Dummy föl

Sv: Dummy föl

Tack för alla hållna tummar, det hjälper!

Han mår bra, är pigg och mkt hungrig :bump:. Äter fortfarande inte från stoet, men med mkt god aptit ur flaska. Antikroppshalten ligger fortfarande lite lågt. Dom fortsätter kämpa med att få honom att dia, men vad jag förstod av den amerikanska artikeln så kan det ta ett tag innan dom blir intresserade av stoet. Prognosen är i allafall GOD, så nu vågar vi hoppas :banana:. Han vägs varje dag och ska gå upp 1 kilo/dag.

Summan för fölet är uppe i ca 46 000:- och för stoet 6 000:- (efterbörden släppte ej, och hon har därför fått behandling).

Nu vågar vi kanske kalla honom för hans namn som är Hector VG, här kommer en bild, kolla öronen :love:.
DSC00795.jpg

Oj det var ingen liten fölis! vilken gigant!
Jag håller alla tummar och tår att det ska fortsätta gå åt rätt håll!

Med tanke på öronen så verkar det ju som om han var lite för tidigt född (prematur) också. Tecknen på prematura föl är sammetsglänsande päls (när den är torr), hängade öron, veka och väldigt mjuka leder.

Eftersom han var så stor så var det nog ändå tur att han kom nu och inte väntade längre...

Nej, han är ingen prematur (men jag vet att prematurer ofta har hängande öron). Vet. trodde också att det var en prematur när vi pratade i telefon, trots mina försäkringar om att han var fullgången. När dom fick se honom, höll dom med mig, det är ingen prematur.
Öronen vecklade upp sig efter bara några minuter, troligtvis har han legat tokigt.

Sitter i Småland och håller tummarna för dig!
Väldigt lärorikt och tänk så mycket vi kan tillsammans :)

Däremot blir det en grej till att oroa sig för inför fölningen i juni, men iaf, bättre att veta.

Tack också för bilden och nu hoppas vi han blir en "normal" häst.

/Gullegryn

Vi fick ett hingstföl förra året som inte kunde hitta spenarna. Vi fick mata honom med flaska i fyra dygn och så vips den fjärde dagen så tog han spenarna.

Nu när din unge har fått i sig en massa mjölk har han väl blivit piggare och starkare? Låt honom bli riktigt hungrig en gång. Hoppa över en flaska! Det var så vi gjorde den fjärde dagen. Vi lät våran bli riktigt hungrig och så vips, drack han.

Det var en helt underbar känsla!

2007 fick vi ett sk dummy-föl. Men hans förlossning såg lite annorlunda ut mot vad din såg ut. Vid tog in stoet och sa att fölet kommer inatt. Hon hinner bara in i boxen och fem minuter senare är han ute. Allt går så fort så han hinner helt enkelt inte med och får blödningar i hjärnan. Först tyckte vi att han verkade jättepigg och fin men snart inser vi att det är nåt fel på honom, han står upp inom 10 minuter och fattar inte hur han ska dia och han har knallröd tunga och är alldeles röd i öronen. när veterinären kommer så ska vi lägga honom ner, för han kunde inte det själv. Vi fick vara fem vuxna för att lägga honom, helt sanslöst stark. Han vårdades hemma, veterinärerna kom ut ett par gånger om dagen i två veckor, och sen dess har han inte haft några problem. Vi har tur att ha så duktiga vetrinärer som kommer när som helst på dygnet och vid akuta fall är dem där inom en halvtimme.
Idag märker man inget som helst fel på honom, är riktigt fin och jag tror det blir en riktigt bra tävlingshäst av honom oxå, hans syskon går 150-hoppningar så jag hoppas och tror att han kommer bli minst lika bra.

Lycka till:)

*kl*

jag hakar på med ett STTOOOOORT grattis!!!

Alltid likadant i buke-drama-trådar, man sitter och lipar, sen lipar man för att det går bra... :angel:

Jättegrattis till den goda prognosen!!

Jag är också så himla glad över den otroliga kunskap som finns på Buke! Man lär sig alltid något nytt under säsongens gång, och på något vis är det en trygghet att det finns så mycket kunskap och alltid någon att fråga här!

:love::love::love::bow::bow::bow::banana::banana:

Vad skönt att ni slapp den biten med prematurt född också!

Håller alla tummar för att det kommer mer framsteg i morgon så att ni snart kan få åka hem.

Tårarna sprutar, han äter SJÄLV :banana::bump::banana:!!! Det är helt fantastiskt! Och dom säger att Karisma är så duktig med honom, mitt underbara sto :love:.
Antikroppshalten är nu uppe i normal nivå. Han kommer att vara kvar ett par dgr till, så dom ser att han får i sig tillräckligt med mat + att han fortfarande är lite tröttare än normalt, vilket inte är så konstigt, annars väldigt kry!

I kväll blir det Champange :bump:!

Så glad man blir för eran skull. En liten tår vill rulla till och med :D
Det som såg så dystert ut i början på tråden, och nu superbra prognos!! härligt!! :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 140
Senast: Juli0a
·
Avel Jag gör ett försök för att se om det möjligtvis finns någon annan som har erfarenhet av detta. Ett litet frieser hingstföl föddes idag...
2
Svar
28
· Visningar
7 496
Senast: palle
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 333
Senast: Skjøldur
·
Hästhantering Jag har fått ett intressant problem. Vi bor på egen gård och jag har min ridhäst hemma, tillsammans med en ponny som sällskap. Fram...
Svar
3
· Visningar
1 915
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka