Eftervalssnack

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ju mer jag tänker på det här, desto mer häpnar jag.

Att tycka till den grad illa om demokratisk kontroll av företag att man inte ens vill se demokratisk kontroll över SKATTEMEDLEN!
Problemet ligger väl i den uppföljning på beställningar som offentlig verksamhet gör på sin avtal . Skulle jag bete mig lika slapphänt skulle jag väl kursa per omgående..men de offentliga har ju en stadig inkomstkälla i form av skattemedel

;) Det visar sig återigen, det de gamla romarna sa....med bröd o skådespel styr man folket.....då struntar de i politiska realiteter och köper vad som i argumentsväg...

Förhoppningsvis blir det M - KD - SD 💙🙏🏻
Räcker inte långt. 21 mandat till behövs.

Nåt som faktiskt skulle räcka - rent matematiskt - är odiskuterade S+L+C, om nu inte V för ovanlighetens skull skulle bli emot en regeringsbildning innehållande S.

Senast ändrad:
Nu var det ju ur V:s partiprogram, så det är V som står för ordet odemokratiskt.

Jag anser istället att privat ägande är en viktig del av ett demokratiskt samhälle. Inte problemfritt och inte oreglerat, men äganderätt är en viktig del av demokratin.
Äganderätt är överhuvudtaget inte en del av demokratin. Demokrati är en idé om hur beslut bör fattas. Den makt som vi kan utöva som ägare av saker och ting, är inte demokratisk. Tvärtom bygger den just på idén om äganderätt.

Fy fan vilken mardröm. ”Sälj ut allt-kristet parti med livets ord-rasister”. Hur kan det vara bra? Vill du stå och laga mat åt barnen, gå i kyrkan, betala vård, äldreboende osv själv om du har råd och riskera att ta bort ditt medborgarskap om du inte tycker som rasist-nazisterna?
Fantastiskt bra liv... lycka till!

Inget av det där kommer att drabba mig varken personligt eller ekonomiskt så jag är beredd att ta risken (nu skriver du dumheter men) för alla fördelarna det hade gett i form av ett land där folk får visa att dom vill vara genom att göra rätt för sig och uppföra sig!

Inget av det där kommer att drabba mig varken personligt eller ekonomiskt så jag är beredd att ta risken
Just det här sättet att tänka har jag noterat som gemensamt hos de som jag pratat med och som argumenterat för att SD:s politik visst har bra delar också. Det handlar alltid om dem själva, i deras nuvarande livssituation. Fördelar som ofta är ekonomiska. De verkar inkapabla att tänka längre?

Just det här sättet att tänka har jag noterat som gemensamt hos de som jag pratat med och som argumenterat för att SD:s politik visst har bra delar också. Det handlar alltid om dem själva, i deras nuvarande livssituation. Fördelar som ofta är ekonomiska. De verkar inkapabla att tänka längre?
Eller så är dom bara helt ointresserade av hur andra har det? Drabbar dett inte en själv personligen pga ekonomi eller status eller vad som så är det liksom okej att andra drabbas?

Det är ett helt galet resonemang tycker jag, att ”bara det inte drabbar mig personligen” så är jag beredd att låta alla andra kvinnor/alla fattiga/alla sjuka drabbas av konsekvenserna.

Eller så är dom bara helt ointresserade av hur andra har det? Drabbar dett inte en själv personligen pga ekonomi eller status eller vad som så är det liksom okej att andra drabbas?

Det är ett helt galet resonemang tycker jag, att ”bara det inte drabbar mig personligen” så är jag beredd att låta alla andra kvinnor/alla fattiga/alla sjuka drabbas av konsekvenserna.
Ja, de verkar inte ha förmågan att fundera på hur det kan drabba andra. Senast var det en man som tyckte sambeskattning var toppen. För han är högavlönad och frun jobbar deltid i handeln. Att de har en dotter hade han ju inte reflekterat över...

Sådär kan man väl visserligen säga om ungefär allt och alla. Att folk som vill höja skatter, reglera miljömässigt, försvåra företagande eller liknande inte tänker på konsekvenserna för andra. Det är givetvis lättare att förstå ens egna värderingar och prioriteringar än andras.

Sådär kan man väl visserligen säga om ungefär allt och alla. Att folk som vill höja skatter, reglera miljömässigt, försvåra företagande eller liknande inte tänker på konsekvenserna för andra. Det är givetvis lättare att förstå ens egna värderingar
Jag må vara enögd så här i sena timmen, men jag ser ändå nyansskillnader. Att jämföra rent kvinnofientlig politik med miljömässiga regleringar och skatter? Att tycka olika är ok, men att tycka att vi ska tillbaka decennier i utvecklingen är nåt helt annat.

Jag må vara enögd så här i sena timmen, men jag ser ändå nyansskillnader. Att jämföra rent kvinnofientlig politik med miljömässiga regleringar och skatter? Att tycka olika är ok, men att tycka att vi ska tillbaka decennier i utvecklingen är nåt helt annat.
Ja absolut så finns det ju såklart skillnader men det finns samtidigt många likheter i just hur man inte "förstår varandra" oavsett vilka ämnen det gäller. Uppenbarligen tycker dessa personer inte att just detta är dåligt och jag kan tycka att det är att göra det väldigt enkelt för sig att säga att det bara är själviskt.

Ja absolut så finns det ju såklart skillnader men det finns samtidigt många likheter i just hur man inte "förstår varandra" oavsett vilka ämnen det gäller. Uppenbarligen tycker dessa personer inte att just detta är dåligt och jag kan tycka att det är att göra det väldigt enkelt för sig att säga att det bara är själviskt.
Att jag tänker att de är själviska är ju på grund av min egen upplevelse - att ingen av dem ens reflekterat över att det kunde vara negativt för andra. På nivån ”Det spelar väl ingen roll, det är ju bra för mig?” Så upplever jag inte att folk resonerar när det gäller skatter och miljö. Tvärtom, där är det samhället, vi alla, som är i fokus.

Att jag tänker att de är själviska är ju på grund av min egen upplevelse - att ingen av dem ens reflekterat över att det kunde vara negativt för andra. På nivån ”Det spelar väl ingen roll, det är ju bra för mig?” Så upplever jag inte att folk resonerar när det gäller skatter och miljö. Tvärtom, där är det samhället, vi alla, som är i fokus.
Fair enough, låter egoistiskt.

Inget av det där kommer att drabba mig varken personligt eller ekonomiskt så jag är beredd att ta risken (nu skriver du dumheter men) för alla fördelarna det hade gett i form av ett land där folk får visa att dom vill vara genom att göra rätt för sig och uppföra sig!
Skojar du? Jobbar du inte med människor? Tycker du att du tillhör nån elitgrupp? Hur vet du att det inte kommer drabba dig, ska du flytta då? Vilka dumheter? Du vill ha ett parti som står för privat ägande (ja det går ju bra med tex tågen?), ett parti som är religiöst och vill ta bort rättigheter för kvinnor och ogillar allt utom kärnfamiljen och sedan ett parti som vill ta bort ditt medborgarskap om du inte tycker som de, så jo det drabbar dig med. Fullt ut. Varför skulle det inte göra det?
Hur vill alla göra rätt för dig menar du? Genom att jobb sjuka och dö för att de inte kan betala sin cancervård? Eller att du får din sjuka mamma boende hos dig?

O vem ska uppföra sig? Inom vad? Hur då? Att kvinnors rättigheter försvinner så de ska uppföra sig, dvs laga mat och ha barn?

Utveckla gärna! Det är ofattbart för mig att ha en sån syn, en sån egoistisk syn att anse att man själv är så mycket mer värd än alla andra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Om du siar fram till en 10 september, hur tror du det har gått i valet? Alltså inte hur du vill att det ska gå... Kommer SD få över 20%...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 650
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar