Ej godkänd hingst

Sv: Ej godkänd hingst

Affa skrev:
*Lånar tråden lite*

Hur ställer ni "avelskunniga" er till hingstar som VARIT godkända, men sedan sänkts till C?
Givetvis finns det ju en anledning till varför de har sänkts, men om det inte är något skadligt utan t ex för att de avkommor hingsten hittills har fått inte har presterat tillräckligt bra på tävlingsbanorna?
Anser ni att avkomman född -00 med gröna papper skulle vara "bättre" än avkomman född -01 med grå papper?

Nej, jag FÖRVÄNTAR mig att båda är lika dåliga om hingsten C-rangerats pga dålig förärvning. Om de sen ÄR dåliga vet man inte i förväg.

MissFideli skrev:
Om du inte har råd att lägga dom 15.000:- det kostar (språng och levande föl/90 dgr), hur har du då råd att ens köpa stoet du ska betäcka? Annars kan man spara. Man måste inte göra slag i saken direkt, det går prima att spara ihop pengarna innan man betäcker.

Åter igen, jag talar inte om hingstar som kostar 15.000 att betäcka med. De allra bästa är BETYDLIGT dyrare än så, och då måste man ha gott om pengar för att ha råd att betäcka med dem - i synnerhet om inte köparna är villiga att betala ens vad fölet kostat i produktionskostnad.

Affa skrev:
*Lånar tråden lite*

Hur ställer ni "avelskunniga" er till hingstar som VARIT godkända, men sedan sänkts till C?
Givetvis finns det ju en anledning till varför de har sänkts, men om det inte är något skadligt utan t ex för att de avkommor hingsten hittills har fått inte har presterat tillräckligt bra på tävlingsbanorna?
Anser ni att avkomman född -00 med gröna papper skulle vara "bättre" än avkomman född -01 med grå papper?

Jag har fött upp en avkomma med en hingst som sänkts till c, alltså en 00:a med gröna papper. Tror inte att denna häst varit varken sämre eller bättre med vad färgen på papperen har. Däremot måste man också se till VAD för ston hingsten ifråga har fått och hur många ston. Hur många av dessa avkommor har varit på tävlingsbanan för att kunna få fram hingsten i statestikerna? Kanske bara blivit föl som sålts till skogsmulle ryttare, då har man inte en aning om vad hingsten ifråga HADE nedärvt.

Får avkommorna inte visa vad dom duger till, ja då kan ju inte hingsten bli annat än sänkt till c. I många fall finns det nog en del hingstar som inte varit berättigad till sin sänkning pga av dessa saker jag nämt.

Då antar jag att du menar travhingstarna...
Vad är det som säger att en hingst i 5 tusen kronors klassen skulle vara sämre än den i 30-40???
Har mycket att göra med vad du har för sto.

Men det var ju inte detta resonemanget gällde från start, eller hur???
Du verkade tycka att det är helt ok att betäcka med grannhingsten p.g.a. alla avgifter som annars måste betalas ut.

Att travaveln är svindyr är inget ens att fudera över men, du har inte tänkt att fölet sedan efter ett par år kostar 4-7 tusen i månaden och även mer i träningsavgift???? Då har vi räknat bort veterinärkostnader och transporter.

AM

Nafayette skrev:
Då antar jag att du menar travhingstarna...
Vad är det som säger att en hingst i 5 tusen kronors klassen skulle vara sämre än den i 30-40???
Har mycket att göra med vad du har för sto.

Men det var ju inte detta resonemanget gällde från start, eller hur???
Du verkade tycka att det är helt ok att betäcka med grannhingsten p.g.a. alla avgifter som annars måste betalas ut.

Att travaveln är svindyr är inget ens att fudera över men, du har inte tänkt att fölet sedan efter ett par år kostar 4-7 tusen i månaden och även mer i träningsavgift???? Då har vi räknat bort veterinärkostnader och transporter.

AM

Nej, nej - travavel har jag ingen aning om, det finns dyra hingstar i halvblodsaveln också - även om de inte kan mäta sig med travhingstarna. Skillnaden är att i trav finns det åtminstone en potentiell chans att tjäna pengar på sin avkomma, bl a tack vare uppfödarpremier har jag förstått? Förtjänsten är mycket liten för att inte säga nästan omätbar för de flesta halvblodsuppfödarna. Men som sagt, en diskussion om travaveln vågar jag mig inte in på.

Jag tycker ABSOLUT INTE att det är ok att betäcka med grannhingsten eller någon annan icke prövad och godkänd hingst.

Jag vill också påpeka att jag i mitt resonemang utgår ifrån att man säljer uppfödningen som föl, innan den har hunnit kosta ännu mera pengar (även att hålla och träna halvblod kostar!).

CK skrev:
Kollade dessa annonser för någon månad sen. Egetnligen skulle man ju ringa upp och låtsas vara intresserad, för att höra vad det är för folk som har hingsten. De kan ju inte ha alla pingviner i poolen. :smirk:
Man kanske skulle fråga om man fick komma med ett åsnesto, eller kanske en ko? :angel:

jag var ute och busade i skogen med min darling när hon var i högbrunst.. var lite orolig att en älgtjur skulle komma farandes genom skogen.. en sådan avkomma kan väl aldrig bli godkänd, eller??

Åter igen, jag talar inte om hingstar som kostar 15.000 att betäcka med. De allra bästa är BETYDLIGT dyrare än så, och då måste man ha gott om pengar för att ha råd att betäcka med dem - i synnerhet om inte köparna är villiga att betala ens vad fölet kostat i produktionskostnad.

Inom vilken ras då? Ingen av Flyinges hingstar kostar mer än 15000:-. Om du inte menar Baloubet eller sånna extrema topphingstar, dom kostar mer förstås. Men det verkar inte vara några större problem att sälja föl efter våra egna hingstar heller.

Förresten , vad menar du med produktionskostnad? Själva hingstkostanden är sällan några problem att få ut mer än, däremot uppstallning och alla andra kostnader runt omkring. Men det är ju inte så konstigt med tanke på vad det kostar att hålla häst idag.

Senast ändrad:

MissFideli skrev:
Inom vilken ras då? Ingen av Flyinges hingstar kostar mer än 15000:-. Om du inte menar Baloubet eller sånna extrema topphingstar, dom kostar mer förstås. Men det verkar inte vara några större problem att sälja föl efter våra egna hingstar heller.

Förresten , vad menar du med produktionskostnad? Själva hingstkostanden är sällan några problem att få ut mer än, däremot uppstallning och alla andra kostnader runt omkring. Men det är ju inte så konstigt med tanke på vad det kostar att hålla häst idag.

Inom halvblodsavel företrädesvis dressyr menar jag - och jag anser inte att Flyinges hingstar tillhör toppförärvarna i världen.

Till produktionskostnad räknar jag hingstlicens (om jag själv ska ta in på en hingst till eget sto), ev bokningsavgift, språng, ev dräktighetsavgift, SH-avgift, transportkostnader för stoet och fraktkostnader för sperman, seminstationsavgift, uppstallning på stationen, veterinärkostnad, ev behandlingar vid seminering, ökade foderkostnader under stoets högdräktighet, abortvirusvaccination, DNA-analys, passkostnad, avmaskningar, ev veterinär till sto eller föl vid födsel/första tiden samt passkostnad (ID och registrering). Vill jag få fölet sålt bör jag också visa det på fölbedömning och då tillkommer det ytterligare kostnader. Har jag glömt något?

Glöm inte att de flesta hingstar "går" att få godkända på prestation. Så om avelsnämden dissar hästen har man alltid den chansen och är hingsten tillräckligt bra så går den ju igenom iallafall. Sen att det finns de tycker att LA är prestation är ju en annan diskussion.

Jag tror inte att särskilt många skulle tycka att du var seriös även om du själv tycker att du vet vad du pysslar med. (fast det var bara ett teoretiskt resonemang va ?)

GiG skrev:
Inom halvblodsavel företrädesvis dressyr menar jag - och jag anser inte att Flyinges hingstar tillhör toppförärvarna i världen.

Till produktionskostnad räknar jag hingstlicens (om jag själv ska ta in på en hingst till eget sto), ev bokningsavgift, språng, ev dräktighetsavgift, SH-avgift, transportkostnader för stoet och fraktkostnader för sperman, seminstationsavgift, uppstallning på stationen, veterinärkostnad, ev behandlingar vid seminering, ökade foderkostnader under stoets högdräktighet, abortvirusvaccination, DNA-analys, passkostnad, avmaskningar, ev veterinär till sto eller föl vid födsel/första tiden samt passkostnad (ID och registrering). Vill jag få fölet sålt bör jag också visa det på fölbedömning och då tillkommer det ytterligare kostnader. Har jag glömt något?

Hingstlicensen betalas väl inte varje gång hingsten betäcker..
Den kostnaden slås väl ut på alla ston.

I övrigt så är många av dom kostnaderna du nämner inte försvunna för att man använder en gratishingst.

Eller räknar du med att fixa egen godkänd till din märr???
Det måste ju i så fall vara en sjuhävers märr.. :d

AM

Mia_R skrev:
Jag hoppas mycket av det här kommer att försvinna nu när det är krav på pass till alla hästar from årskiftet 05/06. Man kommer ju inte längre undan med att det är en "okänd" som varit framme, utan fölungen ska ju DNA-testas om man inte har papper på hingsten. Hur många "uppfödare" är villiga att betäcka med grannens olagliga hingst när det kommer ut en papperslös och därmed dyrregistrerad avkomma? :smirk: Det blir ju lite genomskinligare hur det gått till... :angel:

Fast den sortens "uppfödare" hittar säkert omvägar... Om man kollar på att regga ponnys tex, så hittade jag det här på ASRP:s hemsida:
Om föräldrarna inte lever eller av annan anledning inte kan DNA-typas då avkomman ska registreras kan denna endast registreras med okänd stam, okänd uppfödare och ålder enligt tänder.
Det gäller svenskfödd ponny e. ej kvalificerad eller okänd hingst. Du ska se att det dyker upp många "andra anledningar"....

Undrar samma, dom stora kostanderna du har räknat upp (pass, ID osv) gör du väl även om du tar en icke godkänd hingst?
Sen är det ju lite faschinerande... Hur kan du jämföra en hingst som inte klarat ens en avelsvärdering och som inte har några vidare avkommor med topphingstarna? Flyinges (som var ett exempel, har ingen lust att sitta och leta reda på språngavgift på alla godkända hingstar i Sverige idag) är garanterat bättre än dom som inte ens klarar att bli avelsvärderade.

Nafayette skrev:
Hingstlicensen betalas väl inte varje gång hingsten betäcker..
Den kostnaden slås väl ut på alla ston.

I övrigt så är många av dom kostnaderna du nämner inte försvunna för att man använder en gratishingst.

Eller räknar du med att fixa egen godkänd till din märr???
Det måste ju i så fall vara en sjuhävers märr.. :d

AM

Alltså, ärligt talat börjar jag tappa tråden om vad det är vi diskuterar egentligen :crazy: Mitt tillägg till ditt inlägg tror jag från början var menat att betyda att man kunde vara kunnig men utifrån den kunskapen inte ha råd att använda de allra bästa hingstarna (som man borde vilja använda om man vet vad man sysslar med) därför att de allra bästa hingstarna oftast kostar så väldigt mycket (för min plånbok i alla fall, men därifrån till att använda en gratishingst existerar inte ens steget, jag skulle aldrig ta det!) De hingstar jag helst vill använda finns inte heller i Sverige och då får jag stå för licensen själv. Jag anser alltså på inget vis att gratishingstar, avelsvärderade men ej godkända eller grannens skithingst ska användas i avel. Kan hända att jag blandat ihop saker eftersom jag på en annan tråd diskuterar priser ur uppfödarens synvinkel...då ber jag om ursäkt. ;)

Se mitt svar till Nafayett, på något sätt har jag lyckats bli missförstådd i den här diskussionen. Jag är alltså motståndare till avel med icke godkända hingstar.

Livet kanske vore enklare om vi fyllde stallarna med vallacker.. :) ;) ;)
Då hade vi inga problem..

Gokväll

AM

Måste bara få tillägga en sak angående C-hingstarna. Jag är övertygad om att många hingstar som sänkts till C inte är speciellt dåliga. Man måste se till vilka ston hingsten betäckt. Har en shetlandshingst i åtanke som inte var så dum alls men sänktes till C då ägaren tog emot vad som helst som gick att betäcka och sedan tyckte att det var konstigt att han sänktes.

Jag kommer ha vissa kvalitetskrav nu när min hingst kommer ta emot ston i sommar.

Om man kollar på att regga ponnys tex, så hittade jag det här på ASRP:s hemsida:
Om föräldrarna inte lever eller av annan anledning inte kan DNA-typas då avkomman ska registreras kan denna endast registreras med okänd stam, okänd uppfödare och ålder enligt tänder.
Fast om man tar ett eget föl så vet man ju iaf vem stoet och förhoppningsvis även vem uppfödaren är. :D Sen kostar det mer att regga dem med "okänd" eller om papperna inte är i ordning, till skillnad mot de som inte är "oplanerade". Jag kan ju lätt säga att jag kommer personligen inte att köpa en häst som inte har sitt pass klart efter årsskiftet, inte innan heller. :smirk: Jag anser att det är säljarens sak att tillse att alla papper är i ordning, inte min som köpare. Det är inte heller jag som ska trassla med kontrollanter, veterinärer och skicka papper hit och dit för att få ihop det. :crazy: Det kommer helt enkelt att bli betydligt dyrare för de som buskavlar än vad det varit hitills, samma sak med alla importer som mycket märkligt förlorat sina papper under transporten. Pass är ju en överenskommelse inom hela EU, så alla hästar ska ha pass oavsett vilket EU-land man importerar från.

Xeline skrev:
Glöm inte att de flesta hingstar "går" att få godkända på prestation. Så om avelsnämden dissar hästen har man alltid den chansen och är hingsten tillräckligt bra så går den ju igenom iallafall. Sen att det finns de tycker att LA är prestation är ju en annan diskussion.

Jag tror inte att särskilt många skulle tycka att du var seriös även om du själv tycker att du vet vad du pysslar med. (fast det var bara ett teoretiskt resonemang va ?)

Jupps rent teoretiskt :D
Fast jag menade åxå mer "ponny" än "stor häst" då de ju är mer "korsningar" generellt på ponnysidan ...

Liknande trådar

Avel Nu har jag äntligen hittat ett avelssto med vad jag anser toppstam. Hon är efter Quasimodo Z - Quickstar. Har däremot inte gjort nåt...
Svar
14
· Visningar
1 842
Senast: token
·
S
Avel Nu på vårkanten poppar annonser upp överallt om hingstar som står till förfogande o jag reagerar med lite blandade känslor på vissa...
Svar
2
· Visningar
1 054
Senast: Ramona
·
A
Ekonomi & Juridik Person A köper en egyptisk arabhingst av person B. B har också en syster till den hingsten som A är intresserad av och man kommer...
Svar
2
· Visningar
1 032
Avel Detta ämnet är egentligen en konstant debatt, men som återigen i samband med bruksprovet blossat upp. I krönikor, i bloggar och i...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 165
Senast: Elisabet Linnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London