Egen mat-enkät

Sv: Egen mat-enkät

cillamuffins skrev:
det här är ju en hel vetenskap... hur vet man om man måste tillsätta extra vitaminer över huvud taget?

Men visst är den en rolig vetenskap?! Jag tycker det är jättekul att räkna och grunna, och hundarna sitter nedanför och drägglar... :d

cillamuffins,
Du har fått PM...

Skickar ett till dig med, Trissa...

(Detta kan nog låta lite hemligt, va...!)

Benmjöl brukar finnas i välsorterade djuraffärer. Hittar du inte benmjöl kan man använda mjölksyrad kalk eller kalciumkarbonat som kalciumkälla. Finns att köpa på en del djuraffärer, men främst på Apoteket och i hälsokostbutiker.

nuså ska ni få höra. jag har mailat jill igen och denna gången fick jag svar direkt. det visade sig att det fanns fler som beställde från henne och de brukade köpa tillsammans för att få ner fraktkostnaderna. har mailat en av dem så jag får höra vad han säger. det verkar ju kunna lösa sig ändå!

Bekymret med benmjöl är att det är mycket fosfor i det = dåligt för njurfel. Men jag fick tips om att man kan krossa och finmala äggskal och ge istället!

Äggskal är bra, men helst inte från fabrikstvättade ägg.
Sedan blir det ganska mycket skal om man ska täcka hundens dagsbehov...

Proteinfri kalk säljs också av Standardt.
Jag växlar mellan den och benmjölet till mina hundar.

(Har du läst mitt PM...?)

Kan även en hund med känslig mage få detta?

rattalskare skrev:
Kan även en hund med känslig mage få detta?

Många hundar (och katter) med känslig mage mår alldeles utmärkt av BARF. Känner till ett flertal hundar och katter med ständiga magproblem som blivit "friska" av BARF.

Rose skrev:
Äggskal är bra, men helst inte från fabrikstvättade ägg.
Sedan blir det ganska mycket skal om man ska täcka hundens dagsbehov...

Proteinfri kalk säljs också av Standardt.
Jag växlar mellan den och benmjölet till mina hundar.

(Har du läst mitt PM...?)

Enligt den källan skulle man ge en halv tesked om dan.

Ja,tack så mycket! Ska ringa när jag slutat jobba natt... ;)

Marie Sallander menar att man minst ska ge 1 g ben (äggskal innehåller i och för sig lite mindre protein) per kg hund och dag.

När jag ger äggskal (från egna hönsen) får hundarna ett par skal/hund, men jag har inte vägt hur mycket det är.
Ska göra det nästa gång.

Kolla vad jag hittade! http://nat.crgq.com/
Här är precis vad jag tänkte göra, en matdatabas där man kan mata in vad man gett/tänker ge för något och få en näringsanalys på det. Både sammanlagt och per råvara, och man kan lägga till egna om man vill. Perfekt! :banana:
Man klickar på My Nats och skapar sig en profil, sen är det bara att köra på.

Ser fram emot att din sida blir färdig.
För den ska väl bli på svenska...?

Är hopplös på engelskan. :crazy:

Fast nu lär det nog dröja lite.... :angel: Men jag vill också ha på svenska, och min mamma också gissar jag. Dessutom vore det bra att ha som ett program, istället för att vara tvungen att koppla upp sig varenda gång. Men nu har jag en bra modell i alla fall!

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 554
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
730
Senast: MML
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 077
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård