Egen mat-enkät

Sv: Egen mat-enkät

Fast Jill skickar inte med Bussgods utan med Schenker (tror jag det är). Senast jag beställde från henne kostade frakten 25 kr, på 11 kg kött. Iofs kan man ju behöva mer frakt om man inte bor i de städer hon levererar till. Jag har tur som fått tag på en tjej som också BARFar och som hämtar köttet i Helsingborg och kör till Lund där jag möter upp.

Ett tips är att ringa i stället för att maila.

Hon har lite att göra, så det verkar som mailen kommer som sista prioritet...

har sett att nordic säljer vom och de har försäljning i kalmar också. har mailat och frågat om priset.

Hon har nog inte skrivit ur vart leveranserna går men hon levererar till: Sundsvall, Göteborg och Helsingborg. Vet inte om hon skickar iväg någon bil åt något annat håll också, du får ringa och fråga.

Om Nordic säljs i närheten kan du köpa deras rena köttblandning. Det är ju enkelt och billigt om man kan köpa nära hemmet.

Har fått veta av en "kattkollega" till mig att Nordic även de säljer oxkött för 12 kr/kg förutsatt att man köper 23 kg. Köper man "bara" 10 kg kostar det 15 kr/kg.

jo och nu har jag fått reda på att de även säljer nötben. ska ringa och höra med dom i morgon. så vad säger du rose, jag kan få tag på oxkött, vom, fläskben och nötben, vad behövs mer? kycklingvingar? lever? laxoljan tänker jag köpa från jill ändå, riktigt billig jämfört med standardts fiskolja. grönsaker fixar sig alltid.

Det låter väl som en bra början. Man kan ju även köpa hel fryst kyckling på affären. Ibland har de specialerbjudanden, 12,90 kr/kg.

Det blir till att äta en massa kyckling i framtiden...
Då får du ju skrov och vingar över till hundarna!
Kycklingbrosk är ju så bra, då det är naturligt Glukosamin & Condroitin.
Kanske kan butiken ta hem vingar om du beställer ett större antal.
Kronfågel har det ju i sitt sortiment.

Nötbenen från Nordic är märgben.
Dvs ben hunden inte kan äta upp.
De fungerar bara som sysselsättning.
Fläskben ger jag bara någon gång i veckan.
Dessa bör ha varit frysta ett par dygn innan servering.

Lever ska du ju ge 2-4 ggr/vecka, men det finns ju i matbutiken.
(Ungnöt- kyckling- eller lamm.)

Det blir nog en god kost till hundarna!
Får du möjlighet att få tag på viltkött så är det ju bra att ge då och då.
Se till att ha benmjöl hemma i fall du inte har tillräcklig tillgång till ben.

Tänk på att allt kött du köper är svenskt.
Speciellt viktigt då det gäller kyckling.

Kör hårt!

mutter mutter jag äter inte ens kyckling... men kycklingvingar går ju att få tag på utan större problem. kycklinglår/klubbor likaså, men då kanske man ska ta bort skinnet så att det inte blir så fett? undrar om restauranger styckar sin egen kyckling? det borde ju gå att ringa och fråga i alla fall. hur är det med (benfri) fisk? kan de äta det? rå eller kokt? hur mycket lever ungefär ska de äta?

naturligtvis svenskt kött, jag skulle inte våga äta annat om jag åt kött.

Var får man tag på benmjöl? Jag är tvungen att hålla igen lite på både ben, lever och njure till min lilla, eftersom hon har njurfel.

Finns det någonstans man kan hitta rekommenderade dagsdoser av vitaminer, mineraler, protein, fett osv? Jag har påbörjat en liten hundmatsdatabas, och tänkte att då kan man lägga in de siffrorna för en jämförelse. :idea:

Hur bor du i förhållande till Lammhult? Där finns ett slakteri som säljer till privatpersoner (om man har tillstånd förstås). Jag hittade en jättebra sida, kan det ha varit jordbruksverket? Där fanns ALLA slakterier och styckningsanläggningar med, från de jättestora ner till minsta gårdsslakteri. Ska se om jag kan hitta den igen.

ja! det hade varit jättebra! kan inte trakterna häromkring så bra, men här finns inte så många -hult i närheten.

undrar om man kan ringa och fråga vart de säljer till. i så fall hade det ju funkat om de skickade med en låda ben och sånt och att jag hämtade upp det vid butiken. det närmaste (vad jag kunde se) var i växjö och det är en bit att åka...

Nöj dig med kycklingvingarna i så fall.
Låren har för mycket kött på sig och är lite för kompakta i benstrukturen (som alla bärande ben blir av naturen).

Restautanger tar nog in det kött dom får tag på billigt...
Skulle inte lita på att det är svenskt.

Om du ger lite fetare mat någon dag, så ta hellre bort oljan den dagen.
Det är bara bra med varierande fettkälla.

Jag blandar lever med ex vom eller vilt.
Ca 1/3 av det målets köttgiva byts då ut mot lever. (2-3 dagar/v ger jag.)

Trissa;
Underlaget för enkäten känns lite tunnt...
Jag som trodde jag skulle få vara delaktig i en viktig undersökning!

Benmjöl köper jag från Standardts sortiment (som alla andra tillskott & även torrfoder).
På deras hemsida ser du om det finns någon återförsäljare nära dig.
Även Gibbons hemsida visar de som är återförsäljare.
Se till att ge vetegroddolja om du inte kan ge lever i tillräcklig mä'ngd. Annars finns risk för a-vitaminbrist bl a.

AAFCO-normen anger hur mini resp maxdosen av vitaminer, mineraler, fett & protein en hund ska ha beräknat på kg foder.
NRC-normen visar hundens dagsbehov av allt detta.
(Har tyvärr inga bra länkar till dessa. Kanske någon annan har?)

Livsmedelsverkets hemsida är ovärdelig då man blandar egen hundmat.

Ska bli intressant att ta del av "Hundmatsdatabasen"!
Där visas råvarornas innehåll av ALLT!

det här är ju en hel vetenskap... hur vet man om man måste tillsätta extra vitaminer över huvud taget?

hmmm räcker det med nötkött, vom, kycklingvingar, nötlever och märgben som bas? kan man ge fläskben en gång i veckan kanske? blir det inte lite för lite variation? om du hade dessa köttvarianter, hur skulle du fördela dem? när ska jag tillsätta kalk? och hur mycket?

Rose skrev:
Trissa;
Underlaget för enkäten känns lite tunnt...
Jag som trodde jag skulle få vara delaktig i en viktig undersökning!

Benmjöl köper jag från Standardts sortiment (som alla andra tillskott & även torrfoder).
På deras hemsida ser du om det finns någon återförsäljare nära dig.
Även Gibbons hemsida visar de som är återförsäljare.
Se till att ge vetegroddolja om du inte kan ge lever i tillräcklig mä'ngd. Annars finns risk för a-vitaminbrist bl a.

AAFCO-normen anger hur mini resp maxdosen av vitaminer, mineraler, fett & protein en hund ska ha beräknat på kg foder.
NRC-normen visar hundens dagsbehov av allt detta.
(Har tyvärr inga bra länkar till dessa. Kanske någon annan har?)

Livsmedelsverkets hemsida är ovärdelig då man blandar egen hundmat.

Ska bli intressant att ta del av "Hundmatsdatabasen"!
Där visas råvarornas innehåll av ALLT!

Ja, det kanske mer är nyfikenhet än enkät... :D Fast det blev ju en bra tråd ändå!

Hittade AAFCO:s hemsida, http://www.aafco.org/, men den gav tyvärr inte så mycket. Jag tycker man måste veta hur mycket hunden ska ha av alla näringsämnen, om det ska vara nån idé! Framförallt eftersom jag anpassar maten till min njursjuka hund.

Enda bekymret med databasen är att man måste ju mata in alla råvaror först... :crazy: Men sen! Min tanke är att man ska kunna mata in vad man tänker ge hunden, och få veta vad det innehåller näringsmässigt. Och kolla upp innan vad det innehåller också, förstås. (Lat, jag? Näää..... ;) )

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 554
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
730
Senast: MML
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 077
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård