Eget företag eller hobbyverksamhet?

M

Miss Psyco B

Jag har letat och läst på både företagarguiden och skatteverkets hemsida, men jag har fortfarande ingen aning om hur jag ska göra...

Ska väl kanske nämna att jag även mailat Skatteverket, men det enda svar jag fick var exakt det som stod i de brochyrer som jag redan läst...

Såhär är det: Jag har tänkt mig att ge lite ridlektioner på fritiden (pluggar heltid på högskola) och skulle ju gärna vilja göra detta "ordentligt". Frågan är då måste man starta eget företag eller kan det räknas som hobbyverksamhet? Jag uppfyller kraven för hobbyverksamhet genom att det är något jag utövar på min fritid och inte ska vara min huvudsakliga inkomst. Men får man sälja en tjänst som hobbyverksamhet? Det står mest exempel på att sälja tillverkade ting nämligen... det känns ju mer som ett aktivt arbete att ge lektioner än en hobby eftersom det är en aktiv handling, gör man en tavla för att man gillar att måla och sen säljer den... det känns inte likadant, inte för mig i alla fall, för tavlan kan du behålla om ingen vill köpa den en lektion ger du inte om någon inte vill köpa den... Eller är jag bara snurrig och dum nu?

kraven för eget företag ska ju vara följande:
*vinstdrivande syfte (jag har ju mest tänkt att inte gå back, och den lilla vinst som blir, max 500-2000 kr/mån gör ju inte att jag har råd att investera i något, inte ens utbildning utan att vinsten snart blir obefintlig)
*självständigt (absolut)
*varaktighet (pja... det beror ju på de som vill träna, så det kan väl se varaktigt ut ibland och ibland inte antar jag... eventuella avbrott på vintern eller sommaren...)

Har någon koll? Det känns mest som att jag läser Hobbyverksamhetsbrochyren och tycker att jag inte hör dit och sedan läser om eget företag och tycker att jag inte hör dit heller... :confused:

Jag vill ju gärna göra rätt för mig...

Sv: Eget företag eller hobbyverksamhet?

Om du startar eget företag så ska du ju även tänka på att du måste bokföra allt och även lämna in momsdeklarationer (även detta arbete kräver tid=pengar)

Om du inte vet hur omfattningen är och som du själv skriver att det bara kommer vara 500-2000 kr i månaden men kanske inte alla månader så skulle nog jag satsa på hobbyverksamhet. Förstår inte varför det inte skulle gå bara för att du håller en lektion de är ju fortfarande någor som rör din hobby.

Kolla på exemplen i brochyren på skatteverkets hemsida. Du är redovisnings skyldig för moms om du har ett överskott på med än 30 000. Så om du skulle tjäna runt 20 000 under ett år på din verksamhet så är de ju inte ens något som du behöver deklarera moms för.

Jag kan inte de här men jag skulle tänka att det är nog mest logiskt att köra det som hobbyverksamhet och om det visar sig att du har en större efterfrågan än du tror så kan du ju starta en enskildfirma senare efter att du har prövat din verksamhet.

Måste bara få lägga till...

vinst skulle jag iaf se som pengar som blir över efter att alla utgifter samt "lön" (skälig lön för arbetet) är betalda. Har man pengar över då så ser jag de som vinstsyfte.

Om du startar eget företag så ska du ju även tänka på att du måste bokföra allt och även lämna in momsdeklarationer (även detta arbete kräver tid=pengar)

Det var precis det jag kände att det blir väldigt mycket arbete runt omkring för väldigt lite pengar och väldigt lite jobb...

Om du inte vet hur omfattningen är och som du själv skriver att det bara kommer vara 500-2000 kr i månaden men kanske inte alla månader så skulle nog jag satsa på hobbyverksamhet. Förstår inte varför det inte skulle gå bara för att du håller en lektion de är ju fortfarande någor som rör din hobby.
Nej det var ju mest min egen mentala spärr så att säga, ibland behöver man lite hjälp att komma över sådana, nu känns det inte lika konstigt...

Jag kan inte de här men jag skulle tänka att det är nog mest logiskt att köra det som hobbyverksamhet och om det visar sig att du har en större efterfrågan än du tror så kan du ju starta en enskildfirma senare efter att du har prövat din verksamhet.
Hade ändå inte tänkt att använda en ökad efterfrågan, jag har annat jag vill hinna med också, så man kan säga att jag har en maxnivå men ingen miniminåvå...

Tack för luftande av åsikter. Det känns lite klarare.

Tänk bara på att spara alla kvitton och liknande och anteckna när du hållt lektioner så om de blir något problem senare så har du alla papper i ordning

Tänk bara på att spara alla kvitton och liknande och anteckna när du hållt lektioner så om de blir något problem senare så har du alla papper i ordning

Det ska jag absolut göra, tänkte maila skatteverket en vända till också. Bara för att verkligen reda ut allt, men eftersom jag tidigare inte haft så stor framgång där vill jag gärna samla tankarna lite först, ananrs lär jag väll inte få svar den här gången heller...

Kan man skriva kvitton? eller får man bara göra det om man har F-skatt? :confused: Det finns ju kvittohäften att köpa på ex. bokhandeln och det vore ju ett enkelt sätt att hålla reda på saker och ting.

Du får skriva kvitton men du får inte skriva kvitton med moms för då måste du vara momsregistrerad.

Du kan inte ha ridlektioner som hobbyverksamhet.
Vinsten är inkomsten minus eventuella kostnader, men inte din "lön".
Du ska registrera en enskild firma, och redovisa moms (som bara är 6% på ridlektioner). Om du inte kan någonting om företagsekonomi så rekommenderar jag dig att ta kontakt med en redovisningskonsult, som kan hjälpa dej att börja på rätt sätt.
Du kan såklart inte skriva kvitton utan att ha en F-skattsedel - det kallas svartjobb...

Du kan tro på mej - jag driver en redovisningsfirma.

Du ska registrera en enskild firma, och redovisa moms (som bara är 6% på ridlektioner). Om du inte kan någonting om företagsekonomi så rekommenderar jag dig att ta kontakt med en redovisningskonsult, som kan hjälpa dej att börja på rätt sätt.
Du kan såklart inte skriva kvitton utan att ha en F-skattsedel - det kallas svartjobb...

Piss också... och en djup suck... ante mig att det fanns någon hake med att det är en tjänst man utför...

Det är inte konstigt att folk jobbar svart... Man ska alltså registrera ett bolag för 1000 kr med en beräknad inkomst på max 500 kr första månaden... INNAN utgifter för resa, skatt osv... Sen behöver man alltså gå en "starta eget kurs" för att förstå allt bara för att få ut vadå? 500-1000 kr i månaden efter utgifter, skatter, moms etc... som dessutom kära lilla CSN kommer att räkna in som inkomst varför det ändå inte gör något till eller från ekonomiskt det känns som väldigt mycket jobb, man kan lika gärna ge gratislektioner istället alltså... :(

*suckar djupt*

Det där med kvitto bara... Om man säger att man målar på fritiden och säljer en tavla, vilket räknas som hobbyverksamhet om man bara gör det sporadiskt, då borde man ju rimligen kunna skriva ett kvitto på den sålda tavlan? :confused: ta ex. om någon köper tavlan till ett företag då måste väl dom ha papper (kvitto) på vad dom har gjort med pengarna?

Man ska alltså registrera ett bolag för 1000 kr

Nej nej, det kostar inte ett endaste öre att starta en enskild firma. Det är bara om du vill registrera (och därmed skydda) ett namn på firman som det kostar 1000kr hos bolagsverket.

Det du gör är att du ansöker om FA-skatt (FA är detsamma som F-skatt förutom att du fortfarande också har A-skatt eftersom du har kvar ditt vanliga jobb) hos skatteverket och när du fått det godkänt så har du en enskild firma (med allt vad det innebär i form av momsredovisning, bokföring, kvittoskrivning osv osv). Men du behöver som sagt INTE registrera firman hos bolagsverket om du inte vill.

Jag har precis (för knappt 2 månader sedan) skaffat enskild firma (FA-skatt) och har inte registrerat firman hos bolagsverket. Istället så registerade jag en webadress bara och den är ju skyddat i hela sverige (världen) till en bråkdel av kostnaden för att registrera ett företagsnamn hos bolagsverket. :)

Klart hon kan skriva kvitto. Kan du berätta för mig varför hon inte skulle få skriva de?

Som jag skrev så får hon inte skriva ett kvitto med moms. Men ett vanligt kvitto som visar att hon har mottagit pengar av en person får hon skriva.

Eller gjorde jag nåt olagligt när jag var 17 år och sålde min moped och skrev ett kvitto på den till köparna? Jag hade inget registrerat företag då.... :grin:

Eller gjorde jag nåt olagligt när jag var 17 år och sålde min moped och skrev ett kvitto på den till köparna? Jag hade inget registrerat företag då.... :grin:

Det är ju lite skillnad på att sälja en begagnad moped och att utföra en tjänst.

Vad är de som gör skillnaden i kvittot? dom får ett kvitto på att dom har överlämnat pengar till henne.

Nu är jag ingen skatteexpert. Men om du köper en tjänst av ngn som inte har f-skattsedel är du skyldig att betala in skatt (?) och arbetsgivaravgifter etc (skatten dras ju normalt sett från lönen, därav frågetecknet). Du blir alltså sedd som arbetsgivare om du köper en tjänst på det sättet - det blir du inte om du köper en moped!

Tänk även på försäkringar etc - kanske inte så relevant i ridlärarfallet men i alla fall.

Prata med en revisor. Då får du klara besked om vad som gäller. Det kostar inte många hundralappar per år att låta en revisor ta hand om deklarationen heller och då vet du att allt går rätt till.

Ursäkta för lite trådkap här...

Var finner man en redovisningskonsult och vad får man räkna med att hosta upp för den hjälpen? Jag ska recis skaffa FA-skatt och vill ju helst att allt ska bli rätt från början!

De är klart at hon kan skriva ett kvitto, men om hon tar betalt för ridlektioner utan att ha en F-skattsedel så är det svartjobb. Det är alltså inte smart att skriva ett kvitto, isåfall. Att sälja en moped (eller för den delen en häst) är inte samma sak.
Om du däremot köper mopeder, fixar till dem, och säljer dem, dvs har ett vinstsyfte, så är det en näringsverksamhet (eller möjligen en hobbyverksamhet, om det är en liten omfattning).

Det finns nog som rubrik på t.ex Eniro. Alla större revisionsbyråer har redovisningskonsulter anställda, men det finns även företag som inte sysslar med revision, utan bara redovisningstjänster.
Timpriset ligger någonstans mellan 350 och 500 per timme. Tidsåtgång är ju svårt att beräkna, men är man lite insatt själv, och har bra ordning, så kommer man ju billigare undan.
Generellt är det dyrare i storstäder, och hos större revisionsföretag (t.ex KPMG, Öhrlings, Deloitte&Touch m.fl).

Vi betalar under tusen kr per år och då tar revisorn hand om deklarationerna åt hela familjen.

De är klart at hon kan skriva ett kvitto, men om hon tar betalt för ridlektioner utan att ha en F-skattsedel så är det svartjobb. Det är alltså inte smart att skriva ett kvitto, isåfall. Att sälja en moped (eller för den delen en häst) är inte samma sak.
Om du däremot köper mopeder, fixar till dem, och säljer dem, dvs har ett vinstsyfte, så är det en näringsverksamhet (eller möjligen en hobbyverksamhet, om det är en liten omfattning).

Är det verkligen så? Det finns ju ett fribellop på 999 kr. Om man som privatperson säljer en tjänst till en annan privatperson för maximalt 999 kr under ett år så behöver man inte ta ut någon moms på detta. Privatperson måste man ju räknas som när man håller på med hobbyverksamhet. (Sedan skall man då skatta för eventuell vinst av hobbyn men oftast har man ju större utgiften än inkomster för sin hobby.)

Denna 999 kronors-regel borde väl vara tillämplig i detta fall? Håller ni med eller ej? Jag är mycket intresserad av vad ni anser! Tack på förhand!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 618
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 257
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 306
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 873
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar