Dyrt dyrt dyrt!! Jag blir galen!

Sv: Dyrt dyrt dyrt!! Jag blir galen!

Har svårt att tro att det är tränaren som tar ut dessa avgifter, de flesta tränare har väl ett fast arvode för en helg med ett antal ryttare?

Det är rätt uppfattat, tränaren har ett fast arvode men oftast tillkommer resekostnad, hyra av ridhus, teorisal, boxar mm.

Jag är själv arrangör, och har en fast ridplats på varje kurs, jag betalar lika mycket som de andra ryttarna. Tanken är att ryttarna ska bära kostnaden för kursen, och genom att jag tar betalt för de som kommer till fots kan jag, i bästa fall, få tillbaks det jag betalat för min ridplats.
Jag räknar med att jag har ca 40 timmars för- och efterarbete per kurs. Det är annonsering, mailskrivande, kontroll om pengarna kommit in på kontot, kvittoskrivande mm. Sedan kommer ju arbetet med bokföringen. Den summa som blir över sedan tränaren och anläggningsuthyraren fått betalt ska jag sedan skatta för, och det blir 50% kvar.
Man blir inte rik på att arrangera kurser, den saken är klar!

Tränaren anländer kvällen innan kurs, och jag ordnar med sovplats åt henne. Middag serveras, likaså frukost nästa dag. Själv får jag ta första och sista ridpasset då det förväntas så av mig eftersom jag ändå är på plats hela dagen. Gissa om jag är trött när jag kommer hem på kvällen!

Senast ändrad:

Men nog räknas väl det som frivilligt o ideellt arbete. På samma sätt som när man anordnar träningar, tävlingar inom en klubb/ förening.

Tänk om man skulle avlöna funktionärer m.fl då skulle de flesta klubbarna oavsett sportgren gå under.
Hela idén grundar ju sig på volontärarbete.

Om man är engagerad i en förening, så kan det nog vara så, ja.
Men nu är jag inte medlem i någon förening utan en helt vanlig privatperson som arrangerar kurserna för den här tränarens elever. Jag hyr in ridhus, bokar boxar och lektionssal, ombesörjer matbeställningar, gör upp turordning mm mm.
Sommartid är vi hemma hos mig, och "sliter" på min och min mans gård. Då ska jag se till att alla deltagare har "rätt" mat med sig till knytkalaset, strö upp boxar och bygga småhagar, se till att det finns tallrikar, glas och bestick, harva ridbanan, ställa fram stolar och skärma av "läktaren" från ridbanan osv.
Efter kursen är det nästan alltid någon box som måste målas en extra gång då någon gästhäst sprutlackerat väggen, jag får ibland mocka efter någon som "glömt" göra det.
Den ende medhjälparen jag har är min medryttare, och jag betalar hennes ridplats.

Så ideellt arbete är det inte för min del, nej.

Senast ändrad:

För mig är det inte svårare än att om man inte vill betala så gör inte det då. Och rid för någon annan. Det är väl inte mer med det.

Jag fixar träningar för tränare på vår klubb. Som Immer säger är det rätt mycket arbete. Jag får sitta och koordinera med tränare, anläggning(inte min och mycket andra träningar och tävlingar) och elever. Jag måste lägga schema som passar alla, själv ta första och sista pass. Och jag måste se till att utomstående hittar, kan parkera, betalar ridhusavgift etc. Jag måste se till att tränarna är nöjda och glada(ibland har de inte mat eller dricka med sig). Ibland hoppar folk av i sista minut och jag måste hitta ersättare eller rycka in och rida fler pass själv.

Det är ett himla jobb. Med en del tränare får jag träna gratis iom att jag skaffat så mycket kunder åt dem, en del åker extra för att kunna ge lektion åt mig, de kan stuva in en då de egentligen inte har tid etc. För det är ju jag som mailat ut info, pratat med folk etc etc. Men oftast får jag inget för det. För mig är det helt ok iom att jag valt att göra det. Jag känner tränarna och de flesta i stallet. Så det blir enklast om jag gör det. Annars kanske det inte blir gjort. Då får ju inte jag heller träna om jag inte åker dit. Men betalning är också att se övriga göra framsteg och vara lyckliga.

Men jag sitter inte och gnäller för att andra tar betalt. Vill jag rida får jag väga för och nackdelar mot varann. Är det för dyrt får jag väl spara på annat eller inte rida. Svårare är det inte.
Vill man ha sin utbildning sponsrad kanske man kan hitta någon som vill ha sin häst riden och utbildad. De kanske vill betala för det. Sån lyx har jag haft en del. Men sånt kommer ju inte gratis och ramlar ner i knäet på en heller. Man får jobba lite för det mesta i livet.

Jag har fått klagomål för att jag ville ha mer än 150 per lektion då jag flög till annan stad och jobbade. "Men alla andra tränare här tar 150 kr". Ja, men rid för dem då känner jag. Nej, det ville de ju inte. För de var ju så dåliga. Men de tyckte en del att jag skulle lägga in flygresan i de 150 som övriga där boende tränare tog. Hur fasen tänker man då? Skulle jag ta ledigt, flyga dit sova där och jobba för lika lite som någon granne tog för att svänga förbi någon timme. Det var också lite så där att de blev stötta om jag inte flög in för 3 elever om dagen om övriga var sjuka/bortresta etc. Det finner jag märkligt. Jag skulle inte ens bli stött om min tränare inte kunde komma bilvägen till oss för 3 ekipage. Det blir ju dyrare att åka än att stanna hemma då.
Man vet ju innan vad en tränare har för taxa och minst mängd ekipage. Pruta tycker jag är fräckt.

Jag kan bara tro att ni inte varit medlemmar o funktionärer i en förening.

Man kan turas om att hålla i träningar o då kanske få till fler- som inte är lika dyra. Kanske endagars o utan mat så blir det inte rena tillställningar. Eller är gemenskapen lika viktig som träningen?

jag ser inte det jobb som ni beskriver som fog för att ta arvode.
Det är ju ngt som även ni har glädje av...eller?

Jag tar som sagt inte betalt. Jag är med i bla vår ridförening. Vi anordnar tävlingar, föreläsningar, kurser, träningar och events. Jag sitter i dressyrsektionen. Allt jobb görs ideellt.
Men ibland tar vi betalt på grejerna vi ordnat. Så klubben får lite vinst om det blir något över då föreläsare fått sitt.

På vår gård är andra ansvariga över andra tränare. Så jag sköter inte alla. Då skulle jag gå under iom att det är så många. ;)

Jag har varit medlem i ridklubbar under större delen av mitt liv, men är det inte längre. Och funktionär, helt ideellt, har jag varit under hundratals tävlingsdagar. Dessutom har jag suttit med i styrelsen under x antal år där den enda betalningen var att man slapp betala för maten på årsmötet. Helt OK.

Hade du själv "bjudit in" bortåt 20 personer till ditt hem helt ideellt? Låtit folk rida på din ridbana helt gratis, servat dem med mat och kaffe, ställt fram stolar, strött upp boxar och ordnat hagar? För att sedan, efter den där endagskursen, plocka undan alltihop, diska, mocka bortglömda boxar mm mm? Och det där med kvittoskrivande och bokföring tar sin tid.

Visst kan man kanske be alla komma dagen innan och strö upp sin egen box och hjälpa till med harvning, stolbärande, inköp och så men jag tror inte det fungerar. Och så kan man ju skita i allt det där med bokföring och kvitton, men jag tycker det finns tillräckligt med svarta pengar i hästbranschen redan.

Jag hade inte gjort det du gör gratis. Jag tycker du ska ha betalt. Jag betalar nämligen för sånt själv då jag åker bort. Det tycker jag är självklart.

Jag hade heller inte regelbundet bjudit in andra än mina vänner på mat, fika etc och föredrag i mitt hus gratis. Det känns lite liknande.

På vår anläggning får utomstående betala för att komma och rida. Det tycker jag är helt ok. Varför skulle folk få komma dit, blockera plats, slita på underlaget, nyttja el etc gratis? Man låter ju sällan någon nyttja saker gratis på annat sätt här i världen.

Hmm men om jag förstått saken rätt så är det ju dyrt eftersom du gör allt det där gratis, då tar inte arrangören extra pengar utan allt går till tränaren. Eller jag kanske har missförstått diskussionen? Då ber jag om ursäkt.

Det är just det att jag inte gör det gratis, se tidigare inlägg. (Det är jag som är arrangören)

Det är väl upp till var och en att värdesätta sin tid.
Min tid är värdefull och jag tar betalt för den, självklart! Det tycker jag att alla har rätt att göra. Jag bestämmer själv vad jag vill göra ideellt. Att ställa upp som funktionär och sedan åka hem är ju en helt annan sak än att gång på gång ta emot och serva massa kursdeltagare och tränare på sin egen gård.
Klart du ska ha betalt människa! Jag skulle kräva att få betala!

Det är just det att jag inte gör det gratis, se tidigare inlägg. (Det är jag som är arrangören)

Ja jag menar det..herregud människa klart du inte skall göra allt det där gratis :D

Och som någon sa med föreningsliv och ideella funktionärer så kan man ju inte jämföra det alls med Immers arbete som arrangör då klubbarna dels förhoppningsvis får in vinst från tävlingen och dels har en egen anläggning att utnyttja och dessutom får man inte ställa ut licenser om man inte som klubb själv anordnar tävlingar.

Hmm efter att ha läst hela tråden och tänkt efter lite inser jag nu att jag kanske jämfört äpplen med päron...

Men om nån har något förslag på en intressant "klassisk" tränare runt stockholm /mälardalen med elever på olika nivå (dvs där inte alla tränar på att hästen ska stå still när man sitter upp och sen söka sig framåt-nedåt för tygeln...) och som inte tar betalt för att jag ska sitta på läktaren och glo -berätta gärna det för mig!

Jag tycker inte AR-tränare i allmänhet är dyra, jag tycker det är dyrt att hitta tränare som man vill och kan rida för och som ger resultat nog för att det ska ge valuta för pengarna.
Ofta tycker jag de dyrare tränarna ger mer för pengarna, även med hänsyn till att de tar mer. Ponera att en tränare tar 600:- per lektion, en annan tar 200:-. Visst är den som tar 200.- billig men ger den en tiondel så mycket så får man jämföra 2000.- vs. 600:- ;)
Men så är det såklart inte alltid.
Likaså tycker jag en tränare som tänker långsiktigt, ger hemläxor som räcker länge, inte bara tänker här och nu, ibland kan man då uppleva att man kan fortsätta utvecklas på egen hand i månader efteråt. Jämfört med tränare som är "här och nu" som också kan ge stor effekt men man kommer behöva fler träningstillfällen eftersom man tar upp en sån liten del som gäller just där och då - om ett par veckor lär det vara något helt annat man behöver. Då är såklart den långsiktige tränaren mer värd i pengar - tycker jag.

Det är upp till var och en att avgöra vad man har råd med och är villig att betala. Så länge man tycker att man får valuta för pengarna är ju allt frid och fröjd! :)
Min egen erfarenhet är som sagt att oavsett nivå så ju billigare - desto oftare att jag inte tycker jag får valuta för pengarna trots det billigare priset. Å andra sidan så när det gäller att vara fotfolk, då ska det mycket till i trovärdighet/kunskapslyft/långsiktig hjälp för att det ska kunna rättfärdiga att det kostar lika mycket eller mer än en uppsutten lektion med en BRA tränare.
Bara min egen åsikt. Hade hästen varit halt eller det hade varit omöjligt att komma med på träning för någon bra tränare uppsuttet, så hade jag själv nog varit mer villig att lägga pengar på träningar till fots.

Fast hemläxor som man inte kan få kollade på en väldigt lång tid kan bli väldigt fel.

när jag har försökt lära mig o hästen ngt nytt så har jag velat träna ofta- helst mer än var vecka.

Jag tycker det fungerar bra. Men det kräver en hel del av tränaren, ett väl utvecklat "öga" att kunna se om eleven greppat övningen eller inte, kunna styra om till något enklare om det verkar helt hopplöst eller helt enkelt se till att eleven har verktyg nog att kunna ta sig vidare och lära sig av övningen. :)

För en sån tränare tycker jag det skulle bli för mycket att rida varje vecka, OM det ens hade varit möjligt, på den tiden har man ju knappt hunnit processa det man ska ha lärt sig sen sist.
Men visst, för att inte glömma bort detaljer och råka lära in fel är det kanon att träna ofta. Tänker t ex på sitsen eller allmänt lära bort gamla ovanor eller inte lägga till med fel om man ska lära in något nytt (som du säger) . Frågan är väl om man är villig att betala 400:- eller mer per halvtimme för att träna för en papegoja som påminner om sitsen och att inte trilla tillbaka i gamla ovanor Även om papegojrösten sätter sig bra i skallen så brukar man ha glömt det efter 1-2 veckor. Då blir det dyrt! :p
Billigare att försöka lära sig känna/se själv och pränta in rösten i huvudet själv? :idea: I längden alltså, någon gång måste man såklart få lära sig vad som är rätt för att man ska kunna lära sig se/känna och utvärdera själv. Eller så kanske man väljer en billigare tränare som sitspapegoja! ;)

eleven kan mkt väl TRO att den har greppat. Sen då?
embryon ska förbättras. De kan inte förklara för en ryttare som aldrig har utbildat flera hästar tidigare.

en tränare kan inte förklara en känsla för en elev på studs. då skulle vi ha miljoner med GP-ryttare. det funkar inte så.

Nej precis. Det är därför man kan få med sig övningar istället utifrån vilka man kan fortsätta utvecklas på egen hand! :) Att eleven själv får prova sig fram och utveckla känslan. På sikt måste man ju ändå lära sig rida själv, man kan inte förlita sig på att ha en tränare som tittar över axeln vad man än gör.
En träning ger knappast mycket i längden, oavsett vilken tränare det gäller, jag förutsätter att det sker med kontinuitet oavsett hur ofta det gäller.

ja jag tror också på det. Man måste sitta själv och rida och inte hela tiden bli drillad. Sen när man kommer tillbaka till tränaren kanske säg efter två veckor då skall det ha skett en förbättring av den hemläxan man fått och har det inte gjort det då kanske man inte var mogen helt enkelt. Men jag tror det är viktigt att man får försöka och att tränaren då kan peka ut de punkter man har missat för att sen vid nästa tillfälle efter man ridit själv kanske fått de punkterna att fungera också.

två veckor - en månad tycker jag är en lagom intervall att rida själv innan någon tittar på en igen.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 919
Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 409
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 316
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar