Om man då går tillbaka till grundfrågan så kan vi väl konstatera att det finns proffs som är bra förebilder och proffs som är sämre förebilder. Jättebra att kritiskt granska och sedan är det upp till var och en att välja om och vem man faktiskt vill "sponsra".
Jag tycker t ex att Marcus Ehning (hoppryttare för dom som inte vet) rider fantastisk trevligt men jag har ju ingen jävla aning om hur han tränar sina hästar till vardags. Han kanske barrerar varenda en av dom. Vi vet oftast alldeles för lite om helheten och det vi bedömer är korta sekvenser ur en hästs liv.
Själv skulle jag aldrig lämna iväg min häst till något proffs utan att ha stenkoll på hur hästen rids och hanteras. Har en nära bekant som jobbar hos ett proffs och det jag ser därifrån är inget som jag skulle välja för egen del. Dessutom är det ju sällan proffsen själv som rider hästarna. Det är praktikanter och underbetalda beridare som gör jobbet.
Det finns ju aldrig några garantier så klart. Men just Ehning skulle jag våga satsa det mesta jag äger och har på att han utbildar och rider sina hästar så väl pga den fenomenala timeing han har.
Han behöver inte göra annat iom att han är så satans noggrann och skicklig.
Fick jag önska mig någon ryttares ridning ligger hans högt på listan, om inte högst kanske tom.
Det finns andra som man får lite samma känsla av.
Sen har vi alla olika åsikt om hur lydiga hästar måste vara. En del ser det som övergrepp att miljöträna, andra ser det som övergrepp att klatcha till en häst om den attackerar en, andra ser det som övergrepp att hästen inte får göra som den vill etc, att man ryggar etc..
Vi som jobbar med hästar har utan tvekan alla någon gång ansetts vara för hård av någon, oavsett om man ens är hårdhänt, kräver mycket lydnad, tröttar ut hästar, ryter i om de väsnas vid fodring etc eller inte.
Och det har garanterats snackats om oss allihop, gott som dåligt.
Det gör det hela lite svårt, våra olika åsikter.
Så länge som folk följer lagstiftning så får man nog acceptera att vi är olika.
Sen kan man försöka jobba för att sprida utbildning. Det bör man och det är viktigt!
Och man behöver inte dölja sina åsikter om man tex, som jag, inte tror på hjälptyglar etc.
Men jag tycker inte om när man svartmålar folk för någon miss de gjort när de över lag sköter sig och sina djur.
Då tycker jag man kan satsa energin på att ta tag i okunskapen hos gemene man eller de proffs som medvetet rider sönder djur, blåser folk etc.