Egen mat-enkät

Trissa

Trådstartare
Ni som barfar eller på annat sätt gör egen mat till era hundar, hur har de senaste tre dagarnas matsedel sett ut? Eller de tre kommande för den delen, om ni är mer organiserade än mig... ;)

Sv: Egen mat-enkät

BARF? beroende på vem du frågar så är det Bones And Raw Food, eller Biologiskt Anpassad Rå Föda, dvs råa köttiga ben, inälvor och mixade grönsaker, allt ekologiskt.

Organiserad, vet jag ej om jag är...

Helgens meny såg ut ungefär så här;
Fred frukost: Nötkött & äggula kycklinglever lite ris och grönsaker.
Fred em: Lammrevben och några kotor.
Lörd Frukost: Kycklingvingar.
Lörd em: Vom, nötkött grönsaker och lite torrfoder (!) Standardt Extra.
Sönd frukost: Samma som lörd em.
Söndag em: Fläskben.
Idag blir det vom och kalvlever.
(Till frukost fick de torrfoder och lite lammkött (bortskuret från benen i fredags).
I morgon lär det nog bli kycklingskrov.

1/dag fiskolja och ½ dos vitaminer (Standardt)
Proteinfri kalk eller benmjöl de dagar det inte serveras ben.

att jag inte tänkt på detta förut! dig kan man ju fråga! vad kostar det att BARFa två medelstora hundar (30 resp 40 kg) i månaden? på ett ungefär? har inte tillgång till ett sakteri, men det går ju att beställa från Jill (minns inte vad hennes företag heter). de får standardt normal nu och en säck räcker väl ca 3 veckor.

http://www.mamut.se/jipotimas

Kostnaden kan variera lite.
Jag är ju inte 100 %-ig BARF:are.

Kilopriserna ligger mellan 12-30 kr beroende på vilket köttslag det handlar om.
Grönsaker kan man ibland få tag på billigt om de börjar se lite mindre fräscha ut i butiken.
Kolla utgångsdatum på kött i butiken och PRUTA!
Äter familjen mycket kyckling, så får man ju skroven på köpet.

Tror det står på hemsidan hur mycket en hund ska äta, så då kanske du kan räkna ut på ett ungefär.

Lite dyrare än färskfoder blir det oftast.
Man kan nog anta att det kostar som ett lite dyrare torrfoder.
Kanske 500-600:-/månad för dina två (uppskattningsvis).

Om du handlar enbart från Jill så skulle du nog landa på ungefär 7 - 800 kr per månad för två så pass stora hundar.
Barfar min labbetik på 35 kilo och hon äter för cirka 300 kr per månad, men vi har turen att få en del slaktrens från ett jaktlag. Handlar dock det mesta hos Jill.

Har du kanske koll på hur en mycket en labbe i 35-kilosklassen äter för per månad om man ger torrfoder? Vore kul att jämföra kostnaderna. :)

/Fluffboll

det beror på vad du ger för foder! jag har inte så bra koll på vad labben äter eftersom de får samma mat, men han får nästan 10 dl om dagen och hon får 6 dl och en 15 kg säck räcker i 3 veckor. betalar knappt 400 för en säck standardt. så 200 kanske?

kom på en sak, får butikerna in enbart färdigstyckat kött? och var kan man se om det finns något slakteri i närheten?

De flesta butiker tar väl hem färdigstyckat kött, men här där jag bor (Eslöv) har Domus ett enormt bra köttutbud (om man BARFar). Jag tror att de styckar i butiken för de har hjärta, lever och njure från lamm, nöt, kyckling och gris; ister (rent rått ister, inte sådant man hittar vid smöret), grisfötter, broskben och svansar och allt säljs till helt OK pris.

Det är dock få affärer som har så pass bra utbud, men hjärta och njure brukar de kunna ta hem. Slakterier borde du hitta i telefonkatalogen. Känner en tjej som nyligen köpte 15 kg hjärta direkt från ett slakteri för 15 kr/kg vilket är ett väldigt bra pris.
Sedan kan man beställa kött från Nordic och BRAVO, de har väldigt bra priser och det är bra kvalité på iaf Nordics kött.

För mig är det billigare att BARFa katterna än att ge dem högkvalitativt torrfoder, men så är kattmat som regel dyrare än hundmat.

Du kanske får lägga på 100-150:- för vitaminer & olja.
Allt är ju bara uppskattade priser.
Ska försöka räkna lite mer exakt.

åååååhhh.... domus i eslöv... *saknar* har du spanat in deras fiskutbud? helt enastående! och inte är det en dyr affär heller!

nu har jag precis pratat med ett "styckningsföretag" men de sålde inte till privatpersoner. men de sa att man kunde prata med butikerna så kunde de ta hem. ska ringa till de störe vatvaruaffärerna och höra vad de säger...

äh, det var inte mycket de hade. billigare fläskben, men inte mycket mer...

rose: vad är det för typ av ben man ger? alltså hur mycket kött är det på? jag har möjlighet att få tag på ganska billig lammbog med ben, men det är ju mycket kött på det. samma sak gäller "tjocka" revben. vom, kycklingskrov och kycklinghalsar verkar omöjligt att få tag på i en vanlig affär :(. märgben, hur mycket ska de ha av det? det är ju ganska fett och mina hundar är ju inte av den magra sorten...

Får du tag på ben med mycket kött, så putsar du bort så mycket kött som möjligt.
Putset lägger du i frysen till ett "köttmål" och benen blir ett "benmål".
Men frågan är om du kommer under 20:-/kg.
Annars kan du lika gärna handla från Jill.

Räknade lite på dina hundars vikt.
Ser ut som du närmar dig 1000-lappen i månaden...

Du kanske får deltidsBARF:a, som jag...

ja jag har också räknat lite... ca 600 kr i månden på kött och ben kommer det kosta. då tillkommer grönsaker och fiskolja. vitaminer verkar inte behövas (enligt sidan). har hittat fläskben för 12.90 kr/kg. vad kostar frakten från jill's? det står det inget om. om man handlar 10-20 kg åt gången?

Senast ändrad:

Vet inte vad frakten kostar.
Jah bor ju i Sthlm...

Vitaminer ger jag i ett komplett preparat.
Jill ger varje vitamin för sig.
Då vissa vitaminer motarbetar varann om de inte är i rätt balans, valde jag (av slöhet...) att ge ett färdigt sådant.
Men det är ju valfritt.

Har inte kollat fiskdisken faktiskt. Är själv vegetarian och jag ger inte katterna fisk (de blir lätt fixerade vid fisk har jag märkt :smirk: ), men med tanke på hur pass välsorterad köttdisk de har kan jag tänka mig att de har bra fiskdisk.

cillamuffins: Frakten när man beställer från Jill varierar beroende på beställningens storlek. Ju större beställning, ju billigare frakt.

Vet at BRAVO säljer rent oxkött för 12 kr/kg (om man köper typ 24 kg), de har även rå lever för 10 kr/kg. Visserligen inte ekologiskt som det man får tag på via Jill, men det är svenskt kött och det är ju av bra kvalité även om det inte är ekologiskt.

Jag skulle gärna beställa från BRAVO och Nordic om mina kritter åt nötkött, men det är det enda jag inte får i dem. :crazy:

vad jag vet kostar frakt med bussgods (expressgods) 3-400 för runt 10 kg... då blir det ju lite dyrt... har mailat henne för ett par veckor sedan och frågat om frakten men har inte fått nåt svar... får prova att maila igen kanske.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 554
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
730
Senast: MML
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 077
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård