Dyrt dyrt dyrt!! Jag blir galen!

Sv: Dyrt dyrt dyrt!! Jag blir galen!

Jag tror att det är bra med minst en gång per vecka egentligen, då kan man direkt få respons och inte fuska undan hemuppgifterna. Tyvärr är jag sån att jag skjuter på saker och glömmer, och jag vet många andra som fungerar på samma sätt. Men sen är det dels en ekonomisk fråga och dels en fråga om tillgång på tränare. Många som rider AR får ju bara rida på kurser när en tränare kommer till trakten några gånger per år, det beror på vad man råkar ha i närheten.
Bokstavstränare kan det också vara dålig tillgång på, beroende på var man bor. Jag vet att på många håll får man ta det som finns, och kanske åka långt också, då blir det träning mera sällan.

Men kan man välja helt fritt tror jag att träning ett par gånger i veckan skulle ta mej framåt betydligt fortare om det var en bra tränare. Och då oavsett inriktning.

Men kan man välja helt fritt tror jag att träning ett par gånger i veckan skulle ta mej framåt betydligt fortare om det var en bra tränare. Och då oavsett inriktning.

Det här, som många säger gör mig väldigt frågande. Vad är det som är så bråttom? Är det hästen, eller du, som är döende?

Jag och många med mig, har ingen brådska, för oss är inte målet - målet, utan det är vägen som är målet.

Till skillnad från många hästägare här på bukefalos, som lägger ner all sin tid på utrustningsinköp, träningar och vad det nu är, så har jag ingen hästskötare. Utan jag sköter min häst själv. Jag har heller inte varken fet plånbok själv, familj eller sambo/make/maka som betalar mitt fritidsintresse. Och jag till skillnad från många hästägare här inne, som tydligen har hästen som jobb, har ett jobb att sköta. Och till skillnad från många hästägare här inne, har jag inget hembiträde som sköter hem och hushåll, utan det gör jag själv.

Stallet, hästen, träningen och skogsdoften är vårat andrum. Varför ska man ha bråttom. Det är förhoppningsvis en dag i morgon också.

Jag har haft min dam, som idag är 27 år i snart tio år. Det enda "riktiga" och dyraste veterinärbesök förutom vaccination och dylikt, jag har haft under dessa år, var när jag var ute på Cinderellakryss och hon fick foderstrupsförstoppning a 1600 kronor under jourtid. Jag vet inte hur många "bråttomkompisar", som under dessa tio år som hon har varit min lycka och glädje, har fått byta ut sin hästar, pga skada, sjukdom eller haft långa konvalescenter, för att "det går fortare med flera träningar i veckan"...

Men jag är nog bara dum och självklart är det bättre att träna, träna, träna och ha bråttom, bråttom, så allt går mycket fortare.

Med vänliga hälsningar

IngelaH

Senast ändrad:

Bråttom? Ja jag vill helst bli en bättre ryttare snabbt, för hästens skull, inte minst.

Bråttom? Ja jag vill helst bli en bättre ryttare snabbt, för hästens skull, inte minst.

Hur mkt bättre menar du? Om du känner att du har så bråttom och stort behov av att bli bättre ryttare snabbti så antar jag att du inte har någon egen häst. Är du medryttare, eller rider du på ridskola?

Det är många här inne på klassiska ridkonstforumet, som har fått erfara nämligen att de inte ska tro att de är något, och jag ser att du är ny här på forumet. Så du ska kanske titta runt lite och läsa lite, innan du berättar för mkt om dig själv och din häst-/riderfarenhet. Annars finns risken för ett och annat påhopp.

Eller missförstår jag? - I så fall ber jag om ursäkt. Jag undviker nämligen mer och mer att skriva, bolla kunskaper och ställa frågor här i klassiska ridkonstforumet.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Jag har egen häst men det är ingen garanti för att man inte ska behöva en utveckling som ryttare?
Som AR-ryttare får man betydligt mera självförtroende, det har jag märkt, det är inte så stora krav där, man kan nog vara rätt nöjd som det är och det är ju skönt men jag har tyvärr får jag väl säga, kommit lite längre än så. Jag ser att det är ett självbedrägeri.
Det finns så oändligt mycket att utveckla och lära och förstå och ja jag har bråttom att utveckla mej som ryttare eftersom jag tycker att det har tagit alldeles för lång tid hittills och är alldeles för långt kvar för att jag skulle kunna säga att jag är nöjd. Jag rider ut och har kul också, det ena förtar inte det andra:)

Jag har för övrigt inte känt mej ett dugg påhoppad innan ditt sista inlägg som känns lite sådär. Att jag tidigare inte har registrerat mej och deltagit beror på att jag inte tagit mej för att göra det och kanske lite rädsla att "ta sej ton och tro man är något", men det har jag inte alls känt.

Senast ändrad av en moderator:

Är det ett "dåligt" tecken att vara nöjd? Innebär det att man inte längre har några som helst ambitioner och inte vill något? Hur kan det vara självbedrägeri att vara nöjd med sitt liv och ha bra självförtroende? :confused:

I min värld kan vara nöjd och ändå vilja komma framåt. Det behöver dock inte gå på en vecka, utan jag kan ta det nästa gång jag har råd. Dessutom tror jag att mängdträning är viktigare än att trycka på en massa nytt var och varannan vecka.

Det är då aldrig nått självbedrägeri att vara nöjd med sitt liv. Jag tkt att man ska vara nöjd med sig själv och det man åstadkommit men det betyder inte att man ska stagnera och inte utvecklas vidare. Men man ska vara nöjd med den nivån man befinner sig i, när man sas har spelat alla kort rätt. Om man bara skulle vara nöjd när man uppnått perfektion ja då blir man förmodligen aldrig nöjd.

Är det ett "dåligt" tecken att vara nöjd? Innebär det att man inte längre har några som helst ambitioner och inte vill något? Hur kan det vara självbedrägeri att vara nöjd med sitt liv och ha bra självförtroende? :confused:

I min värld kan vara nöjd och ändå vilja komma framåt. Det behöver dock inte gå på en vecka, utan jag kan ta det nästa gång jag har råd. Dessutom tror jag att mängdträning är viktigare än att trycka på en massa nytt var och varannan vecka.

Ja du tycker vad du vill förstås. Att vara nöjd om det inte är bra är ett dåligt tecken ja, är det åt rätt håll kan man man vara nöjd, men om det inte är bra alls, eller på väg mot bättre så bör man inte vara nöjd.

Jag tror att mängd inte är något negatvit, förutsatt att hästen får ett omväxlande arbete med mycket uteritter också.

Ja du tycker vad du vill förstås. Att vara nöjd om det inte är bra är ett dåligt tecken ja, är det åt rätt håll kan man man vara nöjd, men om det inte är bra alls, eller på väg mot bättre så bör man inte vara nöjd.

Jag tror att mängd inte är något negatvit, förutsatt att hästen får ett omväxlande arbete med mycket uteritter också.

Rätt så arrogant svar. Frågan är dock vem som bestämmer vad som är bra. Där tänker människor olika, tycker du att det är okej?

Om man själv inte tycker det är bra alls, det är väl samma sak som att inte vara nöjd? :p

Men i det som andra tycker det inte finns något bra alls kanske man själv ändå uppskattar någon eller flera delar för att de är bra utifrån utgångsläget eller för att det ändå känns konstruktivt, eller kanske för att man helt enkelt fokuserat på det som gått bra istället för det som gått dåligt.
Ett pass är ju sällan riktigt dåligt eller superbra rakt igenom i varje sekund och ur alla aspekter - allt ligger i betraktarens öga.

Kl.

Själva ridningen brukar jag för mig själv jämföra med att spela ett instrument eller måla tavlor- ju mer man övar ju bättre blir man. Men om man slår gitarren i golvet går den sönder och om man trycker för hårt med penseln så knäcker man borsten!

Precis som i musik eller i konst så passar inte all musik och alla målarstilar alla.

Det finns många vägar till ett fantastiskt resultat. Och precis som inom tex musik och måleri så blir man aldrig fullärd! man bör vara öppen för andras tekniker, men sedan välja den väg som man trivs med och som man i sitt hjärta känner är rätt.

För de flesta av oss är ridningen en kär hobby och en väg till harmoni- något som ger oss en kick i sina bästa stunder.

Precis som inom musik och konst så BEHÖVER inte dyrt betyda att det är bra- men det händer rätt ofta att det är så.

Men precis som snickaren och rörmokaren behöver äta- så behöver även ridinstruktören sin föda. Missunna därför inte instruktören brödfödan.

Men det går även att hitta rosor i spruckna krus- och på samma vis kan man faktiskt hitta en instruktör som passar in på vad man vill- samtidigt som det passar ens plånbok. Livet handlar ofta om att prioritera och att fördela om de resurser som man faktiskt har. Att behålla sin gamla fungerande TV ytterligare ett år- KAN ju betyda att man har råd med nån kurs extra hos den som man verkligen vill rida för.

Ja det är tråkigt när priserna ränner i väg, och det finns flera orsaker till det. Några har nämnts i tråden såsom flygbiljetter mm. Det finns ytterligare en orsak, de som arrangerar denna tränare vill säkert ha en slant också. Då handlar det om uppehälle, samt om de är företag om momsskyldiga och sedan är jag rätt säker på att de vill ha en inkomst av det också.

Det är inget specifikt för just KR (AR), flera discipliner har detta fenomen (problem). Även inom vår disciplin kan kostnader ränna iväg rejält, och kurser runt 1000 kr inklusive lunch fika etc är mycket, mycket sällsynta. Det skulle i så fall handla om en B-tränare, kommer det till dessa som är riktigt duktiga och ska flygas in så talar vi nog om priser på 2000-2500 kr för 2 st ½ timmas pass men då lunch och fika. Sedan har man möjligheten att stanna och titta på hur denna tränare undervisar och resonerar med andra ekipage.

Det har inte direkt med att ha bråttom att göra utan att om man sitter och rider in ett fel en längre tid så befäster man felet och det blir jobbigare att arbeta bort.
Själv har jag i princip lämnat AR därför att jag inte har möjlighet att träna kontinuerligt och tycker att det blir för långt mellan gångerna. Jag känner att jag iaf behöver träna 1 gång i veckan för att korrigera fel.

Nu rider ju inte jag AR utan klassisk, jag har en förkärlek för Julio Borba en fantastisk man. Nu är han regelbundet i Sverige så därför blir det enkelt att rida för honom åtminstone en gång i månaden men då måste jag åka och ibland lite längre. Men för mig är det ju värt det, och visst kostar det en slant men tycker ändå att det får vara värt det.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 560
Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 357
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 296
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar