Dvärgschnuzer trimmning

Sv: Dvärgschnuzer trimmning

Det är kanon med bilder, för då kand et även hjälpa andra:)

Ska fota Lea idag för att ni ska få se, är faktikst ganska nöjd..:)

Hur blev det med bilderna som ni ev skulle ta:)? väntar med spänning:)

*KL*

Vilken kanontråd för oss med skäggisar. Dock har jag en svart men linjerna borde vara detsamma.

Vilka skär använder ni till klippmaskinerna. Såg att en av de rekommendera hade kampanjpris med ett skär till. :)

Det är kanon med bilder, för då kand et även hjälpa andra:)

Ska fota Lea idag för att ni ska få se, är faktikst ganska nöjd..:)

Hur blev det med bilderna som ni ev skulle ta:)? väntar med spänning:)

Lovar att det kommer. Men hänt tråkigheter här med en av våra hundar. Så jag har helt enkelt inte orkat..

Tackar så mycket!

10:an = 1,6 mm om jag har förstått beskrivningen rätt?

Senast ändrad:

Helt glömt bort att svara! 10:ans skär ska det vara!

Till allt man klipper?

*****kl

Jag funderar på att ge upp och lämna in hunden till trimning återigen. Förhoppningsvis orka hålla efter/skaffa klippmaskin/lära mig sen. Blir ju helt matt när jag ser hans päls men jag VILL lära mig att göra det själv!

Ja, en maskin är ett måste när man ska trimma själv!

Samma skär används på halsens undersida som baken, även öronen om man klipper dessa.

Vet ej hur det är om man klipper hela hunden, kanske har man något längre på kroppen då? Har aldrig klippt någon dvärg helt...

Inte ska man ge upp! haha
Jag är inte expert jag heller och det går inte alltid som jag vill, men det är ju såå skoj att se när det väl går bra..
Jag försöker och misslyckas med all säkerhet, tror dock ändå jag ska ta hjälp av någon som absolut vet hur man ska göra:)

Någon som har nå tips på hur man bäst tunnar ur ett skägg? Jag har ett trimprojekt här hemma ett par dagar (syrrans) och han har ett extremt enormt skägg! Jag menas alltså inte mycket skägg utan extremt mycket skägg, har aldrig sett nå liknande. Det är varken praktiskt eller snyggt!

Ja, sist lånade jag men den var lite lång (dvs lämnade lite för lång päls). Smidigare att slippa låna också!

Nej nej, hela kroppen ska inte klippas, bara det man ska klippa sas.

halvt kl
Förresten, hur gör ni när ni rensar öronen från hår? Hur och hur ofta?

Tillägg: Vad är normalt pris för en klippmaskin och vilka märken rekommenderas? (den sistnämnda frågan kanske redan kommit upp förresten, ska kolla).

Rensar öronen om det behövs innan utställning på de som ställs ut. Övriga ca var 3:e månad eller nåt sånt. Tar en peang och drar bort håret med, tror hundarna tycker det är rätt skönt.
På mina trimhundar får de sköta såna grejer själva, tar för mycket tid.

Jag har en Oster A5, super bra! Tror det kostar 1500-2000 kr. Man får nog vara beredd att lägga så mycket om man vill ha en maskin som håller.

Josssefin: Har du några bilder på nytrimmad hund nu?

lea hatar att bli pillad i örar, men hon lär väl sig att tycka det är skönt.
Hundarna hemma hos mina föräldrar älskar det och ruskar på bakbenet så skönt de tycket det är.
Jag använder oxå en peang eller en pincett..

Nu är hon ju inte ny klippt/trimmad längre men jag ska göra det under veckan..
Men kan bjuda på en eller flera bilder då vi var på sommar stället med alla hundarna:)

31038767.jpg

31038769.jpg

31038772.jpg

bonus bild:)

31038774.jpg

Det bruna är svamp, men hur lätt är det att hålla skägget torrt :grin:
[/QUOTE]

Päls kan bli missfärgad och få en rödbrun färg där den utsätts för tårvätska, saliv eller svett. Det beror på att kroppsvätskorna innehåller porfyriner (mer eller mindre), vilket är en nedbrytningsprodukt från röda blodkroppar.
Man kan se missfärgningen som rödbruna ränder från ögonvrårna ner över kinderna på hundar som har rinnande ögon.
På andra hundar syns en tydlig rödbrun färg på pälsen mellan trampdynorna där hunden svettas.
Många gånger misstolkas detta som en svampinfektion, men är alltså helt normalt.
Hundar kan ha en rödfärgning av ljus päls på ben, buk och/eller tassar, då de har slickat sig på dessa platser.
Saliven kommer genom sitt innehåll av porfyriner att ge pälsen dess missfärgning.
Porfyriner syns inte i svett, saliv eller tårvätska, först när de kommer ut i dagljus kommer färgförändringen.
Svårt (omöjligt) att göra något åt.

Betr uttunning av skägg (om det var du som frågade?) så köpte jag en "grej" för häst som funkade på min varghund, minns inte var jag köpte den men minns (om jag minns rätt) att den var svindyr (typ 400:- eller så). Ser inte mycket ut för denna världen, tysk, sök (googla) på original mars, solingen så kanske ni hittar.

Hon ser jätte söt ut :)
Men om du vill ställa ut måste du spara ut masken på henne, du kan nog inte klippa henne över nosryggen eftersom hon har så ljus mask. Detta kommer nog ta nåt år men är inte så myket att göra åt!

KL

Om man trimmar en hund med väldigt, väldigt mycket ull, behöver man trimma ner hela hunden för att på så sätt börja om så ny fin sträv päls kan växa ut? Mitt trimprojekt här hemma har väldigt mycket ull, men det känns inte som att han har så jättemycket lång och tjock sträv päls. Nu har jag ullkammat så mycket jag bara kan och har plockat av det värsta.

Min fråga är alltså om jag kan låta nåt lager vara kvar, tokullkamma under den närmsta tiden (eller ge order om det tilll ägaren) och sen om nån vecka fortsätta jobba mer med pälsen igen och plocka av lite till allteftersom ny päls kommer under? Som det är nu känns det inte som att det ligger ny päls under och därför vill jag inte plocka av honom helt...

över nosryggen klippte jag inte men jag plockade det.. var det helt fel??
Tycker för övrot att ögonbrynen blev aningen korta men de växer väl ut..

vad menar du med ljus mask? :S ska jag dra mer så att den inte bleks? alltså ej klippa..

Jag skulle göra så att jag trimmar ner hela hunden. Sen vänta 5-6 veckor (eller tills man ser att det kommit lite sträv päls under) och då plocka den ull som är kvar för hand. Sedan när det har växt ut lite kan man om det är en sådan hund som det går att ha rullande på trimma ur var 3:e strå, vänta 5-6v och ta var 3:e igen och sedan fortsätta så. Då har du el rullande päls. Dock är det inte alla hundar rullande fungerar på.

Över nosryggen behöver du nog låta den svarta masken växa ner på din hund. Vissa hundar kan man klippa där medan andra har så tunn mask att det inte fungerar. Trimma bara vid ögonvrån samt mellan ögonen om du har delad lugg och låt håret fram till nosen växa ut så blir masken mörkare!

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
800
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
923
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 965
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
794
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka