Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
HD skrev:Jodå jag har allt funderat på alternativet att kunna låsa på nåt vis.
Det tråkiga är att jag då låser ute även dom som faktiskt har lov att rida på banan och det skulle jag hellst vilja slippa.
TomasN skrev:Jag tror faktiskt det är som Boj skriver. Det lärde jag mig när jag läste polislära och lite juridik.
Hemfridsbrott gäller enbart din bodstad och tomt. Med tomt räknas i detta fallet nog endast trädgården och inte all mark runt omkring din näringsfastighet. Det här beror ju på hur domstolarna tolkar det men jag tror faktiskt inte att intrång på en ridbana kan bli hemfridsbrott. Du bor ju inte på ridbanan.
Sen är dej ju intressant när och hur man kan ta betalt för en markanläggning man byggt för dyra pengar. Vissa hävdar ju att tex ridbanor som ligger i skogen ingår i allemansrätten. Är det då samma sak med fotbollsplaner, golfbanor och tennisbanor?
HD skrev:Jodå jag har allt funderat på alternativet att kunna låsa på nåt vis.
Det tråkiga är att jag då låser ute även dom som faktiskt har lov att rida på banan och det skulle jag hellst vilja slippa.
Jo, det är ridbaneägarens alldeles lagliga rätt.man kan inte ut peka enskild person som oönskad där på ridplanen
Nej, enligt de uppgifter som lämnats av ridbaneägaren så gör den inte det.och ridplanen lyder under allemansrätten
piamar skrev:hej jo tyvärr idetta fallet kan det nog vara en väl görenhets inrättning
och vad är det för fel med att ha en väl görenhet som ridplan,?
om det är den enda ridplanen som finns låt ryttaren vara där?
jag tycker inte om om du inte iklart text kan tala om var skon klämmer vad handlar bråket om igentligen,ryttare har exakt lika stor rätt att rida där som ALLA ANDRA RYTTARE!
och ni kan inte neka den att vara där heller tyvärr,vad gäller betalning
för utnyttjande av eran anläggning så går det att ordna vid ett senare till fälle!var glad att folk vill vara där och förresten akta dig för
att själva hamna i dålig dager hos övriga häst folk som vill nyttja din anläggning vad fan är inte alla människor av kött och blod oxå?
kan du inte bedriva humanism och före gå med gott exempel?
vem fan tror du att du är? nej skärpning tack!
man kan inte ut peka enskild person som oönskad där på ridplanen,men alla andra får vara där nej nu jävlar ,idioter till mobbning ! ge fan iatt jävlas åtminstone använd den lilla jävla hjärna du ,du har ,din ynkrygg som inte kan ge fan i folk!
stå upp för dig själv åtminstone ,och ridplanen lyder under allemansrätten ! och gör du något annat så får du ta konsekvenserna
själv,! eller hur! vill du vara en dum gnidare till varje pris och inte kan ge avkall på någonting,.....för din prestige skull ?
jag tänker inte vara din röv slickare ,hoppas ingen annna är det heller!