Ej godkänd hingst

Sv: Ej godkänd hingst

I många 90-dygns avgifter ingår en foster-föl försäkring...

Du har helt rätt, hingstavgifterna inom hlbaveln för goddkända hingstar är inte den stora kostnadem fö en uppfödarna så jag håller med dig har man inte råd med dem utan måste ta "något billigare" så bör man inte ägna sig å hästavel alls.

Just det.
Men vill påängtera att inom travaveln så finns det hingstar som håller rimlig prisnivå och kan vara lika bra som dom som är svindyra..

Men att ta en "annonshingst" för att man inte har råd med en beprövad är skam.

AM

Jag hoppas mycket av det här kommer att försvinna nu när det är krav på pass till alla hästar from årskiftet 05/06. Man kommer ju inte längre undan med att det är en "okänd" som varit framme, utan fölungen ska ju DNA-testas om man inte har papper på hingsten. Hur många "uppfödare" är villiga att betäcka med grannens olagliga hingst när det kommer ut en papperslös och därmed dyrregistrerad avkomma? :smirk: Det blir ju lite genomskinligare hur det gått till... :angel:

Hur många uppfödare är villiga att använda grannens olagliga hingst idag då?
Några siffror?

Tyvärr är det förstås svårt att få fram siffror på hur många hästar som "buskavlas" varje år eftersom det är olagligt, och därmed inte registreras någonstans.

Och jag kan inte komma på en enda som skulle använda grannens hingst och har inte stött på nån under de 25 år jag haft häst heller. Jag tror problemet är mikroskopiskt och drabbar bara de inblandade - därmed inte sagt att jag tycker det är bra.

Och jag har träffat på det flera gånger under mina 25 år som avelsintresserad.

Då blir jag jättenyfiken! Vad är det för raser? I mina trakter är det få som har hingstar öht om det inte är travhästar. Och vad är det du tycker är det värsta med det hela?

Burra skrev:
Jag kan hålla med om vilken skitavel det är men på samma gång så leker en del stoägare med enormt dyr hingstsperma och blir väldigt förargade när inte köparen vill betala vad hästen har kostat att producera. Vilken annan verksamhet kan gå och säga att varan kostar så här mycket för det har den kostat att producera när konkurrenten kan sälja en likvärdig vara till ett överkomligare pris. Och skitavelns undergång är ju en konkurrensfråga och det finns faktiskt bra individer med gråa papper(som måste enligt diskutionen är oseriösa skithästar)

Vilken annan verksamhet kan sälja en vara för MINDRE än den har kostat att producera? I de flesta "verksamheter" brukar det dessutom vara så att kvalitet kostar - kan faktiskt inte komma på något där kvalitet inte kostar - likvärdiga varor är sällan, för att inte säga aldrig, billigare. Fast det finns alltid någon som kan lura i dig att de är likvärdiga.

mycket_irriterad skrev:
Jag kan bara tala för halvbloden och vad det gäller 98 % av hingstarna så är det faktiskt inte så dyra att man måste vara välbärgad för att ta något föl, det är trots allt bara en liten del i vad det kostar att föda upp hästar så har man inte råd med den kostnaden så blir det inte mycket billigare av att använda en billigare icke godkänd, då har man helt enkelt inte råd med den "hobyn" helt enkelt, och vid försäljning så lär du får ut mer pengar på en häst med en "ritkigt" stam istället för "hingsten i grannhagen", i ade allra flesta fall.

Jag syftade inte på de 98 procenten utan på de 2 % som tillhör den yppersta världseliten och kostar snusk att betäcka med. Skulle aldrig falla mig in att ens tänka tanken att använda en icke godkänd hingst.

En häst jag en gång kände var efter en icke godkänd fullblodshingst. Hon hade också en helbror och yngre syskon som var efter en icke godkänd varmblodstravare. Jag var i kontakt med uppfödaren som berättade att hon valde de icke godkända hingstarna för att det var billigare.

Om man tittar i halvblodstamböcker från 60- och 70-talet finns det ett flertal exempel då icke godkända hingstar, främst varmblodstravare och fullblodshingstar använts.

Jag har genom åren fått förfrågningar från stoägare ifall jag tycker att de ska låta betäcka sitt sto med någon icke godkänd hingst som ägs av grannar eller vänner. Det har varit hingstar av olika raser, från engelskt fullblod till korsningar. Jag har i de fallen avrått samt upplyst om att det är olagligt. Många vet inte det.

Sen vet jag en familj som köpte en icke godkänd arabhingst som de använde på ston av alla raser. Det är ju inte buskavel i den mening att man använder grannens hingst utan fullt lagligt. Dock var hingsten det kohasigaste jag någonsin sett, en defekt som ärvdes till många av hans avkommor. Jag kände fler än tio.

Det värsta med det hela tycker jag är två saker. Det ena är hälsomässigt, d v s att man använder en hingst som inte är kontrollerad ifall han nedärver ärftliga defekter. Det andra är att det produceras hästar som inte har särskilt stor efterfrågan på marknaden. Detta gäller främst udda korsningar. Även om de är mycket älskade av sin uppfödare så kan denna hamna i en livssituation där det inte är möjligt att behålla avkomman.

GiG skrev:
Skulle aldrig falla mig in att ens tänka tanken att använda en icke godkänd hingst.

Hmm mot bättre vetande :) lägger jag mej i denna diskussion...
MÅNGA roliga korsningar har kommit fram genom avel med de mest lustiga individer... Både planerat och oplanerat...

Jag skulle heller aldrig använda en tvåårig hingst till avel MEN då hänger det inte på stam eller inte utan just ÅLDERN...
Om jag äger ett sto av okänd härstamning oavsett vart den kommer ifrån... Den presterar bra... Allt e frid å fröjd..
Av nån anledning får jag reda på en bra hingst som e billig (låt oss säga att den e billig = okänd stam (eller "otillåten" stam) och kanske inte gammal)... Jag behåller den som hingst, även denna presterar bra... Tycker väldigt bra om bägge individerna... Betäcker då mitt sto med denna hingst = okänd stam men med "känd" mor & far... JAG tycker inte jag gör något fel i den aveln... JAG vet vad jag avlar med... Inte ens om jag sen säljer avkomman tycker jag att jag gör fel.. Jag kan ju berätta vad både mor & far presterat...
Vill åxå tillägga att jag skulle inte annonsera ut min hingst till avel...
OBS detta är bara rent teoretiskt hur jag skulle kunna göra men jag SKULLE säkert göra en sån sak åxå om tillfälle kom...

Vet att "liknande" avel pågår hos tom "kända" hoppryttare (vet flera) då de oftast sysslar med importerade ston som ändå inte är "godkända" i svensk halvblodsavel... Då de kanske har en unghäst som gjort bra ifrån sej på tävlingsbanorna på unghästtävlingar men inte "duger" enl avelsnämnden av olika anledningar (stam, prestation eller va de nu e som inte "duger")...
Tycker inte det är fel av dem... (obs de annonserar inte heller ut sina hingstar utan gör det enbart på egna ston)

Jag kan först reaktionerna mot annonsen tråden handlar om men enbart pga hingstens låga ålder... Sen e de "mer eller mindre" upp till den som har ett sto att bestämma VEM de ska betäcka med...
Lika mkt som jag bestämmer vem som "sätter på" mej "TYP"....

Fast om du avlar på individer utan känd stam vet du ju inte vad du avlar på. Det kan finnas många dolda drag som inte syns på individen men som finns i dens gener.

Om du inte har råd att lägga dom 15.000:- det kostar (språng och levande föl/90 dgr), hur har du då råd att ens köpa stoet du ska betäcka? Annars kan man spara. Man måste inte göra slag i saken direkt, det går prima att spara ihop pengarna innan man betäcker.

Görel skrev:
Fast om du avlar på individer utan känd stam vet du ju inte vad du avlar på. Det kan finnas många dolda drag som inte syns på individen men som finns i dens gener.

Säkert men de gäller även "godkända" hästar... Man e aldrig 100 % säker på vad man får för avkomma...

Men med hästar med känd stam vet du åtminstone vad du kan förvänta dig.

*Lånar tråden lite*

Hur ställer ni "avelskunniga" er till hingstar som VARIT godkända, men sedan sänkts till C?
Givetvis finns det ju en anledning till varför de har sänkts, men om det inte är något skadligt utan t ex för att de avkommor hingsten hittills har fått inte har presterat tillräckligt bra på tävlingsbanorna?
Anser ni att avkomman född -00 med gröna papper skulle vara "bättre" än avkomman född -01 med grå papper?

Liknande trådar

Avel Nu har jag äntligen hittat ett avelssto med vad jag anser toppstam. Hon är efter Quasimodo Z - Quickstar. Har däremot inte gjort nåt...
Svar
14
· Visningar
1 842
Senast: token
·
S
Avel Nu på vårkanten poppar annonser upp överallt om hingstar som står till förfogande o jag reagerar med lite blandade känslor på vissa...
Svar
2
· Visningar
1 054
Senast: Ramona
·
A
Ekonomi & Juridik Person A köper en egyptisk arabhingst av person B. B har också en syster till den hingsten som A är intresserad av och man kommer...
Svar
2
· Visningar
1 032
Avel Detta ämnet är egentligen en konstant debatt, men som återigen i samband med bruksprovet blossat upp. I krönikor, i bloggar och i...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 165
Senast: Elisabet Linnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London