Dvärgschnuzer trimmning

Sv: Dvärgschnuzer trimmning

Nej... Nu är han visserligen bra i magen men badas flera gånger i veckan och då sätter sig ju pälsen mer fast... Får vänta helt enkelt :crazy:

Luggen klipps med vanlig rak sax. Hur man vill forma den är en smaksak, jag vill ha Luggen ända fram till nosen dock kort på sidorna så man ser ögonen.

När jag har klippt med vanlig rak sax så tycker jag alltid att det har blivit så ojämnt och "hackigt" om du förstår vad jag menar. Får aldrig till det så snyggt som när han lämnas bort.
Fast det kanske beror på saxen också? Har en helt vanlig, billig sax som följde med rakapparaten.

Vill för övrigt också ha luggen/ögonbrynen som du. Kort på sidorna och långt där fram, till nosen och ingen delad lugg.

Du här förmodligen inte en tillräckligt bra sax. Den måste ju vara vass för att det ska bli bra. Dock behöver du inte köpa någon jätte dyr, min tass sax för 159kr duger bra när man är på utställning och inte här med de dyra saxarna.

Tack för svar :)
Precis som jag misstänkte alltså. Finns det bra saxar i djuraffären? Eller var hittar man sådana? Eftersom vi alltid lämnar bort Spike så har jag inte så bra koll på var man får tag i sådant. Problemet är att jag ofta blir tvungen att klippa luggen själv mellan gångerna eftersom den växer så himla fort!

Glad midsommar önskar vi iallafall:)

31229939.jpg

Ska iväg med Wille(mina föräldrars foxterrier) på trimmning och ska då ta med lea för att trimmaren ska kunna visa hur man ska gå till väga..
Hon föder upp dvärgschnauzer, så ev ska hon hjälpa mig med utsällning oxå:)

Vilken söt bild :love:

Kan ju passa på att skryta lite, min Nova fick cert och blev BIM i helgen :laugh: Var otroligt varmt, 33 grader, därför tungan hänger så ;)

novabtrorelse.jpg

novabt1boras.jpg

Och på fredag ska vi starta anlagsprov i viltspår vilket hon älskar!

Oh vilka härliga utställningsbilder, själv har jag försökt börja ta tag i mitt brukshundsklubbande, dock har de precis börjat en kurs så den missade jag:/
Ska även ta kontakt med en som trimmar, förderupp och ställer ut dvärgschnauzer, så ska hon få hjälpa mig komma igång med allt:)

Jo jag hoppas det:9 kerstin heter hon tror hon heter nordbäck eller liknade i efternman, vi lämnade våra hundar där innan och ahr varit i kontakt med henne, hon är iallafall villig att hjälpa mig visa hur Lea ska trimmas:)

Nu är Sigge nytrimmad! Ska ta bilder i morgon tänkte jag.

Dock är han klippt :crazy: De längsta hårstråna är ryckta men sen är han även maskinklippt över hela kroppen. Detta pga att hans hud inte klarade av att trimmas. Är egentligen inte så förvånad över att huden inte är i toppskick, men tycker att hon kunde ringt och pratat med oss innan hon klipper en schnauzer... Vi är ju bara ett telefonsamtal bort.

Nåja, enligt henne ska det inte vara några problem att trimma honom i fortsättningen förutsatt att huden mår bättre/läker ihop.
Vad har ni för erfarenheter? Blir pälsen normal direkt efter klippning, inte alls eller hur lång kan man tänka sig att det tar? Kan känna och se skillnaden på täckhår och underull även nu som nyklippt.

Ang. huden så har både jag och veterinär sett att den är torr tidigare, men nytt nu var att tydligen har små plitor som blir till sår på ryggen. Ska tydligen vara vanligt på dvärgschnauzer, nån som känner igen? Kommer tyvärr inte ihåg exakt vad hon sa.

Vidare om huden så kliar han sig ju en hel del och har därför ätit allergifoder senaste dryga månaden. Dock har kliandet inte alls minskat (snarare tvärt om) så vi ska tillbaka till vet. och då tänkte jag ta upp detta med henne också.

Hade blivit smått irriterad om trimmaren klipp min hund utan att meddela mig.
Min ena dvärg hade som unghund röda plitor på kroppen som blev torra och såriga. Dock så kliade hon sig inte. Badade henne i hexosil (tror jag det heter) kan köpas på apoteket. Min vet rekomenderade de. Sen kom de inte tillbaka mer.

Tror att din trimmare pratar om Schnauzer Comedone Syndrome eller Schnauzer Bumps som de gärna kallas. Det är en ärftlig hudsjukdom som drabbar Dvärgschnauzer och orsakar som små pormaskar på hundens rygg. Små plitor som oftast är fyllda med var.
Men det behöver inte alls betyda att det är det din hund har, låter snarare som om han är allergisk mot något, högst troligen i omvärlden och inte i maten eftersom han inte blivit bättre på eliminationsdieten.

Tyvärr blir atopier ("luftburen allergi") allt vanligare bland Dvärgschnauzer.
Min egna håller även han på att utredas, är inne på andra veckan av eliminationsdieten (häst och hirs får han) men jag tror nog snarare att han är atopiker och inte foderallergiker. Kliandet har inte blivit bättre i alla fall, men jag måste ju vänta i alla fall 6 veckor innan jag kan utesluta det och sedan göra ett hudtest...

Tycker för övrigt absolut att trimmaren skulle ringt och frågat dig innan hon klippte! Kan tyvärr inte svara på dina andra frågor eftersom min dvärg i princip alltid blivit klippt.

Men blä. Vad gör man egentligen åt sådana saker? (luftburen allergi alltså).

Nåja, missade veterinärens telefontid idag men ska ringa henne i veckan och boka tid.

(och i skrivande stund ligger monstret och sliter i ett kvitto han hittat. När jag kollar vad han håller på med tittar han upp med världens oskyldigaste uppsikt- fortfarande med kvittot i munnen).

Mina föräldrar har 2 foxterriers och jag klippte dem en gång, just eftersom den ena hade dålig päls/hud..
Nu är hon kanon snygg och fägerna har inte minskat inte kvaliten på den nya pälsen heller, ångrar inte att jag gjorde det.. Nu ska det bara börjas trimma så smått igen..

Så tror inte att en klippning skadar, tror snarare det hjälper om hunden har dålig hud/päls..

Då tar man först reda på exakt mot vad hunden är allergisk (pollen, dammkvalster, mögelsvampssporer etc) och sedan kan man göra en så kallad allergisk immunterapi även kallad hyposensibiliserung (kan man också göra hos männsikor som är allergiska).
Dessutom kan man behandla med låga doser av kortison för att minska kliandet, även essentiella fettsyror och antihistaminer har effekt (om än inte 100 %). Sedan finns det även en medicin som heter Atopica (cyclosporin) som visserligen är dyrt men hjälper väldigt bra.
Är hunden till exempel allergisk mot dammkvalster så hjälper det naturligtvis att städa och tvätta ofta och sånt.
Klådstillande schampon brukar hjälpa en del.

Själv ger jag min hund redan nu antihistaminer och essentiella fettsyror (1 msk kallpressad solrosolja om dagen) på veterinärs inrådan plus att jag en gång i veckan badar honom med Malaseb. Han kliar sig mindre, men helt bra är det inte (därav eliminationsdieten)...

Haha, så söt han är. Att de alltid ska se så oskyldiga ut! ;)

Sorry, trodde att jag lagt in bilderna för länge sen.

Så här ser han ut/såg ut efter trimning. Nu blev han ju dock både ryckt och klippt på kroppen men linjer etc är väl desamma. Min hund har även alltid blivit klippt (iaf delvis) på ben, huvud och bröst då han inte är tillräckligt sträv där.

IMG_6598-1.jpg

IMG_6610-1.jpg

IMG_6605.jpg

Före :o (som sagt ovanligt långt mellan trimningstillfällena nu)
http://img.photobucket.com/albums/v367/gronangens/IMG_5245_1.jpg

Kan ju tillägga att jag håller luggen rätt kort på honom, vill se ögonen när vi tränar.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
800
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
923
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 965
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
794
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.