Egentid med flera hundar?

Problematisk

Trådstartare
Fråga till er som har fler än en hund. Hur ofta gör ni något på tu man hand med bara en av hundarna? Vad gör ni då? Hur många hundar har ni och är det nån skillnad i hur mycket egentid de får med dig?

I princip aldrig. Det känns helt onödigt. Jag har två hundar och det enda som händer om inte båda är med är att allt blir tråkigare, både för hundarna och för mig. Det närmsta vi kommer egentid är när jag tränar rallylydnad med dem, men då har jag med båda och växlar mellan dem så att jag kör någon minut med den ena, någon minut med den andra, tillbaka till den första osv.

Det sker ganska regelbundet. Att husse tar den ena på promenad, att jag åker iväg och tävlar och bara tar med aktuell hund, vid träning, vid deltagande på läger och träningsdagar om jag bara anmäler ena hunden, osv. Har jag med båda vid träning så får de ett varsitt pass, ifrån varandra. Byter alltså inte förrän träningen är klar med den första.

Jag har 3 hundar och försöker ge dom egentid nån gång i veckan. Vad vi gör då är lite olika från hund till hund. Kan vara en cykeltur, promenad, fysiobesök osv. Den yngsta är valp så just nu åker vi på lite fler egna utflykter än vad de vuxna får. Sen får de egentid varje dag i form av tid där jag enbart fokuserar på en i taget med tex lydnadsträning, spår, lek och gos.

Aldrig någonsin,höll på med det där förr men det ingen som helst anledning till varför nu. Vi går långa promenader tillsammans och när vi tränar får dom sin egentid. På skogspromenaderna får dom enskild uppmärksamhet trots att vi är ute ihop jag kallar in dom efter namn och dom får söka köttbullar tillsammans :) tycker bara det känns onödigt att inte motionera alla samtidigt då jag vill att alla ska få så mycket som möjligt:)

Ganska ofta, inte för syftet egentid men för att vi tränar lite olika med olika hundar. Nu i helgen ska Nessie få massa egentid med mig då vi åker på valläger, dessutom åker vi numera på rallytävlingarna själva då de andra hundarna inte tävlar i fortsättningsklassen än. Nano var iväg själv med husse idag på agilitykurs som de har på måndagar. Nike fick egentid häromdagen då jag cyklat de andra två och tog ut henne själv och kastade lite boll till henne och igår var husse och tränade agility med henne, de andra två hade tävlat dagen innan så de fick nöja sig med promenad. Vi tränar och tävlar såklart en hel del tillsammans också, husse satsar dock mer på agilityn än vad jag gör och jag tränar mer rallylydnad och lydnad. Det smidigaste är såklart att packa alla vovvarna i bilen och träna allihopa på en gång men det inte alltid det blir så.

Fråga till er som har fler än en hund. Hur ofta gör ni något på tu man hand med bara en av hundarna? Vad gör ni då? Hur många hundar har ni och är det nån skillnad i hur mycket egentid de får med dig?

Jag har tre jakthundar och man släpper i princip aldrig två hundar samtidigt, därför får mina ganska mycket egentid under hösten/vintern. Oftast har jag med mig två wachtelhundar till klövjakterna, men jagar med en hund/såt. Labben jagar jag fågel med och då är han i regel med ensam hela dagen.
Under resten av året är det framförallt labben som får mest egentid, eftersom vi tränar mycket.
Jag tycker att det gör ganska stor skillnad med egentid, och försöker få in det så mycket som möjligt med dem, även om det bara blir korta stunder under en dag.

Jag har fem och de tränas skilt, så en del egentid blir det förstås. Eller inte så mycket tid eftersom en träning tar typ fem minuter några gånger i veckan.

Igår tränade jag tikarna, men egentiden var just 5-10 minuter per hund.

Alla tävlar inte och alla åker inte alltid på samma träning så lite olika konstellationer är det nog förstås, men inte egentid bara för att ha egentid.

inte så mycket egentid vad gäller motion - däremot är dom olika och får egentid vad gäller lek och lite träning. Skalman kan jag sätta på svampsök eller föremålssök under promenaderna, valpen kan jag träna lite plats, sitt, vänta med. Tanten vill mest leta godis :laugh: Hanen har stort rörelsebehov och vill få explodera ur sig lite energi kroppsligt. valpen gör det några meter sen letar hon harskit......tanten får inte vara lös då hon jagar (och är en elak jäkel mot vissa hundar).

Tanten är den som får mest uppmärksamhet nattetid - hon sover närmast och har sin plats sen 9 år tillbaka i min nacke. Hon är ingen kelhund, men vill vara nära när vi sover. Vi leker även lite hemmavid det lilla hon vill leka. Så även om dom motioneras samtidigt, så görs lite olika saker emellanåt varje dag. Ibland kör jag nosework med hanen och då får dom andra två vänta och prova nåhgra småpass själva en och en. I övrigt är dom tillsammans typ hela tiden :)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 450
Senast: ildiko
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 329
Senast: Tonto
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 450
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V