Eftersök osv.

LillMumlan

Trådstartare
Jag undrar hur man går till väga om man vill träna sin hund för att kunna medverka vid t.ex. eftersök och assistera t.ex. hevärnet. Jag är inte så väldigt insatt i hur man går till väga för att hitta rätt utbildning eller vad man ska vända sig.
Hoppas på att någon i det ähr forumet är mer insatta i det ämnet.

Ska även tillägga att jag för tillfället inte har någon hund, men planerar att så småningom skaffa. Och min sambo är med i insatsplutonen (hemvärnet) vilket även har fått upp mitt intresse för framförallt eftersök.
 
Sv: Eftersök osv.

eftersök o hemvärnet som ditt intresse mest verkar riktat åt då skulle jag satsa på att utbilda hunden till bevakningshund med inrikting mot hemvärnet. Räddningshundsutbildningen är inriktad mot internationella insatser och har inget med hemvärnet att göra... dock startas bara utbildningar i det län där det behövs hundar just då... som sagt innan ta kontakt med din närmsta brukshundklubb och kolla med dem hur det ser ut med utbildningar nu och i framtiden...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 517
Senast: tuaphua
·
Övr. Barn Hade en intressant diskussion på ämnet. Hur har pappans roll i barnets/barnens uppväxt förändrats under "senare tid" (säg senaste 20-30...
26 27 28
Svar
540
· Visningar
33 846
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 389
Hundavel & Ras Jag har ingen hund men funderar på att skaffa en de närmsta åren. Som jag uppfattat det så verkar många gilla den här typen av tråd så...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 817
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp