Sv: Dvärgschnuzer trimmning
Det bruna är svamp, men hur lätt är det att hålla skägget torrt
[/QUOTE]
Päls kan bli missfärgad och få en rödbrun färg där den utsätts för tårvätska, saliv eller svett. Det beror på att kroppsvätskorna innehåller porfyriner (mer eller mindre), vilket är en nedbrytningsprodukt från röda blodkroppar.
Man kan se missfärgningen som rödbruna ränder från ögonvrårna ner över kinderna på hundar som har rinnande ögon.
På andra hundar syns en tydlig rödbrun färg på pälsen mellan trampdynorna där hunden svettas.
Många gånger misstolkas detta som en svampinfektion, men är alltså helt normalt.
Hundar kan ha en rödfärgning av ljus päls på ben, buk och/eller tassar, då de har slickat sig på dessa platser.
Saliven kommer genom sitt innehåll av porfyriner att ge pälsen dess missfärgning.
Porfyriner syns inte i svett, saliv eller tårvätska, först när de kommer ut i dagljus kommer färgförändringen.
Svårt (omöjligt) att göra något åt.
Betr uttunning av skägg (om det var du som frågade?) så köpte jag en "grej" för häst som funkade på min varghund, minns inte var jag köpte den men minns (om jag minns rätt) att den var svindyr (typ 400:- eller så). Ser inte mycket ut för denna världen, tysk, sök (googla) på original mars, solingen så kanske ni hittar.