Efterbörd som inte vill släppa!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lundsbo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 8 463

lundsbo

Trådstartare
Hur länge väntar ni, försöker själva, innan ni ringer veterinär?
Man hör ju mer och mer om förlossningsfång...

Sv: Efterbörd som inte vill släppa!

HUR länge har Du väntat?
Jag hade en gång samma funderingar som du, när hinnorna hade gått sönder och inte tyngde ner så mkt så det tog betydligt längre tid än det brukar göra.
Jag åkte hem från stallet för att läsa innantill och kunde andas ut, för det var ändå ganska lång tid man ansåg var normalt innan efterbörden skulle släppa. Jag minns dock inte säkert HUR länge så jag håller mig från siffrorna...

Det som är risk - om jag fattat rätt - är väl att delar av efterbörden blir kvar... Men rätta mig gärna om jag har fel.

Lugn, lugn, fölet har inte kommit ut än :)

Kommer kanske ínatt, 4 fyllda ploppar på kalciumstickorna och vaxproppar...

Men vi diskuterade det med stallfolk och jag tyckte ett par timmar är ok att vänta och då tyckte de jag var "hysterisk".
Därav frågan.
Sökte lite men hittade inte direkt något.

När den väl kommit lägger vi ju ut den o kollar!
Den förra fölungen var en "red bag delivery" så då hade efterbörden ju redan släppt...

Det är en kalciumindikator.
Man blandar 1 ml mjölk med 6 ml dest vatten, doppar stickan i 60 sek, läser sedan av.
Det finns 4 fält och när alla är rosa är mjölken klar och de flesta ston fölar då inom 1 dygn. Vid 3 fält är det dags att börja vaka.
Den ska ses som lite hjälp när det är dags att börja vaka.

Vill du har mer info, PM:a!

Senast ändrad:

När mitt sto kastade sitt föl 2001 så släppte hon inte efterbörden. Den satt också så hårt fast i livmodern (det hängde inte ut någonting från vulvan utan allt satt kvar inne) att veterinären inte vågade ge sig på att ta bort den. Vi gav livmodersammandragande och sedan fick jag rådet att motionera henne mycket. Veterinären sa att jag kunde vänta ett dygn på att efterbörden skulle släppa. Om den då inte släppt skulle jag ringa igen. Under natten, dygnet efter kastningen, släppte hon efterbörden av sig själv. Kvällen efter fick hon hög feber och veterinären fick sätta in antibiotika. Stoet blev dock snabbt frisk och kunde betäckas om i 30-dagarsbrunsten.

/AFF

Enligt min veterinär så är tiden som man kan vänta avhängig av rasen på hästen.
Ädla hästar (fullblod och andra varmblod) är mindre känsliga än kallblod.
Ett av mina ston fick inte loss den förra året. Eftersom hon är halvblod så var lugnt att vänta i ca ett dygn innan veterinären kom ut. Jag hade givetvis gjort upp detta med veterinären per telefon. Hon behövde ingen antibiotika och tog sig sedan på första försöket när det var dags för betäckning igen.

Vi har ett halvblod och ett fullblod, så vi kan alltså vänta till kontrostid? Om de inte skulle föla på helgen alltså?

Mitt sto släppte inte efterbörden i år heller (samma sak förra året - hade på känn att det skulle bli likadant i år så jag ringde vet och förvarnade). Men iaf, om efterbörden ej släpper så bör man ringa en veterinär efter 6 timmar. 12 timmar är vad jag har hört det längsta man ska vänta (iaf enligt min veterinär plus läs i Att bli med föl). I år och förra året så "stod" mitt sto med kvarbliven efterbörd i 11 timmar. Väntade in i det längsta på att den skulle släppa själv (tog ut stoet och motionerade henne - men det hjälpte ej). Stoet fick livmodersammandragande av veterinären plus Finadyne plus även en stelkrampsspruta. Sen "snurrade" veterinären ut efterbörden, man ska ju inte dra rätt ut - risken är stor att den går sönder då!
Kommer att ta ett baktprov på stoet när det är dags för betäckning igen, förra året hade hon en infektion som vi behandlade och sen tog hon sig på 30-dagars brunsten.

Jag väntade i 10 h när jag råkade ut för det.
Vet kom ut och gav sammandragande som inte hjälpte, den satt hårt. Han fick ut den till slut i alla fall, inga efterverkningar som tur är.

Aha.

Stoet ska alltså föla vid ca 12 på natten komplikationsfritt, natten till vardag.

För då kan man ringa på telefontid dagen efter och få hjälp.

Fast om de nu ska krångla så bör de föla ung i anslutning till telefontid.

Tror jag ska ge mitt sto en lista som hon måste följa. Hon är intelligent. :angel:

Har fö också läst 12h i de avelsböcker jag plöjt igenom hittills.

Kl

Ett par tips när det gäller efterbörd.

Mjölka stoet och nappa ungen. Sätter igång sammandragningarna.

Bind upp efterbörden så att stoet inte trampar sönder den.

Är den redan trasig så kan man ta en 1 liters colaflaska.
Fyll den med vatten och bind fast den i den trasiga efterbörden.
Motionera stoet utan föl vid sidan.

Till dom som aldrig varit med:

När stoet ska "driva" ut efterbörden så kan hon få liknade värkar som vid fölning. Vissa släpper enkelt. Andra får mycket kraftiga verkar. Håll koll på att ungen inte är i vägen i så fall.
Viktigt med halkfritt golv.

AM

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
3 896
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
17
· Visningar
2 275
Senast: saltakatten
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin... 2
Svar
27
· Visningar
2 460
Senast: Zetly
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 121
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V