Dvärgschnuzer trimmning

Sv: Dvärgschnuzer trimmning

Ganska bra beskrivning förutom att på en p/s ska benen och bröstkorgen också trimmas, annars får du ingen pigmnetering där. Bröstkorgen klipps sedan med sax EFTER trimning av den.

aha BRA bilder haha.. så man rakar inte själva bröstkorgen för den ska man väl trimma?
sedan kan man raka lite mellan frambenen?
sedan ser jag ju tydligt på dina bilder Hur långt upp jag skall raka henne.. inga bilder framifrån vid bröstkorgen?

Man ska inte raka mellan frambenen, det ska vara en jämn linje från bröstknappen till och med hela bröstkorgen. Denna klipps till med sax efter att man trimmat i den. Annars förlorar du pigmentering.

okej, jo det har jag nästan förstått nu:) haha
tack för alla svar:)

vad har du för trimmer till till dina?

Ja, det måste vara hopplöst när man får in hundar där ägaren inte har skött ullen. :grin: Vissa hävdar ju att om inte ullen skrapas ett par gånger i månaden så hämmar det utväxten av täckhår?

En fråga till er som är så duktiga: Har fått i uppdrag att skrapa min p/s med en ryktsten varje dag nu, men det kan väl aldrig vara bra mot den sträva pälsen? Just nu är han emellan 2 utställningar, och är ganska så nedplockad, inte helt men han har ju nåt lager med sträv täckpäls kvar. Det är på uppfödarens order då hon trimmar honom nu under utställningssäsongen. Det känns helt fel att använda stenen på hans sträva päls, jag upplever det som att det sliter jättemycket på den nu :confused: Går det verkligen att få dem helt ullfria och måste man det?

Jag använder stenen till att få bort om det är lite tunt och luddigt ovanpå korta sträva täckhår, oftast på huvud och bogar. Men det brukar räcka med att bara göra nån gång så får man bort det. Tänk på att det kan bli sår i huden om du skrapar för mycket med den. Har aldrig upplevt att den sliter på den sträva pälsen men använder den å andra sidan inte mycket.

Nu blir ag jätte nyfiken! Vad har du för p/s dvärg som ställs ut?

Ang ullen så är det ju olika på olika hundar hur mycket ull de har. Och som jag tidigare skräv så får jag bort i stort sett nästan allt när jag väl skrapar. "Vanliga" valpköpare får kanske bort 1/5 del av det jag får bort varje gång. Vet faktiskt inte varför det är å svårt med ullen?

Har en Oster golden A5 som jag är kär i :love: Den är super bra tycker jag och blir inte varm när man klipper heller.

Trimmar inte din uppfödare gratis första gången så att denne kan visa dig hur man gör och för att få fram linjer? Hos de flesta jag känner ingår första trimmningen i inköpspriset.
Varifrån kommer din?

Okej, tycker det maskinerna verkar så stora och min donna är inte speciellt stor..

Jag köpte min av en privatperson och hon klippte sin tik, vilket jag inte vil göra med min.
Lea:s pappa heter Bianco Nero Z..

Har kontakt med en trimmare i Tomelilla, kerstin.. ev skulle jag få komma dit så hon kunde visa..

Nu är dock det störta problemet en trimmer, vill ha en som är vettig och som tar bra..

Tack för svar! Känns så väldigt konstigt att använda stenen på den sträva pälsen... Jag brukar få höra att jag var duktig med ullen när det är trimningsdags, men jag känner mig oerhört nojig över just ullen (kanske för att det är det enda jag idag gör med pälsen nu under säsongen, och felar det så blir det inte roligt för mig då jag har hunden på foder...).

Det är så roligt med pälsvård och trimning! Jag sörjer lite att jag var tvungen att klippa min tik för henne kunde jag trimma själv...

Jag har precis börjat trimma min själv och exprimenterar mig fram lite :p Blev väl hyfsat (har bara trimmat än gång hittills), dock inte riktigt så korthårigt som de "ska" vara. Hans päls växer som ogräs (trimmas var 3e månad och bör klippas i ansikte osv däremellan) men å andra sidan är han ju sötare med lite längre päls :p

Luggen klipper jag kortare än vad de har på utställning, han ska inte ställas ut och jag ser ju inte ögonen på honom ordentligt annars.

idag har jag tagit till den andra trimmern jag hade hemma hos mina föräldrar och den fungerade kanon!
dock vet jag inte exakt hur jag skall ta haha, men gick efter den bilden jag länkade med innan.
Ska fota henne och lägga in bilder under kvällen så får ni säga vad som skall göras mer helt enekel..
Pälsen växer ju ut igen;D

Pälsen växer ut igen och satsar man inte på utställning gör det ju heller inget om man klipper lite för långt osv.

Min kille behöver trimmas, igen... Pälsen växer som ogräs! Får se om jag gör själv igen, eller om jag är lat och lämnar iväg honom. Jag är inget fan av att trimma, ullkamning osv funkar väl men trimningen är trist.

jag älskar allt som har med trimmning att göra, haha.
Därför vill jag mer än gärna lära mig..

Idag har jag gjort ett tappert försök, avd tycker ni? ska försöka ta i dagsljus oxå, blixen gör att det ser ut som mer hår..
Hon är nog ganska lurvig på "kinderna" det mistänker jag man ska trimma bort..
sedan under ögonen hur gör ni där?

30969738.jpg

30969742.jpg

30969745.jpg

Tycker du varit jätte duktig för att vara första gången!
Du ska klippa med maskin till bröstknappen, ser ut som om du klippt längre nu? Bröstet på en p/s ska trimmas och kan sedan ev. effileras. Klipp med maskin till där det vita slutar och pigmenteringen börjar. Brukar vara vid ögonvrån. Du ska även klippa med maskin fram till ett par mm in på under ögat. Luggen klipps sedan från ögonvrån och framåt som ett V. Mellan ögonen brukar man på dvärgschnauzrar trimma bort så att man får delad lugg men detta kan man ju göra som man vill med.

Fråga om det är nåt mer du undrar!

Tilllägg:
Under hakan ska skägget klippas fram till det morrhår som brukar finnas där. Det blir alltså inte rak linje ner från ögonvrån utan den går lite in under hakan.

Senast ändrad:

tackar haha, tycker detta är så skoj och spännade:)
kanske jag klippt lite för långt, är mycket möjligt.. ska jag sluta där det vita börjar så att säga? sedan vill man väl ha det som ett V?

så jag ska klippa mer i huvudet? alltså som jag förstår det på dig, ska jag i princip använda mig av hennes "egna vita gränser" så jag ska klippa med maskin under ögonen oxå?

Luggen har jag förstått haha det avr ju det lätta:P
men vill man verkligen trimma så det blir en delad lugg? haha älskar hennes hela lugg(A) kanske en smaksak?

Jag skulle vad jag ser på bilderna klippa längre fram mot ögonvrån, det gör också att man se hundens ögon bättre.

Ungefär vid ögonvrån brukar det pigmenterade på huvudet övergå i vitt. Du ska klippa med maskin till det pigmenterade börjar. Resten av huvudet trimmas.

Satsa på att klippa med maskin fram till ögonvrån, jag klipper någon mm in under ögat också men det räcker att klippa till där ögat börjar. Kan ta bild på nån av mina hundar imorrn så du får se vad jag menar. Nu är det sovdags här!

Jag har en hund här hemma som behöver trimmas/klippas i ansiktet.
Hinner jag i morgon ska jag klippa och ta kort steg för steg. För är alltid lättare och se hur resultatet växer fram. Då kan du se alla kanterna som blir och hur man klipper. För gör man kanterna jämna och sen visar kort, då ser du ändå inte riktigt hur man gjort.

Kommer jag ihåg och hinner, ska jag fixa lite i morgon som sagt :)

Kom på en sak till, på sidan av halsen har de virvlar, klipp ca 1 cm högre upp än dessa. Sedan trimmar du en övergång för att sist effilera de hår som finns kvar vid övergången. Det ska inte vara några kanter. Ett tips är att tänka "rena linjer" när du trimmar. Inget hår som sticker ut här och där.

haha tusen tack för all hjälp och bilder uppskattar jag mer än gärna, klippte henne efter dina bilder nu:P

hm, jag har klippt tills det vita börjar, men sedan så går det in en bit till med mörkare päls, som sedan går in under ögonen sk..
då får jag se till och effilera så att det inte blir några större kanter utan en snygg övergång..
för hon är ju ganska fluffig..haha

tackar och bugar om du lägger in bilder..tror att har aman gjort det rätt en gång så blir det bara lättare att hålla efter det:)

*KL*

Underbart att ni lägger in så mycket bilder också :D Jag tycker det är jättespännande att läsa tråden, trots att jag själv inte har någon skäggis (men åh vad jag skulle vilja ha en..).

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
800
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
923
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 965
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
794
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn
  • Ridskoleryttare