C - supertydligt med mer höger.
Mp - supertydligt med mer vänster.
L - socialliberala-
Halva S - socialliberala
Halva M - liberalkonservativa
Jag anser att liberalismens grundideer är mycket starka i Sverige och det speglar valresultatet. Sedan att vi tagit för givet att Sverige är ett land där man får individuell frihet så att vi nästan glömmer det, är en annan sak.
(Å andra sidan kan man hävda att vi blev betydligt mindre liberala igår - när kantpartierna tog mark på båda sidor, två partier som är direkt anti-liberala på många sätt)
Samtidigt, så föreligger väl rätt stora likheter mellan dessa 2 partier. Båda partierna ha en så gott som fläckfri avsiktsförklaring i sitt partiprogramJag förstår inte varför ni envisas med att jämföra V med SD. Det blir konstigt att man ska tycka att ett parti som för en politik helt åt fanders för landet ska vara OK bara för att det finns ett annat parti som är 10 resor värre i helt andra dimensioner.
Ja, Björn Söder är öppen rasist. Det finns alltfler som accepterar det, även i andra partier än SD. Det skrämmer mig också. Jag hade hoppats att de som står upp för feminism i alla läger, frihet, internationellt samarbete och antirasism hade fått fler röster. Men det stannade vid runt 14%.
Det finns ett starkt konservativt stöd i riksdagen med ca 44%. Det skrämmer mig mycket mer än V som bara fick 8%.
Båda partierna har utåt tagit avstånd från sin brunaröda historia
Och båda partierna har både anhängare, svans och företrädare som öppet visar sympati med "fornstora dagar"
Tyvärr gör ju polariseringen i politiken att dessa ytterkanter lätt vinner poäng o anhängare genom att haspla ur sig löften som vid skärskådning i praktiken är omöjliga att genomföra,
MP är i sin tur på väg att slitas sönder, mellan viljan att regera och sina gamla ideal. L , tja där vet man ju inte riktigt..vilket betyder att man ska nog diskutera en stund till innan man bestämmer sig, kanske för att se åt vilket håll vinden blåser. Samma typ av seglare finner man inom C