Ej godkänd hingst

Sv: Ej godkänd hingst

Mau skrev:
Enligt lag är icke godkänd hingst inte berättigad att verka i avel. Du kan som ägare kan bli straffad enligt Lag om kontroll av husdjur 1985:342 om du använder din hingst som inte är godkänd i avel. Kom ihåg att avelsvärderad inte innebär att hingsten är godkänd för avel. Den kan ha befunnits som ej lämplig i avel. Kolla poängbedömningen. Du som letar hingst, vänd dig till rasföreningar och avelsföreningar.
Har du en bra hingst, satsa på att avelsvärdera den. Låt inte föl bli till som är billiga att skapa. Dessvärre är det så att dyrare = ägaren är mer rädd om dem. Sorgligt men sant.
Lagen har ju kommit till för hästavelns och hästarnas bästa. O det är ju det viktigaste, eller hur?
Mer info får du genom Jordbruksverket.

Lag (1985:342) om kontroll av husdjur m. m.
[Fakta & Historik]

1 § Syftet med denna lag är att främja animalieproduktionen och djurs lämplighet för avel i näringsverksamhet samt att förebygga sjukdomar hos djur.
Regeringen får i det syfte som anges i första stycket meddela föreskrifter om kontroll av husdjur och av andra djur, som människan har i sin vård, samt ge organisationer på jordbruksnäringens område eller andra sammanslutningar rätt att anordna sådan kontroll.

2 § Regeringen får i det syfte som anges i 1 § första stycket meddela föreskrifter om seminverksamhet, överföring av befruktade ägg mellan hondjur och om ägg för avelsändamål.
Regeringen får meddela föreskrifter om att hingstar får användas till avel endast om de har avelsvärderats. Lag (1993:1481).

Dvs det står inte att det ÄR olagligt ? Eller ???

Frågar då frågan ej längre är hypotetisk utan att jag ska låna ut mitt sto för betäckning och kommer säkerligen HELT strunta i vilken hingst som används till henne...

Nej, du måste leta div vidare genom förordningen som ger Jordbruksverket rätt att utfärda föreskrifter och så till själva föreskrifterna!

http://www.sjv.se/download/18.7502f61001ea08a0c7fff35251/2002-008.PDF

På sid 8 hittar du följande:

"Användning av hingst i avel
29 § En hingst skall vara avelsvärderad i Sverige för att få användas till
avel med andra ston än hingstägarens egna. Avelsvärdering som berättigar
till användning av en hingst skall anses ha skett när individprövning enligt
20 - 22 §§ är avslutad, eller om hingsten endast är avkomme prövad när
sådan prövning har skett enligt 24 - 26 §§, och ett avelsvärderingsbevis
enligt 27 § har utfärdats. (SJVFS 1996:166)."

På travare tror jag t.o.m att den nya ägaren måste ha ägt stoet en viss tid. För att det inte bara ska vara att hingstägaren "köper" stoet under betäckningen och sen "säljer" tillbaka. Hur det är på andra raser vet jag inte.

Inom halvblodsaveln så tror jag att det är så att man måste visa papper på att man ägt stoet redan vid årskiftet - men jag är inte säker. Det foinns säkert någon som kan det här på sina fem fingrar.

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

Kan det vara möjligt? Nog kan man väl leasa ett sto och betäcka med egen hingst? Självklart för mig, annars kan man ju aldrig stå som uppfödare för fölet i vilket fall som helst!!!!

På fullblod och travare måste man äga hästarna en viss tid innan, och dessutom EXAKT samma ägare.
Det går inte att t ex äga hingsten ihop med sin morsa, och äga stoet själv.

Självklart står man som uppfödare även om man lånar ett sto, men det är inte tillåtet att använda en inte avelsvärderad hingst! Lånar du ett sto och betäcker med godkänd hingst står du även som uppfödare när du skickar in papperna för registrering + kopia på avtalet mellan dig och stoägaren. Det är ju väldigt många som tar föl på andras ston och reggar det som egen uppfödning.

Liknande trådar

Avel Nu har jag äntligen hittat ett avelssto med vad jag anser toppstam. Hon är efter Quasimodo Z - Quickstar. Har däremot inte gjort nåt...
Svar
14
· Visningar
1 842
Senast: token
·
S
Avel Nu på vårkanten poppar annonser upp överallt om hingstar som står till förfogande o jag reagerar med lite blandade känslor på vissa...
Svar
2
· Visningar
1 054
Senast: Ramona
·
A
Ekonomi & Juridik Person A köper en egyptisk arabhingst av person B. B har också en syster till den hingsten som A är intresserad av och man kommer...
Svar
2
· Visningar
1 032
Avel Detta ämnet är egentligen en konstant debatt, men som återigen i samband med bruksprovet blossat upp. I krönikor, i bloggar och i...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 165
Senast: Elisabet Linnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London