Dyrt dyrt dyrt!! Jag blir galen!

Sv: Dyrt dyrt dyrt!! Jag blir galen!

Kostar mindre än vanliga?

Vi hade under en period en tysk GP-ryttare i stallet som ridit i världscupen bl.a. Hon flög hit från Tyskland, sov borta osv, men tog inte "mer" (mer och mer, jag slutade just för att det blev så hiskeligt mycket pengar) än 800 kr/timme. Red hon sedan hästen ett extra pass någon eller några av dagarna så tog hon inget extra för det heller.

Jag tycker det låter som ocker att ta betalt av åhörare faktiskt - snacka om att exkludera dem man säger sig vilja "nå fram till". Det har jag aldrig stött på inom vanlig dressyr - däremot dock att träningar är helt stängda för publik utöver närmast anhöriga/hästskötare - antagligen just för att man inte vill ha distraktionsmoment på läktaren när man betalar dyra pengar för att rida för någon "extradyr" tränare?

Vad kostar det att bara sitta på läktaren?
varför ska det kosta alls att bara vara åskådare?
Tycker att det är märkligt att om man nu vill sprida sitt- frälsa så borde det vara gratis att se på.

Nej det ska väl vara märkvärdigt o unikt o ve den som vågar ifrågasätta.
De slipper man ju på så vis. eller så blir man utslängd som Kryddan:crazy:
KL
Vad är det för sorts tränare ni pratar om egentligen? Jag har varit (och är fortfarande) och tittar på träningar för olika sorters tränare (olika nivåer och inriktningar) och när jag är åskådare på läktaren så har jag aldrig betalat någonting. De tränare som inkluderar åskådarna i träningen med diskussioner och teori tar en liten summa, men där har jag aldrig betalat mer än 100 kr för en dag. Jag är rätt nyfiken på vad det är för sorts tränare som arbetar som ni beskriver. Upplys mig! (ta det via PM om ni har namn)

En orsak till varför AR är dyrare är till viss del för att man nästan alltid rider privatlektion. En vanlig tränare tar kanske samma arvode för en timme, men detta arvode är delas på fler personer -> billigare lektionspris.

Men AR-tränare behöver inte vara dyrt att rida för. Jag betalar mindre än vad grannarna gör när de åker till sin dressyrtränare (om hon har bokstav är hon C-tränare) och då kommer ändå min tränare hem till mig.

Frågor och diskussion med fotfolket brukar de tränare jag är och ser ta mellan ekipagen. När ett ekipage kommer in på banan blir det presenterat. Tränaren pratar lite om ekipaget och träningen de gjort dittills. Sen när ekipaget ridit klart och finns kvar på banan kommer diskussionen om träningspasset. Sällan pratar vi mitt i en lektion. Då är det mera en enstaka kommentar från tränaren, som något speciellt han/hon vill att vi ska titta på i just den övningen och liknande, en reaktion som är värd att uppmärksammas osv.

Jag säger det samma, som ren åskådare har jag aldrig betalat.
Som fotfolk däremot har jag gjort det. Då har jag varit med i delar av undervisningen, teori och lite "torrövningar" utan häst.Så jag har ju fått något för mina pengar (ofta typ 100 kr).

Jo, en gång betalade jag för åskådning! Då ingick macka, kaka, bulle och kaffe :angel:

Jag tycker också det är ocker att ta betalt av åskådare.
Deltagare till fots, däremot, är en helt annan sak och där tycker jag det är OK med 100-200 kronor/dag.

Självklart ska tränaren ha en skälig timpenning, instämmer helt.

Kl och angående vilka kostnader som är rimliga:
Att jag som kund ska betala för hur tränaren löser sitt privatliv när denne är på jobbet tycker jag är fullständigt orimligt.
Det finns inget annat jobb där man får kostnaderna för djur- och barnomsorg täckta under arbetstid.
Inom många arbeten får man ju inte heller för resorna utan får hålla till godo med det man får dra av på skatten. Maten man äter under arbetstid (rasten) är ju inte heller nåt arbetsgivaren står för, möjligen nån kopp kaffe.

Nu förstår jag ju att man måste betala resa och uppehälle för annars kommer dom inte. Och det skulle inte jag ha gjort om jag var tränare heller.
Jag tänker som så att det är kunden, kursdeltagaren, som är arbetsgivaren. Arbetsgivaren står för en timpenning som täcker arbetskostnad, sociala avgifter, pension etc. I vissa fall traktamente.

Hade jag fått betalt för resor och barnomsorg hade jag varit rik som ett troll och det hade ju varit trevligt:rofl:

Att jag som kund ska betala för hur tränaren löser sitt privatliv när denne är på jobbet tycker jag är fullständigt orimligt.
Det finns inget annat jobb där man får kostnaderna för djur- och barnomsorg täckta under arbetstid.
Inom många arbeten får man ju inte heller för resorna utan får hålla till godo med det man får dra av på skatten. Maten man äter under arbetstid (rasten) är ju inte heller nåt arbetsgivaren står för, möjligen nån kopp kaffe.

Tränaren måste ju lägga sin arvodeskostnad så pass högt att den täcker även utgifter som barnpassning, resekostnader och annat. Särskilt om han/hon inte har någon annan inkomstkälla utan lever på att hålla kurser. Annars skulle det inte bli mycket kvar att leva på.

Självklart ordnar man övernattning och mat när man engagerar en tränare, det blir betydligt billigare att ha tränaren som nattgäst än att ha denne inkvarterad på hotell.

Jo, jag vet att det är så det är. Men att det inte blir så mycket lön kvar på månaden när resor och barnomsorg är betalt, så är det ju för dom flesta. Ett jobb är ett jobb...

Jag har en f.d. arbetskamrat som räknade ut att hon skulle tjäna på att säga upp sig. Det kostade mer att jobba med kostnader för resor och barnomsorg än att gå hemma och vara arbetslös med tre barn.
Nej, hon sade inte upp sig så det är inte därför hon är min f.d. arbetskamrat;)

Nu låter det nog som att jag tycker att tränarna ska komma även om dom går back på det. Det tycker jag inte, man ska självklart tjäna pengar när man jobbar! Men man behöver nog se det här som ett jobb som alla andra och jämföra för att se vad som är rimligt att betala för.

Vadå, tror du att majoriteten av tränarna lever ett flådigt lyxliv tack vare sin kursinkomst?:crazy::confused:

Känns som samma diskussion som runt alla hästyrken - folk vill inte inse hur mycket det kostar att vara egen småföretagare...

/Migo

Jag startade inte tråden för att klaga på dyra ridlektioner, det problemet har jag inte. Tycker också att en tränare måste ha rätt att ta skäligt betalt, jag är själv företagare och vet hur sånt funkar.

Källan till min irritation är att det i princip alltid kostar pengar att titta på just AR-/Klassiska tränare, Och att det samtidigt inom dessa kretsar klagas så på att "vanliga" ryttare inte är där... Sen kan man kalla det "fotfolk" för att det ska låta bättre men vad är egentligen skillnaden om det inte ingår någon teori? Ställa frågor har man väl rätt att göra till alla tränare, om man sen får svar eller ej är en annan sak. Har svårt att tro att det är tränaren som tar ut dessa avgifter, de flesta tränare har väl ett fast arvode för en helg med ett antal ryttare?

Vad kostar det att bara sitta på läktaren?

Tycker att det är märkligt att om man nu vill sprida sitt- frälsa så borde det vara gratis att se på.

Nej det ska väl vara märkvärdigt o unikt o ve den som vågar ifrågasätta.
De slipper man ju på så vis. eller så blir man utslängd som Kryddan:crazy:

det var samma med barfotarörelsen. tog stora arvoden fast den knappt kunde ngt om hästar. Ngn form av status inom en viss krets. hovisen tog bara hälften o kunde då inte verka lika bra. Mantrat som den sektledaren tutade i folk. Det blir status att vara unik- ngt som inte andra förstår- har inte sett ljuset.

Dyrt måste vara lika med superbra.
Man vill väl, men har inte hela biten framför sig. Lättpåverkad.

Ja, jag har då varit på flera clinics och kurser för både dressyr och hopptränare på internationell nivå och bara suttit på läktaren och lyssnat, inte fått ställa frågor eller något utan varit en i massan på ett par hundra deltagare som blivit korvstoppad utan att få en chans till att ställa tilläggsfrågor, "hur, vad och varför" och alla deltagare har fått betala 4-500 kronor för att vara åskådare.

Att då vara 15-20 stycken på en AR-kurs som fotfolk, där man får bolla med tränaren när denne instruerar ekipagen och fråga, varför si och varför så och vara med på teoripass i övrigt, som jag kan tycka att många som vill vara med och diskutera här på forumet skulle behöva prova på, för 100-200 kronor, kan jag då tycka ge mer och vara ett prisvärt alternativ.

Då det alltså är helt uppenbarligen är helt skilda saker.

Men jag förkastar alltså inte något av alternativen, som sagt, då jag främst i mitt hästliv, är en hästmänniska och ser allt som en helhet.

Med vänliga hälsningar

IngelaH

Senast ändrad:

Jag startade inte tråden för att klaga på dyra ridlektioner, det problemet har jag inte. Tycker också att en tränare måste ha rätt att ta skäligt betalt, jag är själv företagare och vet hur sånt funkar.

Källan till min irritation är att det i princip alltid kostar pengar att titta på just AR-/Klassiska tränare, Och att det samtidigt inom dessa kretsar klagas så på att "vanliga" ryttare inte är där... //

Men om nu AR-ryttarna här säger att det (oftast) inte kostar något om det inte är clinic med teori så kan det ju inte vara "i princip alltid". Såvida inte folk sitter här och ljuger ut i etern.

De träningar jag är engagerad i har lite olika upplägg. AR-tränaren har teoripass och är tillgänglig mellan - men inte UNDER - passen (ibland förklara hon varför this or that, men under passen är det hon & eleven). KD-tränaren (från södra Eu.) har ingen teori eller clinic-upplägg så vi tar inget betalt - men vi planerar att ev sätta upp något sådant framöver. Då blir det "kursdeltagare utan häst - fotfolk" som får betala.

Vill också lägga till att det inte är alla arrangörer som har tillgång till egna ridhus - och ofta får man betala för boxplats, manegehyra o dyl. Ibland är det inbakat i priset, ibland inte, men det spär ju på ytterligare.

Ha ha. ja de fattar ja väl att de inte lever ett lyxliv. Var ironisk, så du kan sluta med dina predikningar ;). Är ju själv tränare men inom nått helt annat och ja man måste ta betalt för att det ska gå runt. Men att betala för något och bara få sitta på läktaren tkr jag är dumt, har själv aldrig gjort det, men en kompis till mig har sagt att hon gick på nån clinic och att hon inte fick vara med på något annat än att kolla på lektionerna. Det var visserliggen inte jättedyrt, tror det var 100 kr. Men endå.

Och min uppfattning är att det är dyrare med AR tränare (även de som ej är riddare) än andra instruktörer. De jag jämför mig med är olika islandshästtränare och vanliga dressyrtränare. Har aldrig ridit för nån klassisk, men skulle kunna tänka mig att göra det nån gång, men det är ju svårt att få till det rent praktiskt och det lockar ju inte direkt med ännu dyrare lektioner.

Senast ändrad:

Vadå, tror du att majoriteten av tränarna lever ett flådigt lyxliv tack vare sin kursinkomst?:crazy::confused:

Känns som samma diskussion som runt alla hästyrken - folk vill inte inse hur mycket det kostar att vara egen småföretagare...

/Migo

Kan inte se att jag någonstans skrivit något som ens med livlig fantasi kan tolkas som att jag tror att majoriteten av tränarna lever ett flådigt lyxliv tack vare sin kursinkomst.
Vad jag däremot skrev var att man ska ha skäligt betalt och att man ska tjäna pengar när man jobbar.

Jag vet mycket väl vilka kostnader det innebär att vara småföretagare!

Och min uppfattning är att det är dyrare med AR tränare (även de som ej är riddare) än andra instruktörer. De jag jämför mig med är olika islandshästtränare och vanliga dressyrtränare.
Islandtränare som kommer till en gård här i närheten tar dubbelt så mycket som min AR-tränare gör. De vanliga dressyrtränare jag känner som finns nära tar mellan 50% och 100% mer än min tränare. Westerntränare som också finns väldigt nära är också dyrare, men jag minns inte hur mycket.
Men priset är inte det viktigaste utan att det är en riktigt bra tränare tycker jag. (vill bara visa att AR-tränare inte alls generellt är dyrare)

Tänk vad olika det kan vara. Min uppfattning är att AR-tränare är dyrare, men det kanske bara är de jag stött på. Håller med dig i att det viktigaste är att ffa hitta en bra tränare. Men i vissa fall spelar priset en roll, iaf för mig.

KL
Hoppar in här lite grann.

Som fotfolk (alltså deltagare i clinic utan häst) skulle jag nog inte betala mer än 300 kr/dag, detta om man räknar med att få teoriundervisning och mellan lektionerna få ställa om frågor om hur varför osv, och åtminstone kaffe och en macka (ngt bättre än en ostfralla får det allt va iaf).

Var på en clinic med Rolf-Göran Bengtsson och Peter Ericsson i Skövde för några år sen, vill minnas att jag betalade 150 kr för läktarplats. Och då var vi på läktaren involverade så att vi fick ställa frågor under tiden de red och visade övningar. Väl investerade 150 kr även om det som vanligt vintertid var iskallt i stora ridhuset på Grevagården.

En vanlig ridträning där jag bara får sitta tyst som en mus på läktaren och titta på skulle jag inte betala ett endaste öre för.

När jag tränar för min ordinarie dressyrtränare (C-tränare) betalar jag 250 kr för 40 min.
Hopptränare har jag ingen just nu, förutom min moster och hon ställer upp gratis i mån av tid + att jag är hästvakt och groom åt henne lite då och då.

Visst kan det kosta en del att träna för bra tränare, man får helt enkelt välja vilken tränare man lägger ned pengarna på.

Jag undrar vem som betalar 400 kr för att sitta på läktaren och titta utan teorilektion eller liknande?

Men som många har sagt så är det inte konstigt att det kostar pengar att träna för influgna tränare dessutom är det många som inte tänker på hur hårt tränaren arbetar, att ha mellan 5 och 10 ridlektioner, teorilektion, svara på frågor och vara tillmötesgående för allt och alla under en hel helg det är ett hårt arbete.

Dessutom brukar det (i alla fall på de kurserna jag arrangerar) synas mycket tydliga resultat och skillnader på ekipagen, under en helg eller tre lektioner har deltagarna tagit mycket stora steg framåt, kunsakap och effektivitet som leder till stora förbättringar jag tycker att det är värt att betala för.

Utan goda resultat och förbättringar så är det kanske inte värt att betala massor av pengar för någon annans kunskap. Men det är upp till var och än.

Tänk vad olika det kan vara. Min uppfattning är att AR-tränare är dyrare, men det kanske bara är de jag stött på. Håller med dig i att det viktigaste är att ffa hitta en bra tränare. Men i vissa fall spelar priset en roll, iaf för mig.

ja priserna varierar nog stort bland tränare i allmänhet. Visst är priset en aspekt att ta hänsyn till, men är den jag vill rida för dyrare så rider jag hellre mera sällan. Jag skulle inte välja en sämre tränare för att den var billigare.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 560
Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 357
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 296
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar