Sv: Ej godkänd hingst
Lag (1985:342) om kontroll av husdjur m. m.
[Fakta & Historik]
1 § Syftet med denna lag är att främja animalieproduktionen och djurs lämplighet för avel i näringsverksamhet samt att förebygga sjukdomar hos djur.
Regeringen får i det syfte som anges i första stycket meddela föreskrifter om kontroll av husdjur och av andra djur, som människan har i sin vård, samt ge organisationer på jordbruksnäringens område eller andra sammanslutningar rätt att anordna sådan kontroll.
2 § Regeringen får i det syfte som anges i 1 § första stycket meddela föreskrifter om seminverksamhet, överföring av befruktade ägg mellan hondjur och om ägg för avelsändamål.
Regeringen får meddela föreskrifter om att hingstar får användas till avel endast om de har avelsvärderats. Lag (1993:1481).
Dvs det står inte att det ÄR olagligt ? Eller ???
Frågar då frågan ej längre är hypotetisk utan att jag ska låna ut mitt sto för betäckning och kommer säkerligen HELT strunta i vilken hingst som används till henne...
Mau skrev:Enligt lag är icke godkänd hingst inte berättigad att verka i avel. Du kan som ägare kan bli straffad enligt Lag om kontroll av husdjur 1985:342 om du använder din hingst som inte är godkänd i avel. Kom ihåg att avelsvärderad inte innebär att hingsten är godkänd för avel. Den kan ha befunnits som ej lämplig i avel. Kolla poängbedömningen. Du som letar hingst, vänd dig till rasföreningar och avelsföreningar.
Har du en bra hingst, satsa på att avelsvärdera den. Låt inte föl bli till som är billiga att skapa. Dessvärre är det så att dyrare = ägaren är mer rädd om dem. Sorgligt men sant.
Lagen har ju kommit till för hästavelns och hästarnas bästa. O det är ju det viktigaste, eller hur?
Mer info får du genom Jordbruksverket.
Lag (1985:342) om kontroll av husdjur m. m.
[Fakta & Historik]
1 § Syftet med denna lag är att främja animalieproduktionen och djurs lämplighet för avel i näringsverksamhet samt att förebygga sjukdomar hos djur.
Regeringen får i det syfte som anges i första stycket meddela föreskrifter om kontroll av husdjur och av andra djur, som människan har i sin vård, samt ge organisationer på jordbruksnäringens område eller andra sammanslutningar rätt att anordna sådan kontroll.
2 § Regeringen får i det syfte som anges i 1 § första stycket meddela föreskrifter om seminverksamhet, överföring av befruktade ägg mellan hondjur och om ägg för avelsändamål.
Regeringen får meddela föreskrifter om att hingstar får användas till avel endast om de har avelsvärderats. Lag (1993:1481).
Dvs det står inte att det ÄR olagligt ? Eller ???
Frågar då frågan ej längre är hypotetisk utan att jag ska låna ut mitt sto för betäckning och kommer säkerligen HELT strunta i vilken hingst som används till henne...