Egenmäktigt förfarande?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Egenmäktigt förfarande?

Varför skall man tillåta andra att gratis utnyttja ens ägodelar? Att äga en hästgård är ingen välgörenhetsinrättning.

Tillåter du andra att rida din häst eller köra din bil? Om grannen vill utnyttja din parkeringsplats, tillåter du det?

HD skrev:
Jodå jag har allt funderat på alternativet att kunna låsa på nåt vis.
Det tråkiga är att jag då låser ute även dom som faktiskt har lov att rida på banan och det skulle jag hellst vilja slippa.

Inte ska du behöva låsa! Av princip hade jag aldrig gjort det. Vi som inte ens låser dörren.. och låter bilnycklar sitta i. :o

Alltså, en stor fet spark i rumpan på personen som använder ridbanan utan lov! Jag hade gladeligen gjort som flera andra här har sagt, polisanmält, skickat fakturor, låst, satt upp skyltar mm mm, allt jag kunde komma på :devil:

Andledningen till varför personen i fråga inte är välkommen har
som jag ser det ingen som helst betydelse för någon annan än mig och personen i fråga.
H*n är mycket väl medveten om varför.
Jag tänker heller inte här skriva ut någon anledning för det handlar inte om det utan sakfrågan var vilka rättigheter jag som ägare har ang min igen gårdsplan.
Att tala med personen i fråga hjälper ju inte då skulle jag ju inte sitta i den position som jag gör idag.

I vilket fall som helst så ska du inte behöva ha någon du inte vill på din ridbana och gård. Sedan vad den juridiska termen ska kallas är lite svårare. Vissa saker som t ex olaga intrång är ganska svårt att precisera och har i vissa fall ett mycket lågt straffvärde och därmed också låg prioritet inom rättsväsendet. Att läsa i den "blåboken" är svårt. Många som trott att dom läst något svart på vitt i den har blivit lurade. För att förstå och tolka en lag behöver man läsa förarbeten (som ofta är skriven på en lättare svenska) och eventuella rättsfall. Det är ju bara att titta dommar från Tingsrätten som ändras i Hovrätten och t o m en tredje gång i HD. Detta för att få prejudikat på hur en lag ska tolkas.

Allemansrätten gäller i vilket fall inte. Den gäller för skog och mark inte tomt och anläggningar. Däremot gäller den på golfbanor utom på greenen, den är anlagd.
Även nödvärnsrätten gäller och ger dig rätt att om det så behövs avhysa någon med våld. Vilket jag hoppas inte ska bli aktuellt här.

Lättast är nog att ta kontakt med någon jurist och få riktigt uträtt vilka lagrum som gäller. Kan ju vara lite lättare också att prata direkt med någon för att reda ut alla omständigheter. Det blir ibland lite hackat och malet här på trådarna. Är du med i LRF så har du fri konsultation en gång varje år tror jag. Även andra advokater och jurister kan ha fri rådgivning.

piamar, vore det min mark skulle jag INTE låta en icke önskvärd person rida där. Det är heller inte mitt besvär vart dom rider. Skaffar du häst får du se till att få tillstånd där du vill rida, för det finns markägare att fråga t ex. Det är inte någon annans skyldighet att sponsra ditt intresse.

HD, lås och skylt(ar) - stora och tydliga. Och sen polisanmäl och skicka räkning.

TomasN skrev:
Jag tror faktiskt det är som Boj skriver. Det lärde jag mig när jag läste polislära och lite juridik.

Hemfridsbrott gäller enbart din bodstad och tomt. Med tomt räknas i detta fallet nog endast trädgården och inte all mark runt omkring din näringsfastighet. Det här beror ju på hur domstolarna tolkar det men jag tror faktiskt inte att intrång på en ridbana kan bli hemfridsbrott. Du bor ju inte på ridbanan.

Sen är dej ju intressant när och hur man kan ta betalt för en markanläggning man byggt för dyra pengar. Vissa hävdar ju att tex ridbanor som ligger i skogen ingår i allemansrätten. Är det då samma sak med fotbollsplaner, golfbanor och tennisbanor?

Här:

6 § Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.
Intränger eller kvarstannar någon eljest obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe, dömes för olaga intrång till böter.
Är brott som i första eller andra stycket sägs grovt, dömes till fängelse i högst två år.

Saxat från:
http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19620700.HTM

Brottsbalk (1962:700)
4 kap. Om brott mot frihet och frid

Samt:
Hemfridsbrott föreligger om någon ¡Éolovligen intränger
eller kvarstannar där annan har sin bostad,
vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg¡É. Inkräktaren
kan dömas till böter (eller undantagsvis
fängelse).
Man måste alltså hålla sig borta från annans
¡Égård¡É. Dit räknas inte bara avskilda gårdsplaner
där inga utomstående får passera utan också mindre
villaträdgårdar och dylikt, kanske också andra
områden intill bostadshus som är avskärmade för
insyn genom häckar eller staket. Sådan mark är absolut
skyddad och får inte ens beträdas på vägar
eller trädgårdsgångar

Och:
Huvudtanken bakom regeln i 12 kap. 4 § är ganska
klar. I stort sett blir det utslagsgivande, hur
långt markägarens hemfridsintresse rimligen kan
anses gå. På det området är han skyddad. En tomt i
lagens mening är alltså vidsträckt omkring bostadshus,
men betydligt mindre runt ekonomibyggnader,
båthus och badhus. Den förekommer knappast alls
vid till exempel ängslador. Tomt finns vidare i princip
bara kring byggnader.

Saxat från: www.orno.nu/aktuellt/alleman03.pdf

HD skrev:
Jodå jag har allt funderat på alternativet att kunna låsa på nåt vis.
Det tråkiga är att jag då låser ute även dom som faktiskt har lov att rida på banan och det skulle jag hellst vilja slippa.

Om de som FÅR rida på banan vet vart nyckeln förvaras så löser du problemet och får slut på hela debatten. Som jag ser det är det ditt absolut enklaste val och lösning om du inte ska ge dig in i processande i evighet. Slöseri med så mycket irritation över något som du kan lösa genom att sätta lås och delge de som får rida vart de kan få tag i nyckeln. Det är så jobbigt att gå och vara irriterad jämt, på detta sättet löser du problemet med den oerhört fräcka personen som mot din medgivelse rider på din privata ridbana!

hej jo tyvärr idetta fallet kan det nog vara en väl görenhets inrättning
och vad är det för fel med att ha en väl görenhet som ridplan,?
om det är den enda ridplanen som finns låt ryttaren vara där?
jag tycker inte om om du inte iklart text kan tala om var skon klämmer vad handlar bråket om igentligen,ryttare har exakt lika stor rätt att rida där som ALLA ANDRA RYTTARE!
och ni kan inte neka den att vara där heller tyvärr,vad gäller betalning
för utnyttjande av eran anläggning så går det att ordna vid ett senare till fälle!var glad att folk vill vara där och förresten akta dig för
att själva hamna i dålig dager hos övriga häst folk som vill nyttja din anläggning vad fan är inte alla människor av kött och blod oxå?
kan du inte bedriva humanism och före gå med gott exempel?
vem fan tror du att du är? nej skärpning tack!
man kan inte ut peka enskild person som oönskad där på ridplanen,men alla andra får vara där nej nu jävlar ,idioter till mobbning ! ge fan iatt jävlas åtminstone använd den lilla jävla hjärna du ,du har ,din ynkrygg som inte kan ge fan i folk!
stå upp för dig själv åtminstone ,och ridplanen lyder under allemansrätten ! och gör du något annat så får du ta konsekvenserna
själv,! eller hur! vill du vara en dum gnidare till varje pris och inte kan ge avkall på någonting,.....för din prestige skull ?
jag tänker inte vara din röv slickare ,hoppas ingen annna är det heller!

Men hur förvirrad är du på en skala??? :crazy:

Ridbanan är ju på hennes gårdsplan, skulle du vilja ha vem som helst springande där? Bara för att vara snäll?

Det finns nog en anledning till att hon inte vill ha just denna människa ridande på sin plan, och hon har ingen som helst skyldighet att låna ut den till "alla". :mad:

Jag tror att piamar ar personen som inte far rida dar och av vad hon skrivit har skulle jag inte heller vilja ha nagot med henne att gora :mad:

Varför i hela friden ska man låta sig utnyttjas bara för att man har en ridplan? Det kostar en hel del att hålla en ridbana i god form, varför ska det vara gratis för vissa?! Är det OK att låna andras grejor i tid och otid bara för att man inte själv kan/vill/orkar/har råd?

Du är verkligen ett dåligt föredöme, du är precis en sådan person som bönder och andra markägare ser som urtypen för hästägare. Någon som anser sig stå över lag och rätt...

Till trådskaparen: jag hade helt klart satt upp en skylt som tydligt anger att det kostar 200 kr/gång att utnyttja paddocken (eller annat hårresande pris/gång). Sedan är det upp till var och en som rider att bestämma om det är värt det eller inte :p

(vet andra som har lyckats på detta sätt)

Om du anlägger en privat ridbana på din egen gård har du naturligtvis själv rätt att bestämma vem som ska rida där.

Dessutom undrar jag vem du tror att du är som uttrycker dig som du gör.

Det bär mig emot att svara på ett inlägg med så låg argumentationsnivå, men:

man kan inte ut peka enskild person som oönskad där på ridplanen
Jo, det är ridbaneägarens alldeles lagliga rätt.

och ridplanen lyder under allemansrätten
Nej, enligt de uppgifter som lämnats av ridbaneägaren så gör den inte det.

Piamar: Ärligt talat :confused: Jag tror också att det är DU som är personen som inte får rida på hennes ridbana och jag förstår med tanke på dina inlägg att du inte får göra det heller. Sök hjälp människa!!!

Fatta att det INTE är din rätt att rida vart du vill.

Fatta att ägaren till banan har rätt att utestänga bara dig och låta hela övriga världen rida där om hon nu så vill.

Vem tror du att du är som tror att du kan vara någon slags parasit på andras ägodelar.

Hade du betett dig som en vanlig funtad människa hade säkert du också fått rida där tillsammans med dom andra men eftersom du inte får det finns det säkert en alldeles logisk förklaring till det.

Ett tips dock: Det kan ju faktiskt ha med DIG och DIN attityd att göra :idea:
Har du tänkt på det :eek:

Förstår du vad du skriver :confused:

Att någon skulle rida in i min paddock olovandes skulle göra mig rasande, dom som har rätt att vara där har JAG gett tillåtelse till & ingen annan.
Att någon bara skulle använda utan lov och om jag inte ville att JUST den ryttaren få vara där är det jag som bestämmer
hemma på min tomt är det jag som bestämmer och ingen annan

Fattar inte hur du får ihop att HD inte bestämmer :confused: och att hon ska bli kompis med männinskan :confused: isf hade hon väl varit det, eller :confused:

Man driver väl ingen välgörenhet mot allt & alla bara för att man har en egen gård :confused:

Vakna ur din fanatsi :D

Kanske är det du som rider där :angel:

MEN MÄNNISKA, läs ditt inlägg högt och hör hur du låter :eek: !

Kan inte göra annat än att fundera om det månne är du som inte får använda banan, och med handen på hjärtat, hade du visat på samma beteende i "verkliga livet" och klampat in olovandes på min bana, hade jag släppt rottweilarna efter dig :devil: .

piamar skrev:
hej jo tyvärr idetta fallet kan det nog vara en väl görenhets inrättning
och vad är det för fel med att ha en väl görenhet som ridplan,?
om det är den enda ridplanen som finns låt ryttaren vara där?
jag tycker inte om om du inte iklart text kan tala om var skon klämmer vad handlar bråket om igentligen,ryttare har exakt lika stor rätt att rida där som ALLA ANDRA RYTTARE!
och ni kan inte neka den att vara där heller tyvärr,vad gäller betalning
för utnyttjande av eran anläggning så går det att ordna vid ett senare till fälle!var glad att folk vill vara där och förresten akta dig för
att själva hamna i dålig dager hos övriga häst folk som vill nyttja din anläggning vad fan är inte alla människor av kött och blod oxå?
kan du inte bedriva humanism och före gå med gott exempel?
vem fan tror du att du är? nej skärpning tack!
man kan inte ut peka enskild person som oönskad där på ridplanen,men alla andra får vara där nej nu jävlar ,idioter till mobbning ! ge fan iatt jävlas åtminstone använd den lilla jävla hjärna du ,du har ,din ynkrygg som inte kan ge fan i folk!
stå upp för dig själv åtminstone ,och ridplanen lyder under allemansrätten ! och gör du något annat så får du ta konsekvenserna
själv,! eller hur! vill du vara en dum gnidare till varje pris och inte kan ge avkall på någonting,.....för din prestige skull ?
jag tänker inte vara din röv slickare ,hoppas ingen annna är det heller!

Snälla du, patetiskt sätt att uppföra sig på. Tänk på hur många som läser ditt dravel. Fö. har jag anmält ditt inlägg till moderatorn.

Sök hjälp.

Under Hästverksam är tanken att man ska diskutera exempelvis ekonomiska och juridiska aspekter. Jag föreslår att vi slutar att debattera om det är mobbing att förbjuda någon att rida på en och återgår till vad lagen säger. Vidare så är det också lämpligt att ge så få kringdetaljer som möjligt kan ge ledtrådar till vem som är inblandad i eventuell konflikt då vi bör undvika att diskutera personer som går att identifiera.

Den som vill diskutera om det är taskigt/mobbing att inte få rida på privata ridbanor bör lämpligen starta en tråd under Gnägg.

Lobelia//Moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 147
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 301
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 236
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar