Egna rum till barnen..

Glamoroza ox

Trådstartare
Förhoppningsvis kommer vi att få köpa ett hus här i slutet av sommaren & i det huset finns det 2 sovrum.
1 rum, det minsta, ska naturligtvis vi (mor&far) ha & det andra kommer dottern & bebisen i magen att få dela på.

Hur länge kan barnen dela rum?
Eller "måste" dom ha eget rum?

Vad anser du?
 
Sv: Egna rum till barnen..

Jaa min åsikt är och förblir egna sovrum är bäst!

Har tillfälligt satt ihop min 8 åring och 4 åring och det är krig! Det är lika mycket krig då de har egna rum men då kan jag åtminstone säga till dem att gå till sina egna rum.

Hade en kompis på besök, hennes är 5 och 3år och de delar rum, ingen större hit det heller. Hon skulle gärna vilja att de hade egna rum men har inte plats.

Det finns säkert syskon som kan dela rum utan problem men de finns inte här iallafall.
 
Sv: Egna rum till barnen..

Jag måste erkänna att jag HATADE verkligen att dela rum, jag och min syster delade rum tills jag var 15, och jag avskydde det så långt tillbaka jag kan komma ihåg, dvs även när jag var rätt liten. Vi försöke dela av på oliak vis med det fungerade aldrig bra.
Jag brukade låsa in mig i klädkammaren i timmar för att vara ifred*s*
Men det fanns liksom inget att göra åt det, vi hade bara råd med en trea då.

Mina bröder delade rum till tonåren, och det verkade som de inte hade nåt emot det.

Tror att småbarn för det mesta trivs med att dela rum, det är ju rätt tryggt. (även om min syster nog hade velat slippa att jag väckte henne för att visa de vacka åskvädren...) Men kan tänka mig att det kan vara svårare om de busar upp varandra vid läggdags.

Får jag barn, så skulle jag tänka mig att de kan bo ihop från början, men fungerar det inte så skulle jag försöka lösa det på nåt vis.
 
Senast ändrad:
Sv: Egna rum till barnen..

Kan väl säga att när bebisen är beräknad att komma så är "stora" dottern strax över 4,5 år & bebis kommer ju att få ligga inne hos oss till att börja med för att vi ska slippa störa storasysters nattsömn mer än nödvändigt vid ammningarna.
Så hon kommer ju att vara iallafall minst 5år när det blir dax att börja dela rum..
Får se hur det går.
 
Sv: Egna rum till barnen..

Mina 2½ och snart 6 år delar rum. De sover i en hembyggd våningssäng som är en stor riddarborgskoja så de har egna avskilda krypin där.

Men det skulle vara meningslöst med två rum, de vill alltid vara i samma i alla fall.
 
Sv: Egna rum till barnen..

Mina barn är 2 resp 5 år och de delar rum. De har en våningssäng, men det händer att bägge två sover i undersängen. Vi är i husköpartagen, jag har frågat 5-åringen om hon vill ha eget rum när vi flyttar till ett hus, men det vill hon inte. Jag tror de utan problem kan dela rum några år till.

Jag delade rum med min syster tills jag var 11 år och hade inget problem med det, men jag hade nog inte velat göra det längre än så.
 
Sv: Egna rum till barnen..

Mina två yngsta töser(22 mån. emellan) delade rum tills 12 resp. 10 års ålder. Men de saknade faktiskt varandra även senare. Men med så stor ålderskillnad så kan det bli knepigare, ingen 10 årig tös vill ha en busig 5 årig lillebror ihop med kompisarna o visevärsa. Men det löser man med tiden, det är ju inte bråttom, babyn mår ju bättre hos er det första året eller så.
 
Sv: Egna rum till barnen..

Jag delade rum med min ett år yngre bror tills jag var 13 år.
Det var nog lite väl länge, fram till jag var 10 gick det väl bra men sedan var det lite jobbigt med brorsan när jag hade kompisar hemma.

Vi hade en våningsäng med draperier för som egna krypin, och det eller något liknande tror jag är en bra idé om man ska dela rum.
 
Sv: Egna rum till barnen..

jag delade rum med min syster tills jag blev 16 (då var hon 10...)

vi hade för det mesta kul ihop, men jag kände att jag ville vara lite mer ifred ... :p
 
Sv: Egna rum till barnen..

*kl*

Vad intressant med allas erfarenheter av att dela rum med syskon :bow:

Vi kör på delat så länge det är harmoniskt, och bor vi inte större sedan så får väl vi vuxna flytta ut i vardagsrummet.

Men det verkar rimligt att det skulle gå bra i ett antal år till iaf.
 
Sv: Egna rum till barnen..

Jag och mina syskon har inte delat rum. Min lillebror kom in och sov hos mig när han var typ 2-3 år på morgonen ;)

Min sambo delade rum med sin bror, och visst fungerade det (3 år emellan)

Min arbetskamrat har precis flyttat och har egna rum till barnen, de är 1 resp 3 och det har blivit en riktig frihet, det var krig innan!
 
Sv: Egna rum till barnen..

Är de små är det helt OK att dela rum tycker jag. Om det funkar och de håller sams.

Det klart att barn kan dela rum längre upp i åldrarna med (jag och min syster delade rum när jag var 12-13 och hon 8-9, men det skulle ha varit skönare med egna rum så klart... Vi slogs en hel del, och då var vi ändå relativt sams om man jämför med andra syskon. "Du har faktiskt dina saker på MIN sida av rummet!!!" *utbrott* Eller "var tyst jag vill sova!!" Medans den andra då hostar för att jäklas eller nåt.

Jag tycker det är jätteskönt att barnen här i hushållet har varsitt rum, för det har avstyrt en hel del bråk. De får gå till varsitt rum och lugna ner sig helt enkelt, och de somnar bättre med när de inte ligger och pratar med varandra.

Skaffar vi hus tillsammans är jag fullt beredd att betala mer för ett större hus så att de ska FÅ varsitt rum även om de inte är hos oss så ofta (det är alltså inte mina barn, utan sambons). Just för att jag vet hur skönt det är.
 
Senast ändrad:
Sv: Egna rum till barnen..

Finns d inte varsitt rum t dom e ju inte d jordens undergång..
finns ju för o nackdelar med både dela rum o ha eget..

Sj fick jag dela me min nya lillebror(endast i sommarstugan) när min far träffade ny tjej,
då var jag väl 9-10nånting o han 6-7...
Lagom till läggdags fick vi "skrattsjukan" VARJE kväll o låg o skrattade o retade varandra oavbrutet ett par timmar..vi hade jätteroligt men d lät ju en del..
 
Sv: Egna rum till barnen..

Det skiljer 4½ år mellan mina barn.
Har nyligen flyttat till en större 3:a så nu delar pojkarna rum.
De är 5 och 1 år.
Än så länge verkar det inte vara några problem med det.

Mina småsystrar är 6 och 10 år och de har alltid delat rum och det verkar funka bra.
 
Sv: Egna rum till barnen..

det fungerar säkert bra tills dom börjar skolan ,sen blir det nog mycket bråk då dom kommer hem med klass kompisar o vill kunna stänga dörren om sig...

min syster hade just detta problem när dom köpte sitt hus(ett rum för lite) det fungerade rätt bra tills den ena börja skolan o tog hem klass kompisar,klass kompisar e ju inte samma sak som vännerna på gatan...men dom byggde om det stora sovrummet till 2 små rum i stället o nu e båda barnen nöjda (4 o 8år) o kan stänga dörren om sig när dom inte vill bli störda.

själv bor jag i en bostadsrätt med 4rum o 3barn, har gjort om klädkammaren(2X3m) till mig själv så mina har egna rum...
 
Sv: Egna rum till barnen..

Gjorde jag också, tills jag var tio år och mina föräldrar bestämde höja takstolarna och bygga på från 1 plans till 1½planshus.

Var väl inte så jättekul att dela med brorsa -men det funkade.

Gira :banana:
 
Sv: Egna rum till barnen..

För min familj var det så naturligt, vi hade ju delat på magen, då kunde vi ju lika gärna dela på rummet med, men när vi var 12 börjde det väl tryta lite..

Innan dess var det roligt, då låg vi "Jonas, är **** kär i mig??" "a.aa, är ***** kär i mig???"

Men sen blev vi vuxna..
 
Sv: Egna rum till barnen..

Jag har ju inte egna barn.
Men när jag var 1 så flyttade vi till större hus (innan hade vi barn delat rum). Tanken var att jag och mellansysterns skulle dela rum då hon ville det, men då tog jag min kudde och flyttade in i ett eget rum.

Hopplöst osocial redan som 1åring:crazy:
 
Sv: Egna rum till barnen..

Hos oss har barnen varsitt rum men det största som pojken på 5 år har är genomgångsrum, man måste gå igenom det för att komma in i storasysters (snart 8 år) rum. Vi gjorde i ordning detta rum i höstas och hon sov där ca 3 månader men sen flyttade hon tillbaka in till lillebrorsan igen. Vi hade inte tagit bort våningssängen så nu bor dom ihop igen. Hon vill inte sova själv, tycker att det är obehagligt säger hon och som får gärna göra som dom vill, lite svårt att komma till ro på kvällarna bara, blir lätt lite pratigt.

Hon har ett rum att leka i med kompisar om hon vill dock ingen riktig dörr för det är konstiga mått i vårat gamla hus, bara ett draperi men det fungerar ganska bra. Hon tycker att det är lättstädat i sitt rum så dom mest leker i brorsans rum och då är det ju han som måste städa i sitt rum, tycker hon i alla fall ;)
 

Liknande trådar

Småbarn I vårt nya hus finns på mellanvåningen tre sovrum och ett litet allrum. Vi kommer såklart att ha ett utav sovrummen och sen funderar vi...
2
Svar
20
· Visningar
2 667
Senast: Soapbubble
·
Hemmet Kom att fundera på det här med gillestugor, kanske för att vi har två stycken och att jag just nu sitter i en... Vad har ni för...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 718
Senast: tuaphua
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Jag skrev ju i början av sommaren att vi hade löss, vi är fortfarande inte av med dom. Under tva perioder i sommar har...
Svar
16
· Visningar
1 578
Senast: turbofling
·
Gravid - 1år Vår dotter är 6 månader gammal nu och sover i spjälsäng i samma rum som vi. Just nu är vi hos mina svärföräldrar och vi planerar att ha...
2
Svar
31
· Visningar
4 524
Senast: Imogen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp