöver man inte bedriva en ideel förlustverksamhet,

Lånar din knapp

Detta är ju ett fenomen som återkommer i diskussion varje år. För mig är det oseriös avel, och jag blir nästan mörkrädd när jag läser sådant här. Man kan ju bara hoppas (om än att det är lönlöst) att folk får upp ögonen för vilken skitavel detta är.

Nafayette skrev:
Enbart kunniga stoägare är beredda att betala vad hingsten är värd.

Då får du nog lägga till "välbärgade", man kan vara kunnig utan att ha råd att använda en bra hingst!

Jag kan hålla med om vilken skitavel det är men på samma gång så leker en del stoägare med enormt dyr hingstsperma och blir väldigt förargade när inte köparen vill betala vad hästen har kostat att producera. Vilken annan verksamhet kan gå och säga att varan kostar så här mycket för det har den kostat att producera när konkurrenten kan sälja en likvärdig vara till ett överkomligare pris. Och skitavelns undergång är ju en konkurrensfråga och det finns faktiskt bra individer med gråa papper(som måste enligt diskutionen är oseriösa skithästar)

Dom gånger vi använt "egen" hingst så har det varit på hingstägarens egna märrar..
Och Gloss Yatzee eller La pensee skäms inte för sig.
Och det gjorde inte deras föräldrar heller.
Så min farstu är städad..

Och vad anser du att en tvåårshingst har för meriter inom avelssektorn??
Förutom att producera föl??

AM

Visst kan det finnas bra hästar med gråa papper, men tar man då en hingst som har gråa papper så finns det ju flera anledningar att inte använda den enligt mig. Dels har den inte fullgod härstammning och framförallt så kan den inte bli godkänd. Skulle aldrig falla mig in att använda en hingst som inte har gröna papper och godkänd. Men det är jag det.

Att föda upp föl kostar mångfalt mer..om vi håller oss till halvblodshingstarnas pris.
I travaveln så ja.. Varenne kostar över 100.000 att betäcka med..
Men har då märra sprungit in två och en halv miljon så kanske ägare har råd att lägga ner pengar på just Varenne.
Men ingen säger att ungen blir bättre än en Tap Innare..

Att gå till en dylik "annonshingst" som denna tråd handlar om, bara för att det är "dyrt" att betäcka med beprövad" hingst bevisar att man inget vet om vad det kostar att föda upp ett föl.

AM

Nafayette skrev:
Att gå till en dylik "annonshingst" som denna tråd handlar om, bara för att det är "dyrt" att betäcka med beprövad" hingst bevisar att man inget vet om vad det kostar att föda upp ett föl.
AM

:bow: :bow: :bow:

Nu kommer det att bli betydligt vanligare med detta då f.o.m nästa år krävs endast att hingsten är vet godk. för att lösa betäcknings bevis.
Vår svenska avelsvärderingstvång går förmodligen i graven och vi får följa alla andra europeiska länder.
Detta gäller dock inte de svenska raserna typ Sv Hbl eller sv Ridponny, Welsh t.ex har f.o.m i år gått över till de brittiska regler där man avelsvärderar 2 åringar. Man har inga undre gränser utan det är upp till varje sto ägare att hitta och sålla.

Personligen tycker jag det är bra, då jag tycker att man ska överhuvudtaget inte betäcka om man inte är insatt.
Utomlands är det också mycket vanligt att fölen går till slakt om dom inte är bra, vilket jag tycker är otrevligt, men man har en mindre sentimental inställning där än här.

Mycket kan man tycka om detta och felet ligger väl inte enbart hos dom som tror att man kan använda en hingst bara för den är hingst, utan också hos alla de dumma stoägare som tror att man måste ta ett föl bara för man har ett sto utan att rannsaka vad det är för sto man har.
Nej det är desto viktigare att man upplyser folk om vad det krävs av en för att dels hålla hingst samt att ta imot ston sedan har man ett oehört ansvar för det ofödda livet ska fölet endast bli till för att sedan åka till slakt?

Själv är jag hingsthållare/uppfödare av kvalitetsavel(hoppas jag).
Vi håller 4 vuxna hingstar, och det är inte lätt alla gånger!

Gig jag håller med dig, och vad det gäller städa farstun så menade jag inte okvalificerade hingstar utan stomaterialet med hingstar istammen som borde varit okvalificerade och varför det skulle vara mer förlåtligt att använda en egen okval travhingst än en annan okval hingst har jag svårt att förstå men jag anser att det är upp till var och än att göra som man själv vill och slippa detta tyckande vad andra gör även om det är dumt

shady skrev:
Lånar din knapp

Detta är ju ett fenomen som återkommer i diskussion varje år. För mig är det oseriös avel, och jag blir nästan mörkrädd när jag läser sådant här. Man kan ju bara hoppas (om än att det är lönlöst) att folk får upp ögonen för vilken skitavel detta är.

Man behöver väl inte särskilt många hjärnceller för att fatta det. Jag känner precis som du, men tyvärr så finns det folk som är lite bakom flötet.

Burra skrev:
jag anser att det är upp till var och än att göra som man själv vill och slippa detta tyckande vad andra gör även om det är dumt

Folk kommer alltid tycka en massa vad man än gör, men nu handlar det om vad man FÅR göra och INTE GÖRA, lagligt och olagligt, sen att det slinker in lite personliga åsikter är sådant man får ta.

F.ö skulle jag tro att ägaren till denna 2 årshingst skulle tjäna mer pengar om hon kastrerade den och lät någon kunnig utbilda den och sälja, än vad hon någonsin kommer att tjäna på den som "avelshingst".

Tydligen så har du inte förstått skillnaden mellan att använda egen skithingst på egna skitmärrar och använda egen skithingst på ANDRAS märrar och ha mage att ta betalt för det.

Som tur är känner jag mig inte träffad av dina kommentarer för vi har enbart två egna fölston.
Och båda har gjort rätt för sig på tävlingsovalen..och föräldrarna med för den delen.. :D

AM

Jag kan bara tala för halvbloden och vad det gäller 98 % av hingstarna så är det faktiskt inte så dyra att man måste vara välbärgad för att ta något föl, det är trots allt bara en liten del i vad det kostar att föda upp hästar så har man inte råd med den kostnaden så blir det inte mycket billigare av att använda en billigare icke godkänd, då har man helt enkelt inte råd med den "hobyn" helt enkelt, och vid försäljning så lär du får ut mer pengar på en häst med en "ritkigt" stam istället för "hingsten i grannhagen", i ade allra flesta fall.

Burra skrev:
Gig jag håller med dig, och vad det gäller städa farstun så menade jag inte okvalificerade hingstar utan stomaterialet med hingstar istammen som borde varit okvalificerade och varför det skulle vara mer förlåtligt att använda en egen okval travhingst än en annan okval hingst har jag svårt att förstå men jag anser att det är upp till var och än att göra som man själv vill och slippa detta tyckande vad andra gör även om det är dumt

Oj vilken lång mening, men som Nafayette påpekar så finns inte detta med att avla på andras ston inom travet då man inte får registrera avkommorna. Alltså blir de "totalt värdelösa" om man skulle ge sig på att avla med grannens hingst.

Om man däremot har en egen hingst som inte har tillräckliga prestationer som unghäst eller inte tjänat den där extra miljonen som behövs för godkännande eller rent av en hingst som blivit kasserad på grund av att avkommorna inte gjort tillräckligt resultat (ja dem får man ju också enbart använda på eget om inte hingsten går på export), ja då är det lite upp till dem som tar fram fölen.

Förlust kan man nog sammanfatta de flesta försök att satsa på travavel med egen icke godkänd hingst.

/// ghost

Liknande trådar

Avel Nu har jag äntligen hittat ett avelssto med vad jag anser toppstam. Hon är efter Quasimodo Z - Quickstar. Har däremot inte gjort nåt...
Svar
14
· Visningar
1 842
Senast: token
·
S
Avel Nu på vårkanten poppar annonser upp överallt om hingstar som står till förfogande o jag reagerar med lite blandade känslor på vissa...
Svar
2
· Visningar
1 054
Senast: Ramona
·
A
Ekonomi & Juridik Person A köper en egyptisk arabhingst av person B. B har också en syster till den hingsten som A är intresserad av och man kommer...
Svar
2
· Visningar
1 032
Avel Detta ämnet är egentligen en konstant debatt, men som återigen i samband med bruksprovet blossat upp. I krönikor, i bloggar och i...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 165
Senast: Elisabet Linnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025