Är det så?
Alltså, jag har dels inte lyckats fatta turerna, dels varit bortrest och väldigt upptagen med annat än svenska nyheter, trots den unika situationen i landet.
Vad jag förstår var den här omröstningen unik, i princip. Och vi har ju bytt regering förut, så det tycks finnas fler sätt.
Och i samband med omröstningen finns ju inget som helst förslag på regering presenterat som skulle kunna få tillräckligt stöd i riksdagen.
Därför trodde jag nog att det under alla omständigheter hade blivit talmansrundor när vi har det här valresultatet att hantera? (Men jag har alltså usel koll på formalian här. Det är bara det att det så himla mycket ser ut att handla om att Uffe är stridslysten, och så himla lite om att faktiskt regera landet.)
Så jag har uppfattat det i vart fall.
De vanligare alternativen är:
1 Statsminister avgår då blir det automatiskt talmansrundor
2 Statsminister har stöd i omröstningen, då behövs inga rundor
Jag har förstått det som att kombinationen av att
inte avgå, följt av att
inte få riksdagens förtroende är det ovanliga.
Vilket beror på situationen att fortfarande vara störst, men med oklart stöd - dvs. ingen annan har uppenbart mer stöd (som det då blir självklart att lämna plats för)
Gör det logiskt att inte automatiskt avgå (sa att han skulle om alliansen hade blivit större) och logiskt att rösta bort honom (för att pröva om andra kombinationer kan få stöd; för de som gått till val på det kan uppfylla det) Om man inte har en DÖ eller liknande om att släppa fram största minoritet...
Alternativ är inte på tapeten i denna omröstning för den handlar om ifall man ska behålla befintlig statsminister eller börja titta på alternativ.
Valet är att man ska gå till processen att leta alternativ.
Misstroendevotum mitt i mandatperioden fungerar också så. Vi vill inte ha det detta längre och tycker att vi ska titta över alternativen från början igen. (Formellt sett alltså, sen görs så klart taktiska överväganden om vad som man tror kommer vara möjliga alternativ och vad som kan tänkas gå igenom som påverkar agerandet)
Man röstar alltid ja eller nej till en statsminister, inte mellan alternativ A eller B.