Eget företag eller hobbyverksamhet?

Sv: Eget företag eller hobbyverksamhet?

Knepigt. Jag pratade med skatteverket igår. Min ev hobbyverksamhet ska innefatta dekorationsmåleri, samt enklare annan målning (ex mindre reparationsmålning mm). Det är ju en tjänst. De sa att jag ska spara kvitto! el räkningar! jag lämnat till kunden för årsredovisning, samt därefter i 7 år. Antingen ska jag, el i de fall kunden ifrågasätter frånvaron av f-skatt, bet in soc egenavgifter på en särskild blankett som skatteverket har. Det ska betalas in en mån efter det att jag har fått bet. Jag får skaffa fram dessa blanketter och lämna till kunden. Det är inte svart då du betalar in dessa avgifter samt skatt! Så länge det bokförs exakt och kan kontrolleras är det ok! Kan ju vara nytt. Så länge det är just hobby och uppfyller de tre kriterierna de har för det.

Varför inte ansöka om FA-skatt istället och själv ansvara för den biten? Jag hade ju aldrig köpt något från en person som inte har F-skatt, utöver priset för tjänsten kan jag ju sedan bli krävd på skatten och arbetsgivaravgiften!

Är Det finns ju ett fribellop på 999 kr. Om man som privatperson säljer en tjänst till en annan privatperson för maximalt 999 kr under ett år så behöver man inte ta ut någon moms på detta.

Det handlar inte om MOMS, det handlar om INKOMSTSKATT. Som icke-momsregistrerad får du ALDRIG ta ut moms. Det är bedrägeri.

På förslag är att fribeloppet ska höjas till 10 000 kr för att komma från detta svartfusket.

En artikel om detta finns på bl a http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=1713218

Nej du kan aldrig bli krävd på det, det blir personen som gjort jobbet. Står helt ansvarig personligen som vid enskild firma. Om kunden frågar kan den få betala in avgiften om den vill. Vill ej ha FA skatt förräm jag studerat färdigt och satsar på det företag jag ska starta upp, nu handlar det om laglig inkomst på min hobby. :)

Citerar vad skatteverket svarade " Hobbyverksamhet går under inkomstslaget tjänst.Egenavgiften är 30.71% om du är född före -88 och 20.45% om du är född efter. Tillkommer inkomstskatt som är mellan 25-30% beroende på inkomstens storlek. Det finns ingen inkomstgräns mellan hobby resp näringsverksamhet utan vi bedömmer syftet med verksamheten. Om det ska vara näringsverks ska den vara självständig, varaktig samt ha vinstsyfte, annars räknas det som hobbyverks. Vi bedömmer från fall till fall. Hobbyverks registreras ej utan redovisas i deklaration på blankett T. Den som använder din tjänst kan om den vill bet in soc avg och skatt på en förenklad skattedeklaration. Då gör den det en månad efter att den bet dig resterande belopp. Kan ex vara i de fall någon frågar om du har F skatt och vill veta att du bet skatt, valfritt. Mvh Skatteverket"

Ursäkta, ska stå på blankett T2, inte T...:laugh:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 618
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 257
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 306
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 873
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar