Egentid med små barn, har lessnat...

Sv: Egentid med små barn, har lessnat...

Låter som om han flyr hemmet med sin hobby. Att han tar dig för givet att du ska passa barn och djur.

Du får sätta dig ner och prata med honom när du inte är arg. Att ta upp viktiga saker i ett gräl tror jag inte löser något. Kanske snarare att han känner för att åka igen för att slippa höra gnäll?
Är det även så att hans hobby kostar en hel del? Ifall han inte åker iväg så mycket skulle ni kunna dra ner på arbetstid för att kunna träffas mera.

Ifall ni har ett barn med handikapp borde ni kunna få hjälp ifrån kommunen. Varför är inte någon av er hemma med föräldradagar?

Varför blev du tvungen att prioritera bort din hobby medans hans får uppta närmare en halvtids jobb i veckan???

jag tycker att det är orimligt att han ska lägga nästan 2 veckor om året på privata nöjesresor utan oss andra..

2 veckor av årets 52 är ju som ett lingon i skogen, kan jag tycka..

Skaffa dig en egen hobby/res på semester och TA din egen egentid helt enkelt.

plus 4.5 till 15h i veckan för samma hobby? Det blir rätt mycket tid till egen hobby. Nu var det iof resorna TS störde sig mest på.

plus 4.5 till 15h i veckan för samma hobby? Det blir rätt mycket tid till egen hobby. Nu var det iof resorna TS störde sig mest på.

Hästtjejer brukar ägna mer tid än så åt sina älsklingar! ;) Även om TS inte gör det längre, är skillnaden i hållning påtaglig när det handlar om trådar där kvinnor inte 'får ha häst' för sina sambos...

Men det är ju skillnad ;)

Fast många tjejer som får barn gör ju sig av med hästarna eller drar ner på tiden i stallet till förmån för familjen. Kanske för att de inte hinner med sin hobby då mannen "måste" få ha kvar sin medans kvinnan blir låst hemma med barnen.

Men om yngsta barnet är för litet för dagis så måste det ju vara under ett år, och då borde ni fortfarande ha föräldradagar att ta av? Kan ni inte ta ut lite föräldraledighet istället för att jobba heltid bägge två och gå omlott?

Låter ohållbart i längden för mig. Jag har två barn också, en på snart 5 månader och en på 2 år. Och vi har en gård med hästar, katter, kaniner, höns, ungtuppar och allt arbete vad en gård kräver.
Jag har en sambo som jobbar väldigt mycket, snitt 50 timmar/vecka, ofta ringer han hem och säger att han blir sen. Är man chef så... :grin: Tåget missar han och han kommer hem lagom till ena barnet somnat. Dessa dagar är tuffa och när jag läser att du jobbar halvtid. Snälla, gör dig själv en tjänst, var föräldrarledig tills minsta barnet kan gå på dagis. Det är jättetufft att ha två barn, varav den minsta är så pass ung.
Jag tycker att din man kan ta över barnen när han kommer hem och sysslorna, så du får andas lite och då får mannen lite "insikt" och egentid med barnen och då gör vad du vill för en stund.
Från min man fick jag mycket förståelse när han var hemma själv och när den minsta föddes. Nu tar han hand om den store och gör MYCKET ute och tar barnen så jag kan rida/köra hästarna. Nu ringer han även hem och frågar hur det är och ibland vill han ta en pizza eller öl med arbetskamraterna, ibland skippar han. Du får nog ta ett riktigt prat med honom, inte när du är arg utan när du är lugn. Hoppas det löser sig!
Jag har löst djurens utfodringar genom att ha dottern i bärsele och den store får hjälpa till. Veden går som en dans. Han plockar i och ur skottkärran och jag kan tända i pannan.

Varför förstår jag inte!!!??? Hästarna tar ju inte så mycket tid om man har dem hemma.
Om vi hästtjejer byter ut denna hobby och ska gå på gym och dylikt är det helt okej då? Förstår inte dessa män som tycker så.
Min första sambo gick på gym 3-4 ggr/vecka och var borta 3 timmar varje gång. Han gnällde att jag varit i stallet, det var jag varje dag, men bara 1 ½ timme åt gången och 45 minuter ägnades åt ridningen. Förstår inte skillnaden. Finns väl en anledning till att han är ett ex... :grin:

Det här låter inte hållbart. Och jag tycker inte alls att du låter gnällig på något vis, själv hade jag blivit direkt tvärarg.

Ni lever ju ett otroligt tajt och stressat liv och att sambon sedan tankar energi och får vila ut på egen hand är ju trevligt för honom men det sätter ju dig i skiten totalt. Var är din återhämtning? Det är enorm skillnad mellan att ha en timmes egentid en vardag gentemot att åka bort flera dagar i streck.
Ni kanske gör tvärtom nästa gång, du drar och lämnar honom att skotta snö med två småbarn så kanske poletten trillar ner.

Att ta 2 semesterveckor av totalt 5(?) till semester på egen hand utan att ens ha en dialog med den man har barn ihop med hade inte känts rätt för mig.

Sedan undrar jag om du har fått ordentligt med vila och återhämtning efter graviditeten och förlossningen? Ta hand om dig och din kropp! Kram Sar

Varför förstår jag inte!!!??? Hästarna tar ju inte så mycket tid om man har dem hemma.
Om vi hästtjejer byter ut denna hobby och ska gå på gym och dylikt är det helt okej då? Förstår inte dessa män som tycker så.
Min första sambo gick på gym 3-4 ggr/vecka och var borta 3 timmar varje gång. Han gnällde att jag varit i stallet, det var jag varje dag, men bara 1 ½ timme åt gången och 45 minuter ägnades åt ridningen. Förstår inte skillnaden. Finns väl en anledning till att han är ett ex... :grin:

Självklart tar de tid även om man har dem hemma. Och de kostar betydligt mer än ett gymkort, vilket gör att man måste jobba för att få det hela att gå ihop. Jag har inte långt till stallet och att rykta, mocka, göra i ordning höpåsar och rida tar minst två timmar. De vi har hemma på gården kräver minst 1,5 timmar om man ska rida dem. det är klart att du kan ha en flock som går i en hage och inte gör någonting, vad man nu får ut av det, men de måste fortfarande skötas.

Senast ändrad:

Kanske för att de inte hinner med sin hobby då mannen "måste" få ha kvar sin medans kvinnan blir låst hemma med barnen.

De flesta män som jag känner har ingen hobby som kräver till närmelsevis lika mycket tid och resurser. Hästtjejer är verkligen ett släkte för sig. Jag tror de flesta kvinnor som har barn inser att de måste dra ner på ridningen om de öht ska se skymten av sina barn. Och de flesta går hellre hemma än jobbar, vilket gör att mannen är borta.

Jag känner folk där hon får dra med sig barnet i stallet (för visso fortfarande mammaledig) ha vagnen vid ridbanan fast manen är hemma. För han vill inte ändra sitt liv bara för att de fått barn. Vad han gör hemma medans hon får dra med barnet överallt, han sitter och surfar eller gräver i sitt trädgårdsland (så han skulle mycket väl kunna ha ett sovande barn brevid sig). Hans "hobby" är viktigare än hennes. Hon får arrangera ut sin mamma för att passa barnet fast han har tagit föräldradagar i stället för semester nu i sommar...

Min man ser till så att jag får rida. Han vet att jag behöver det. Jag får tävla en del oxå. Men då följer han med och jag har fixat barnvakt för att han inte ska behöva ha både mig, häst och barn med. Jag låter honom mecka med bilen eller ut och springa, ofta gör han det på kvällen när hon går och lägger sig så att jag får lite tid för mig själv.

När jag fick ta bort min ena häst i vårans var min man på att jag skulle skaffa en ny för att jag skulle få rida. Visst var jag ute flera timmar och red förr innan barnet, men då jobbade jag natt och hade hela dagarna till att rida. Nu måste jag vänta tills han kommer hem för att kunna rida. Fast nu brukar jag ha fixat allt så det bara är ridningen kvar.

Men ärligt den kvinnan måste haft problem med den karln innan de skaffade barn. Hoppades hon att han skulle förändras eller tyckte hon att det var värt det för att hon längtade så mycket efter barn. Jag tror folk borde tänka igenom det lite bättre innan de skaffar barn med någon och sen gnäller... Det är som sagt därför man har ex och man lär sig vad man ska fundera på när man träffar någon ny...

Det här låter inte hållbart. Och jag tycker inte alls att du låter gnällig på något vis, själv hade jag blivit direkt tvärarg.

Ni lever ju ett otroligt tajt och stressat liv och att sambon sedan tankar energi och får vila ut på egen hand är ju trevligt för honom men det sätter ju dig i skiten totalt. Var är din återhämtning? Det är enorm skillnad mellan att ha en timmes egentid en vardag gentemot att åka bort flera dagar i streck.
Ni kanske gör tvärtom nästa gång, du drar och lämnar honom att skotta snö med två småbarn så kanske poletten trillar ner.

Att ta 2 semesterveckor av totalt 5(?) till semester på egen hand utan att ens ha en dialog med den man har barn ihop med hade inte känts rätt för mig.

Sedan undrar jag om du har fått ordentligt med vila och återhämtning efter graviditeten och förlossningen? Ta hand om dig och din kropp! Kram Sar

Jag lånar ditt inlägg för det är precis som jag satt och tänkte själv.

Vad skulle sambon säga om ts tar en vecka ledigt och bokar en resa och berättar det efteråt? Ridresa kanske... :devil:

Jag blir uppriktigt sagt förbannad. Oavsett hobby och intresse så har man ju valt att skaffa barn och bli en familj med allt vad det innebär. Och för mig innebär det att man sätter Familjen först. Om min sambo började dra iväg på resor och träna 10-15 timmar i veckan skulle jag bli galen. Fast jag har häst...

Tänkte precis likadant.

kl
Då ts diskussioner med mannen inte verkar fungera, vore det lättaste att själv boka en resa utan att diskutera med mannen. Om han fattar efter det så är det ju bra, och om han inte fattar så skulle jag allvarligt fundera på a)om jag vill bo kvar b)om jag fortfarande vill vara tillsammans med mannen

Jag vill bara påpeka att hon har aldrig gnällt. Skulle troligtvis aldrig gnälla. Men jag ser och hör och läser mellan raderna...

Jag tror att det enda sättet att få honom att förstå är att ge honom lite av sin egen medicin. Han fattar inte hur jobbigt du tycker att det är. Han fattar inte hur det är att vara själv hemma i flera dagar. Och hur ska han kunna förstå det när han aldrig fått uppleva det?!

Boka en resa med en god vän och åk iväg. Lämna honom med barnen i en vecka så att han får ta hand om allting helt själv. Om han inte får erfarenheten av det kommer han aldrig att förstå.

Detta handlar ju inte om resorna egentligen, utan att han tar dig för givet och inte prioriterar dig och barnen. Så sluta skylla på resorna! Och sluta vara sur när han kommer hem! Vem vill komma hem till en sur partner liksom? Snacka om att ta kol på ett förhållande genom att få en person att må dåligt så fort denne kommer hem. Få honom att vilja vara hemma istället!

Jag förstår att du vill att han ska vilja av egen maskin, men det tror jag inte kommer att hända ifall han inte inser hur tomt och ensamt det är att vara hemma själv en vecka med barnen och allt som behöver skötas på gården.

KL och tillägg till ramonas:

Res på vintern när det är kallt och snö. Ju jävligare desto bättre... :devil:

Sen skulle jag vilja säga att det är jättesvårt att inte vara sur. Men det är mer konstruktivt att bli snabbt arg och sen lämna det. Att vara sur tär på hela familjen. (been there...) Men det som du kanske måste göra är att skaffa dig en handlingsplan och ta reda på hur långt du vill gå. För din egen skull. Men det är skitsvårt, jag vet...

Självklart tar de tid även om man har dem hemma. Och de kostar betydligt mer än ett gymkort, vilket gör att man måste jobba för att få det hela att gå ihop. Jag har inte långt till stallet och att rykta, mocka, göra i ordning höpåsar och rida tar minst två timmar. De vi har hemma på gården kräver minst 1,5 timmar om man ska rida dem. det är klart att du kan ha en flock som går i en hage och inte gör någonting, vad man nu får ut av det, men de måste fortfarande skötas.

Att de kostar mer än ett gymkort är sant. Men nu jämförde jag tiden på gymmet och inte priset på hobbies.
Det är väl olika, jag kör/rider min häst i ca 45 minuter. Det blur längre de dagar sambon är hemma, för då rider jag när barnen sover. Det räcker för mig och hästen. De behöver väl inte gå och skrota i hagen för att jag inte rider i 1 ½ timme!? :confused:
Hästar måste skötas dagligen, men inte står man och putsar hästen i flera timmar, utan gör det nödvändigaste.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 172
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 097
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30