Nej. Jag är inte enig om den problemformuleringen, jag är inte enig om perspektivet att ”vi tar emot”. Mitt perspektiv är att med tanke på hur det ser ut i världen så kommer människor fortfarande vara tvungna att fly för sina liv, och/eller vilja ge sina barn trygghet och möjligheter till ett bra liv. Hur mycket vi än resonerar kring hur många vi kan ”ta emot” så kommer folk att fortsätta fly. Och då får vi lösa det efter bästa förmåga. Vi är ju trots allt ett av världens mesta välfärdsländer.
Problemet är att krig inte väntar. Och att de som flyr från krig och katastrofer gör det när det pågår, och kan inte vänta tills politiker i Sverige har diskuterat klart huruvida ränteavdragens avskaffande är det som gör att byggande av bostäder till rimliga kostnader eller inte. Och under tiden som kommunfullmäktige och lokaltidningens insändarsidor dividerar huruvida det är rimligt att Höör kommun tar emot 4 eller om det kan gå med 7 flyktingar, så dör människor. Det är den krassa verkligheten.
"Hur många vi kan ta emot" som det så ofta heter, är ju inte en fast siffra. Antalet nu existerande bostäder är räkningsbart, men det antalet går ju över tid att påverka. Och antalet jobb som finns i Sverige är definitivt inte en fast siffra, antalet jobb som fanns 11 september 1953 är inte samma siffra 11 september 2018. Faktum är att det inte ens går att fastställa hur många jobb det "finns" i Sverige. Så länge vi fastnar i tron att Sverige är "fullt" och att vissa av oss "inte passar in" (vilket är det SD förespråkar) så kommer vi aldrig att kunna hitta en konstruktiv lösning på de problem vi har att lösa. Dessutom skjuter vi oss själva i foten på längre sikt, då vi behöver bli fler i det här landet.
Precis så