Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja precis, man måste ju ändå välja bort någon gång, så därför är det väl inte så konstigt att man vill göra det direkt?
Men jisses, givetvis kan man inte styra över vad ens barn väljer att göra i framtiden . Jag vore väl helt jädra störd rent ut sagt om jag trodde att jag kan bestämma att eventuella (OBS! du vet inte om dina barn får barn någon gång) barnbarn ska heta? Det vore ju vansinnigt.Det var jag som antog att dubbelefternamn grundade sig i att man tvungen vill föra sitt efternamn vidare, men väljs det ändå bort i nästa steg spelar ju det ingen roll.
Men jisses, givetvis kan man inte styra över vad ens barn väljer att göra i framtiden . Jag vore väl helt jädra störd rent ut sagt om jag trodde att jag kan bestämma att eventuella (OBS! du vet inte om dina barn får barn någon gång) barnbarn ska heta? Det vore ju vansinnigt.
Jag svarar på hur jag vill göra med MITT barn. Och JAG vill inte föda ett barn för att sedan följa en i mitt tycke unken norm om att barnen tar pappans namn. Som om mamman är noll och inget i sammanhanget. Vad det barnet sen gör i framtiden har jag ingen som helst åsikt om - jag ska inte föda mina ungars ungar!
Det finns till och med poster i tråden där personen skrivit att deras partner ville att hans namn skulle föras vidare. Varför frågar du inte de användarna hur männen tänkt i och med att barnet ju faktiskt kan välja att inte ge sina (eventuella) avkommor namnet? Varför är detta ett problem du kopplar med dubbla efternamn men inte enkla efternamn? Du har ju exakt samma problematik där.
@Tassetass Men du har väl inte heller skrivit att du ogillar dubbla efternamn?
Nej men lägg av, jag hackade inte alls. Jag skrev att endast ett efternamn var otänkbart för mig och att jag var förvånad att så många ogillade dubbelefternamn. Det var allt. Sluta tramsa och svara istället på frågorna. Jag kan stolpa upp dem:Jag reagerade inte på vad DU skrev att DU ville göra, utan att DU började ifrågasätta att ANDRA inte ville göra likadant som DU. Hade DU inte börjat med att kommentera ANDRAS val att inte vilja ha dubbla efternamn hade JAG nog inte lagt något svar till DIG heller. Det var DU som började hacka på ANDRAS val .
Jag tror att cirka hela tråden håller med dig om det . Ingen har argumenterat för något annat.jag tycker alla par ska få välja det de tycker bäst om till sitt barn
Nej men lägg av, jag hackade inte alls. Jag skrev att endast ett efternamn var otänkbart för mig och att jag var förvånad att så många ogillade dubbelefternamn. Det var allt. Sluta tramsa och svara istället på frågorna. Jag kan stolpa upp dem:
Och ett tips: om du tycker att nån hackar -säg det! Hitta inte på kassa argument och "frågor" ("ska nästa generationer ha åtta efternamn eller?") när du istället bara kan säga rakt ut vad du tycker. Jag hade ju inte behövt sitta och svara på argument och frågor om din poäng egentligen är att jag inte respekterar andras val - när jag faktiskt bara sagt hur jag skulle vilja göra med mitt egna barn.
- Varför tror du att jag skulle ha åsikter om vad mina barn döper sina eventuella barn till?
- Tänker du att man kan styra över vad ens barn döper eventuella barn till?
- Varför ser du problem med dubbelefternamn och risken med att namnet väljs bort i framtiden men inte med enkla efternamn? Detta trots att "föra namnet vidare" inte ens nämnts av mig, däremot av andra (som givit sina barn endast ett efternamn).
Jag tror att cirka hela tråden håller med dig om det . Ingen har argumenterat för något annat.
Jamen om argumentet är att person 1 vill föra sitt namn vidare så har du ju exakt samma bekymmer som det du ser med dubbla efternamn - nämligen att barnet kanske inte för det vidare. Så vad spelar det då för roll? Och varför ifrågasätter du inte de i tråden som skrivit just det argumentet?Därför att jag antog att anledningen till att man tvunget ville ha båda namnen var att man inte ville att något skulle väljas bort. Väljer man ett namn har man ju redan valt bort ett (i de flesta fall
Jag blev förvånad så jag skrev att jag blev förvånad.Men varför kände du dig tvungen att kommentera att andra ogillar dubbelefternamn? Sättet du skrev på upplevdes (av mig) som mästrande.
Jamen om argumentet är att person 1 vill föra sitt namn vidare så har du ju exakt samma bekymmer som det du ser med dubbla efternamn - nämligen att barnet kanske inte för det vidare. Så vad spelar det då för roll? Och varför ifrågasätter du inte de i tråden som skrivit just det argumentet?
Om du ser det här som nedlåtande:
Oj vad många som ogillar dubbla efternamn! Det förvånar mig. För mig är dubbelefternamn enda alternativet om jag får barn och turligt nog känner min make likadant. Att eventuellt barnet skulle ha endast ett av våra efternamn känns fullkomligt otänkbart för mig.
tycker jag nog att du är lite väl känslig. Jag skrev att jag var förvånad för att jag var förvånad och sedan att det för mig är det enda alternativet samt att det är otänkbart att göra på annat vis - för mig. Vill man ta det på fel sätt - kör på.
Det gjorde inte jag heller. Jag har inte kommenterat en enda persons val på ett elakt sätt och jag blir faktiskt förbannad över att du sitter och säger det. Flera personer har uttryckt ogillande över dubbla efternamn vilket jag tycker är helt okej - tråden handlar ffs om preferenser! - men jag får inte ens säga att åsikterna förvånar mig utan att du börjar hacka på mig.Därför att ingen av dem kommenterade någon annans val på ett nedlåtande sätt.
Det gjorde inte jag heller. Jag har inte kommenterat en enda persons val på ett elakt sätt och jag blir faktiskt förbannad över att du sitter och säger det. Flera personer har uttryckt ogillande över dubbla efternamn vilket jag tycker är helt okej - tråden handlar ffs om preferenser! - men jag får inte ens säga att åsikterna förvånar mig utan att du börjar hacka på mig.
Seriöst, bara låt mig vara. Det här är verkligen buke at its best.
Ser du verkligen inte skillnaden? Andra har skrivit att de inte gillar dubbla efternamn ja, ingen annan har skrivit att 1. De är förvånade över hur någon annan väljer att göra 2. Att det är helt otänkbart för dem att göra på det sättet och att det för dem endast finns ett alternativ.