Dvärgschnuzer trimmning

Sv: Dvärgschnuzer trimmning

För att få luggen att ligga brukar jag trimma lite i den. Drar några strån i veckan och snart kommer det fram sträva strån som är lättare att få att ligga. Jag vill ha lång lugg på mina, fram till nosen där den är som längst. Klipper på sidorna på luggen så att man ser ögonen på hunden.

Nu ska jag iväg på MH med mina, svarar mer ikväll :)

aha tusan det visste jag inte ens, hur högt ska man raka? alltså upp på halsen?
På foxterrier ska man ju ta allt.. förutom ca 5-10 cm på underkäken..Misstänker det INTE är likadant här:S hahah
älskar att raka dem(A) då blir det rakning här i morgon, bort med rump och bröst håret haha

Förtydliga mig lite. Klipp nu inte vid bröskorgen. Jag klipper aldrig längre ner än till "bröstknappen". Däremot kan du klippa från där skägget börjar och kanske t om lite mer.
Ska se om jag har en bild jag kan visa..

Senast ändrad:

När jag lärde mig trimma/klippa mina riesen,så lämnade jag in dom i början,men försökte hålla efter linjerna,så till slut lärde man sig hur det skulle se ut och hur det skulle göras!

Tog även närbilder på kropp/huvud/ben,så man verkligen såg alla linjer!

Sen att det såg förjävligt ut i början,jaja..alla är vi barn i början!

aha BRA bilder haha.. så man rakar inte själva bröstkorgen för den ska man väl trimma?
sedan kan man raka lite mellan frambenen?
sedan ser jag ju tydligt på dina bilder Hur långt upp jag skall raka henne.. inga bilder framifrån vid bröstkorgen?

hittade denna bilden efter lite sökande, den är ganska bra.. Dessutom skriver hon precis hur man ska göra..

SAVE0007.JPG

kanske man kan lyckas? haha

Inte alls så tokig förklaring :) Däremot rycker jag benen också. För annars får man aldrig fram strävheten i dom utan de blir mjuka och samlar bara smuts :D

okej vad bra:) jo jag ska inte raka dem heller.
men nu en annan fråga.. vad har ni för maskin?
Jag har en Moser och den gick inte alls.. Har för mig det var nya skär på den.. Eller kan det kanske vara så att hon är för mjuk i sin päls än?

Det bruna är svamp, men hur lätt är det att hålla skägget torrt :grin:

Det stämmer inte. Den bruna färgen bildas av saliven, som ger missfärgningar. Eftersom hundar har en tendens att dregla lite, slicka sig om munnen etc blir skägget missfärgat.
Däremot är det så att har en hund svamp så kliar det -> hunden slickar där det kliar -> pälsen missfärgas. En hund som har eller precis haft svamp och ljus päls brukar därför lätt kännas igen eftersom framför allt tassarna (där svampen trivs) är röd-bruna.

Vill man schamponera bort svampen (med tex Malaseb) så försvinner inte de röda missfärgningarna utan bara svampen. Man får helt enkelt vänta tills det växer bort/klipps bort/trimmas bort.

För att svara på TS frågor:

Min dvärgschnauzer rakar vi. Ingen utställningshund pga bristande intresse hos mina föräldrar (jag var 10 när vi köpte honom så man hade väl inte så mycket att säga till om) och just på den tiden (-98) fanns det inga trimmare i närheten där vi bodde.
Vi brukar lämna bort honom cirka 4-5 ggr per år för klippning och rakning hos en dvärgschnauzeruppfödare som nu bor i närheten.

Jag har försökt att klippa till "luggen" själv när den blivit alldeles för lång men det bli bara så himla fult. Inte alls lika snyggt som när vi lämnar bort honom.

Borstar ur skägget väldigt ofta, hela hunden 3-4 ggr i månaden när pälsen börjar bli längre.

Jag skulle gärna vilja inflika några frågor?

Hur mycket tid lägger ni ner på pälsarbete/trimning på era dvärgschnauzer? Hur mycket tid i veckan lägger ni på den viktiga ullkamningen?

Hur mycket av trimningen gör ni själva?

Olika på de olika hundarna.
Nikita - Ganska gles päls som inte går att få igång rullande. Ställs inte ut - Trimmar av allt 2 ggr/året, ca 6 veckor efter när det börjat komma fram ny päls trimmar jag av ullen för hand. Ullkammar väl kanske varannan månad eller så på henne.

Leia - Otroligt sträv och tät päls som rullar, ställs ut - Trimmar var 5:e vecka och kammar då ull, däremmelan behövs inget göras.

Nova - Sträv men ännu inte helt färdig i pälsen - Trimmar varannan vecka och kammar då även ull. Nu är målet att försöka hålla pälsen ok till världsutställningen, sen kanske jag river ner helt en gång till för att verkligen få igång den.

Ullkammar som sagt var inte så mycket men anledningen till att vi uppfödare säger till valpköparna att kamma så ofta att folk kammar alldeles för lite ull när de väl gör det. Det vanligaste problemet är att de inte tar i tillräckligt och får bara en liten fjutthög. När jag kammar då kammar jag :p

Jag har en Öster, (heter den så?) den är iaf. superbra och går väldigt tyst. Använder den även på hästarna ibland men då är den lite liten så det tar tusen år. Men givetvis behöver skären slipas ibland, dock inte särskilt ofta om man bara använder till hund.

Åh vilka toppenbra bilder! Men det är alltså din vardagstrimning? :eek: Herregud jag hade varit överlycklig om jag hade fått till det sådär bra, tänk vad tjusiga dina hundar måste vara när det är utställningsdags!

Ja det ska jag prova att göra, hoppas jag inte har förstört luggen på mina nu när jag har klippt. :( Ska låta de få riktigt lång och buskiga ögonbryn nu så att jag kan justera sådär fint som Grana har gjort på sina! :laugh:

Hoppas det gick bra på MH :)

Ullkammar som sagt var inte så mycket men anledningen till att vi uppfödare säger till valpköparna att kamma så ofta att folk kammar alldeles för lite ull när de väl gör det. Det vanligaste problemet är att de inte tar i tillräckligt och får bara en liten fjutthög. När jag kammar då kammar jag :p

Precis, åh vad jag känner igen det där :D

Hade besök i dag. De sa han fäller. Hämtade furminatorn och drog. Det lossnade massor ;) Jösses sa dom, han som precis varit på trimmet :D
Men de sa också att de kammar inte så "hårt" som jag gjorde och rejäla tag.

Åh vilka toppenbra bilder! Men det är alltså din vardagstrimning? :eek: Herregud jag hade varit överlycklig om jag hade fått till det sådär bra, tänk vad tjusiga dina hundar måste vara när det är utställningsdags!

Tack, men de kan se värre ut också :angel:

okej, vad heter den mer än så?
tror kanske det kan vara så att min är dålig för just hennes päls, hon är bara 5½ månad men jag vill börja i tid..

Idag ahr jag iallafall försökt raka henne, det gick inte för det första ville inte trimmern ta för 5 öre så efter ett tag gav jag upp.
Får inskaffa en annan..

Någon som kan rek? som är mer van vid det..
Tittade på en Moser finns ju i både rex och Max.

sedan finns det ju oster, men tycker de ser ut att vara så stora.. förutom den som hette Oster Finisher.. skulle det kanske vara något?
Eftersom det är så små och speciella ställa man ska raka dem på.

kanske någon annan har en lite bra trimmer? som även tar de mjuka bebishåren..

Det stämmer inte. Den bruna färgen bildas av saliven, som ger missfärgningar. Eftersom hundar har en tendens att dregla lite, slicka sig om munnen etc blir skägget missfärgat.
Däremot är det så att har en hund svamp så kliar det -> hunden slickar där det kliar -> pälsen missfärgas. En hund som har eller precis haft svamp och ljus päls brukar därför lätt kännas igen eftersom framför allt tassarna (där svampen trivs) är röd-bruna.

Vill man schamponera bort svampen (med tex Malaseb) så försvinner inte de röda missfärgningarna utan bara svampen. Man får helt enkelt vänta tills det växer bort/klipps bort/trimmas bort.

Har hört så väldigt många som hävdar att det är svamp, så jag har bara tagit det till mig. Måste dock säga att du har en poäng där! :angel:

Olika på de olika hundarna.
Nikita - Ganska gles päls som inte går att få igång rullande. Ställs inte ut - Trimmar av allt 2 ggr/året, ca 6 veckor efter när det börjat komma fram ny päls trimmar jag av ullen för hand. Ullkammar väl kanske varannan månad eller så på henne.

Leia - Otroligt sträv och tät päls som rullar, ställs ut - Trimmar var 5:e vecka och kammar då ull, däremmelan behövs inget göras.

Nova - Sträv men ännu inte helt färdig i pälsen - Trimmar varannan vecka och kammar då även ull. Nu är målet att försöka hålla pälsen ok till världsutställningen, sen kanske jag river ner helt en gång till för att verkligen få igång den.

Väldigt intressant! Jag kammar ull en gång i veckan eller i alla fall varannan och försöker få bort så mycket jag bara kan. Tar inte ullen över på dina hundar om du kammar så sällan? Jag får ju bort en hel del varje gång och det ger mig känslan av att jag borde ullkamma oftare...

Nej, jag tycker inte ullen tar över på någon av dem. Nikita kan ha en hel del ull när jag kammar men i och med att jag trimmar bort ullen för hand när den sträva pälsen börjat komma fram under så är alltid den pälsen längre än ullen.

Olika individer har också olika mycket ull så klart! Men om jag skiter i att kamma ull på mina hundar så blir det bara jag som blir drabbad eftersom jag trimmar själv. Och jag har slutat ta emot hundar som kommer gång på gång med massor av ull så att man få ägna ett par timmar åt bara ullskrapning. Detta trots att man både bett och visat flera gånger hur man ska kamma. Var 10:e vecka vill jag att mina trimmhundar ska komma, annars får de gå till någon annan.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
800
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
923
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 965
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
794
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn
  • Ridskoleryttare