Dummy föl

Sv: Dummy föl

Ok tack för svaret. Mina skulle få vara ute i 10 x 10 på en gång.... undrar vad skillnaden är. Jag har inte fått några direktiv på att jag ska promenera med min..?!

Lycka till själv!!

Vad konstigt att dom inte sagt att din ska promeneras på hårt underlag, det brukar alltid vara ordinationen på x-iga föl. Det kanske är så att din inte är speciellt mkt felställd. Hector var rätt rejält x-ig + att han gick även lite på tå.

Ska leta fram en bild så får du se om du tycker våra är ungefär lika. Kan knäppa en från idag också. Skulle vara skönt att få göra rätt...

Jag är verkligen ingen expert på felställningar, det finns nog andra här på Buke som har betydligt mer erfarenhet av det än mig. Men att promenera på hårt underlag, vet jag är bra om dom är felställda.

När min -06 föddes x-ig så rekommenderade de gång på hårt underlag 2 ggr om dagen a´10 min.
Sen var hon ute i hagen också.

Jag är verkligen ingen expert på felställningar, det finns nog andra här på Buke som har betydligt mer erfarenhet av det än mig. Men att promenera på hårt underlag, vet jag är bra om dom är felställda.

Du har helt rätt. Ofta men korta perioder.
Vi har själva en som ser ut som en kompass i benen och den får gå ut kanske 5 gånger per dag i en liten stenhård hage. Det är ett lager grus och helt plan.

Men den rutinerade mamman vet vad det handlar om.
Hon går runt runt och ungen efter.
Efter ett antal varv så byter hon riktning och fortsätter runt runt.
När hon tycker att det räcker med motion så vill hon in.
Och faktist så säger hennes inbyggda klocka att 10 till 15 minuter räcker.

Har tagit kort varje dag på felställningen.
Kommer att sammanföra alla kort sen, efter att 14 dagar har gått.

Så får ni se hur den rätar sig allt efter som.
Men troligtvis kommer vi att behöva dona lite extra med denna unge.

AM

Lägger ut bilder på min x-benting, men startar en egen tråd för det här. Hoppas allt kommer att gå bra med din fölis. Lycka till!!

Titta, du har ju en blivande galoppör där hemma i stallet ;)

Och vilken passande låt du valt till filmsnutten!
Och precis när jag tänkte just det, ja, då började han digga i takt med :D

Tänk så mycket mer rätt en mammahäst kan ha än våra utbildade veterinärer...

Jag önskar er all lycka i framtiden!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 137
Senast: Juli0a
·
Avel Jag gör ett försök för att se om det möjligtvis finns någon annan som har erfarenhet av detta. Ett litet frieser hingstföl föddes idag...
2
Svar
28
· Visningar
7 496
Senast: palle
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 328
Senast: Skjøldur
·
Hästhantering Jag har fått ett intressant problem. Vi bor på egen gård och jag har min ridhäst hemma, tillsammans med en ponny som sällskap. Fram...
Svar
3
· Visningar
1 915
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka