Egenmäktigt förfarande?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Egenmäktigt förfarande?

Jag har själv varit i den sitsen att folk olovandes kommit och ridit hemma hos mig och om dessa personer finns bara en sak att säga J-a idioter! :devil: :devil:

Att förutsätta att man får rida på någon annans iordningställda mark och hänvisa till allemansrätt och annat ( mobbing !! ) tyder inte bara på låg intelligens utan även på total brist på ansvar och moral.

Att sköta om och anlägga en ridbana kostar för det första pengar.

För det andra så har man som ägare full laglig rätt att själv bestämma vem och varför folk få nyttja ens anläggning. Finns väl ingen anledning att man skall bedriva välgörenhet som någon skrev här.

Nej mitt tips är att du talar om för den här personen en gång för alla vad som gäller. Sätt lås på din ridbana ( varför skall man behöva göra detta? :crazy: )

Se till att de som du vill ha hemma hos dig vet vad som gäller angående de som inte får vara där osv.

Mobbing är det inte på något sätt. Det är att värna om sig själv och sitt privatliv. Den som tycker detta är mobbing måste tycka det är självklart att gå hem till vem som helst och lägga sig på soffan och sova.

ps, Dessutom är det så att de personer som beter sig på detta vis garanterat är samma personer som rider rakt över bondens nysådda åkrar etc och hänvisar till allemansrätten. Allemansrätten kommer till slut att försvinna på grund av dessa typer.

Senast ändrad av en moderator:

Nähädu där vill jag INTE ha en sån tråd efter hur det har blivit här

Att diskutera hurvida vem som har rätt eller fel i denna fråga går inte att avgöra då det är individuellt vad var & en tycker.

Så jag betackar mig för att få ännu en tj***stråd :crazy:

he he, har man valt att vara moderator på gnägg så har man ;) :rofl: :rofl: :rofl:

Jag lovar, att jag inte tänker starta en sådan tråd (verkar totalt meningslös), men nog skulle den höra hemma på Gnägg :angel:.

piamar skrev:
hej jo tyvärr idetta fallet kan det nog vara en väl görenhets inrättning
och vad är det för fel med att ha en väl görenhet som ridplan,?
om det är den enda ridplanen som finns låt ryttaren vara där?
jag tycker inte om om du inte iklart text kan tala om var skon klämmer vad handlar bråket om igentligen,ryttare har exakt lika stor rätt att rida där som ALLA ANDRA RYTTARE!
och ni kan inte neka den att vara där heller tyvärr,vad gäller betalning
för utnyttjande av eran anläggning så går det att ordna vid ett senare till fälle!var glad att folk vill vara där och förresten akta dig för
att själva hamna i dålig dager hos övriga häst folk som vill nyttja din anläggning vad fan är inte alla människor av kött och blod oxå?
kan du inte bedriva humanism och före gå med gott exempel?
vem fan tror du att du är? nej skärpning tack!
man kan inte ut peka enskild person som oönskad där på ridplanen,men alla andra får vara där nej nu jävlar ,idioter till mobbning ! ge fan iatt jävlas åtminstone använd den lilla jävla hjärna du ,du har ,din ynkrygg som inte kan ge fan i folk!
stå upp för dig själv åtminstone ,och ridplanen lyder under allemansrätten ! och gör du något annat så får du ta konsekvenserna
själv,! eller hur! vill du vara en dum gnidare till varje pris och inte kan ge avkall på någonting,.....för din prestige skull ?
jag tänker inte vara din röv slickare ,hoppas ingen annna är det heller!

För det första har varken du eller någon annan här med orsaken att göra det ska du ha väldugt klart för dig.
För det andra tycker jag att du ska vårda ditt språk och tänka på hur du själv uppför dig innan du hoppar på andra människor.
Vad är dig som får dig att tro att jag har nån anläggning?. Jag bedriver ingen verksamhet överhuvudtaget.
Om du inte har något vettigt i sakfrågan att komma med så tycker inte jag att du ska ödsla din tid på denna tråd.
Jag ställde en juridisk fråga och inget annat.

Tusen Tack
Detta är ju exakt vad jag sökte :)
:bow: :bow: :bow:

Ber om ursäkt att det spårat ur.
Det var absolut inte min mening.
Jag ville bara veta vilken juridisk rätt jag hade :(

Du har all juridisk rätt på din sida.

Själv har jag för en del år sedan hittat vilt främmande ryttare i vårt privata ridhus. En del människor är fräcka som f-n. Att behöva sätta lås på en stor skjutport in till ridhuset som ligger på vår privata gårdsplan, är inte det första man tänker på när man bygger.

Eftersom vi bara har islandshästar som gör att vi max behöver harva nån gång i veckan, märker jag direkt om någon stor häst varit inne i ridhuset och sparkat upp vårt fina töltunderlag.

Detta hände alltid när vi inte var hemma, men en dag tog jag dem på bar gärning. Två, i alla fall myndiga, ryttare på stora hästar. Jag har väl aldrig blivit så otrevligt bemött någongång som när jag undrade vad de höll på med. Inte ens vid mötet med pappan och de tjuvridande barnen som jag skrev en tråd om för länge sedan.

De vägrade rida därifrån och vägrade tala om vilka de var och varifrån de kom, jag blev utskälld efter noter och det skadade väl ingen när ridhuset ändå var tomt osv osv.

Till slut gick jag efter longerpisken som hängde på en krok och hotade att skrämma ut hästarna ur ridhuset om de inte gav sig iväg.
Numera sitter det ett hänglås på dörren till ridhuset.

:bow: det var ju snällt :bow:

Men jag vet att den spårar ur så därför vill jag INTE ha en och så får du den här för att du tipsade dom om Gnägg :mad: ;)

Jag kan hålla med om en del inkl det :angel:

Har följt denna tråd och kan bara säga fy!

Hur fräcka kan människor vara egentligen? Det är ju självklart att man frågar innan man lånar ett ridhus/paddock. Man lägger ju inte ner många sköna tusen på en bana för att andra skall använda gratis! Jag hade blivit komplett galen!

Skicka en räkning och lås grinden! Fy katten för sådana människor!

Senast ändrad av en moderator:

piamar skrev:
jag tycker inte om om du inte iklart text kan tala om var skon klämmer vad handlar bråket om igentligen,ryttare har exakt lika stor rätt att rida där som ALLA ANDRA RYTTARE!
och ni kan inte neka den att vara där heller tyvärr,vad gäller betalning
för utnyttjande av eran anläggning så går det att ordna vid ett senare till fälle!var glad att folk vill vara där och förresten akta dig för
att själva hamna i dålig dager hos övriga häst folk som vill nyttja din anläggning vad fan är inte alla människor av kött och blod oxå?
kan du inte bedriva humanism och före gå med gott exempel?
vem fan tror du att du är? nej skärpning tack!
man kan inte ut peka enskild person som oönskad där på ridplanen,men alla andra får vara där nej nu jävlar ,idioter till mobbning ! ge fan iatt jävlas åtminstone använd den lilla jävla hjärna du ,du har ,din ynkrygg som inte kan ge fan i folk!
stå upp för dig själv åtminstone ,och ridplanen lyder under allemansrätten ! och gör du något annat så får du ta konsekvenserna
själv,! eller hur! vill du vara en dum gnidare till varje pris och inte kan ge avkall på någonting,.....för din prestige skull ?
jag tänker inte vara din röv slickare ,hoppas ingen annna är det heller!

Men snälla männska!
SJÄLVKLART är hon i sin fulla rätt att förbjuda folk att nyttja banan bäst hon vill! Varför skulle hon inte få göra det? Det är ju hon som betalat för den och lagt ner arbete på den! Och det är på hennes mark.

Det är som att säga att "alla skulle få utnyttja och rida din häst, om de inte hade någon egen! Var lite just och bjussa på det va! Det är ju synd om alla barnen i byn som inte har någon egen häst!" Jodu!

Sammet skrev:
Det är som att säga att "alla skulle få utnyttja och rida din häst, om de inte hade någon egen! Var lite just och bjussa på det va! Det är ju synd om alla barnen i byn som inte har någon egen häst!" Jodu!
Ja, det är väl bara att gå in i stallet och sadla kusen utan att ens fråga om lov... ;)

Skulle nästan tro det som hon låter! :crazy:
Men det kanske är där skon klämmer? :confused: :idea:

hej vad är det för skillnad om en häst går på ridplanen eller hur
om 100 till går där,men jag skulle inte ens sätta mina hovar på denna
ridplanen om jag visste att jag var portad, aldrig för att undvika bråk.
men jag har bara sagt mina åsikter,i detta fallet...
om en eller 110 är det spelar väl för fan ingen roll..pengarna kommer jag noga att betala för uttnyttjande av annans ridplan och ett brev med tack för lånet.
jag byter helt enkelt rid anläggning med nya kompisar.
tack för lånet! håll till godo . :banana: :bump: :banana: :devil: :devil:

Det är inte att det är en till häst som rids där som är problemet, utan att det är en viss ryttare som inte får rida där. Detta pga. något denna får skylla sig själv för troligast!

Och sedan att du inte förstår att det inte är en ridanläggning utan hennes PRIVATA gård med lika privata ridplan!

Så om du bygger en pool i din trädgård är vi alla välkomna att bada? En eller 110 badgäster spelar väl ingen roll?

Du har dessutom sagt mer än dina åsikter i det här fallet - utöver att vara rent ut otrevlig har du kommit med en hel del faktafel om bl a allemansrätten. Du vet den som vi inte kommer ha kvar så länge till pga såna som resonerar som du.

Senast ändrad:

Först och främst, det är ingen ridanläggning. Det är en ridbana som finns på någons gård, dvs hemma hos någon. Besökare har ingen rätt att olovandes utnyttja faciliteter som finns vid någons hem. Det spelar ingen roll om det är en tennisbana, ridbana eller pool.

Det är också självklart att det är gårdsägarens rättighet att själv välja vilka som ska få använda ridbanan. Det spelar ingen roll att övriga grannar får använda ridbanan om du inte fått eget tillstånd att göra samma sak. Det är strunt samma om du betalar eller inte. Ridbanan är inte en allmän anläggning utan en privatpersons egendom.

Jag lånar gärna ut både saker och mark, om det frågas först. Sker användande utan att det frågats så blir det totalförbud att använda det som tillhör mig oavsett om man betalar eller ej. Det har med respekt att göra.

piamar skrev:
Du verkar ju OTROLIG!!! :o
Så; om du har en stor altan hemma med solstolar och bjuder in dina vänner att sola i dem så har ALLA i hela grannskapet rätt att sitta där när de vill även fast de INTE är inbjudna?!?!? Hallå?!?!?!? Har du alla hemma???

Lyder din altan och tomt också under allemansrätten????

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 147
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 301
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 236
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar